حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • وقتی تندیس‌های استادان هنرهای آیینی خاک می‌خورند
    شناسه : 3589
    5
    کاشی و تندیس‌هایی برای تکریم از اساتید برجسته و پیشکسوت‌ هنرهای آئینی خراسان ساخته شده است که هنوز بعد از دو سال در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که ساعات پایانی جمعه ۱۴ آبان از رادیو فرهنگ پخش شد، به بیان مشکلات موجود در حوزه‌ هنرهای آئینی تربت‌جام پرداخته شد.

    در این برنامه صادق چراغی کارشناس موسیقی و مجری برنامه گفت‌وگویی با استاد فاروق کیانی، هنرمند پیشکسوت بازی‌های آئینی جنوب خراسان و منصوره ثابت‌زاده، پژوهشگر این حوزه انجام داد.

    سال گذشته استاد فاروق کیانی به‌ عنوان یکی از یادمان‌های معنوی ایران در فهرست میراث فرهنگی ثبت شد. وی در این رابطه توضیح داد:‌ من از سال ۱۳۴۴ در کارهای هنری و آئینی ایران در شرق خراسان فعالیت دارم و این آئین‌ها را به‌ جای‌جای ایران و خارج از کشور به نمایش گذاشته‌ام.

    کیانی ادامه داد:‌ در این آئین‌های نمایشی ستایش، نیایش، وحدت، یکپارچگی و خداپرستی وجود دارد و نشان‌دهنده فرهنگ این قوم است که در شرق خراسان زندگی می‌کنند. به همین منظور من دو مدال طلای بین‌المللی را کسب کردم که اولی را در سال ۱۳۵۵ از کشور کانادا و دیگری از کشور یونان اخذ کردم که این افتخاری است برای ایران عزیز ما. هم‌اکنون نیز نشان درجه‌یک هنری را دارا هستم و بنده را به‌ عنوان گنجینه زنده ناملموس بشری شناخته‌اند.

    این هنرمند پیشکسوت در رابطه با انتظارات خود از مسئولین بیان کرد: در جلسه‌ای که در تهران برگزار شد با حضور فرهیختگان و هنرشناسان، بر این مبنا بود که تندیسی از اساتید غلامعلی پورعطایی، غلامحسین سمندری و بنده ساخته شود. این تندیس‌ها را ساخته‌اند و به میراث فرهنگی شهرستان تربت‌جام فرستادند اما مدت دو سال است که آنها را به نمایش نگذاشته‌اند. یک کاشی ماندگار میراث فرهنگی نیز ساخته‌شده که این کاشی نیز در شهر مشهد به مدت ۲۰ ماه است که مانده و نصب نشده است. درخواست این را دارم که این موارد پیگیری شود تا به نمایش گذاشته شوند.

    نصوره ثابت‌زاده در رابطه با این موضوع بیان کرد: این تندیس‌ها و کاشی باید هرچه زودتر در جای خود نصب شوند و منزل استاد فاروق کیانی هم باید به‌عنوان موزه تصاویر بازی‌های آئینی ایرانی ثبت شود تا یک مرکز فرهنگی شناخته‌شده و گردشگران بیشتر با این میراث آشنا شوند.

    تکلیف کاشی ماندگار و تندیس‌های اساتید پورعطایی، سمندری و کیانی مشخص شود

    وی تصریح کرد: این تندیس‌ها و کاشی که ساخته‌شده است پس چرا فقط در یکجا مانده و خاک می‌خورد؟ امیدوارم در دولت جدید به این موضوع توجه کنند و از تجربه گذشته درس بگیرند و با مردم به‌ویژه هنرمندان به‌درستی رفتار کنند. آنها میراث فرهنگی ما هستند مبادا ازنظر معنوی، صدمه و آسیبی ببینند زیرا همه می‌دانند که ازنظر مادی که خبری نیست حداقل از این منظر به آنها توجه شود.

    این پژوهشگر خاطرنشان کرد:‌ از سال ۱۳۵۸ که در خصوص بازی‌های آئینی خراسان در حال تحقیق هستم و آقای کیانی را می‌شناسم و تمام مطالب در یک کتاب جمع‌آوری‌شده و نوروز امسال آماده و منتشر می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.