حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • ترسی از واسپاری امور قرآنی به مردم نداشته باشیم
    شناسه : 4092
    5
    مشاور قرآنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ابرچالش عرصه فعالیت‌های قرآنی و رسیدن به تحول در این عرصه، ترس از واسپاری امور به بخش مردمی است، گفت: این چالش، استعداد این را دارد که در آینده به یک بحران تبدیل شود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    در مورد جدی شدن بحث تغییر و تحول در حوزه امور قرآنی و ضرورت‌هایی که در این مسیر وجود دارد، گفت: اساساً پرداختن به تحول در حکمرانی جریان توسعه فرهنگ قرآنی کشور امری بسیار ضروری است.

    مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور قرآنی افزود: مطلوب این است که با توجه به سرعت فزاینده تغییرات و تحولات در همه ابعاد زندگی به ویژه حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و پدید آمدن نیازها و ضرورت‌های جدید در جوامع انسانی و از سویی ظرفیت سرآمد و بی‌انتهای قرآن در بهینه‌سازی و کارآمدی مدیریت بر مسائل و چالش‌های فرد و جامعه که خود قرآن از آن به «هدایت اقوم» تعبیر می‌کند؛ باید همگام با این تحولات و حتی پیشتر از آنها، در کنار پایش دائمی و مستمر و آینده‌نگرانه سیستم، حداقل هر هشت تا ۱۰ سال یک بار به صورت کلی و بنیادین مورد بازنگری دقیق تحولی قرار گیرد.

    اسدی در مورد اهتمام مسئولان به بحث تحول در امور قرآنی اظهار کرد: اگرچه پس از انقلاب اسلامی خدمات و دستاوردهای چشمگیری در عرصه خدمت به قرآن به بار نشسته و توفیقاتی در برخی حوزه‌ها داشته‌ایم، اما باید دردمندانه عرض کنم که قرآن کریم و ظرفیت عظیم و الهی آن در تربیت و تعالی فرد و جامعه آن طور که باید، به صورت جدی و عملی، مسئله مسئولان کشور نیست و این چالش بزرگی در حوزه عمل و نه اعتقاد است که متاسفانه گاهی امتداد این نگاه تا سطح برخی مدیران و مسئولان قرآنی کشور هم قابل مشاهده است.

    مشاور قرآنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: برخی از مدیران قرآنی در سطوح مختلف، به دلیل اینکه پشتوانه جدی و موثری در جریان تقنین و مدیریت کشور با وجود تشویق و تفقد امام قرآنی انقلاب نمی‌بینند، با از دست دادن اعتماد به نفس و روحیه مجاهدت، اغلب فعالیت‌ها، امکانات و وقتشان معطوف به پیشبرد امور روزمره در حوزه مدیریتی خود می‌شود و کمتر به امور راهبردی و تحولی و مقوله آینده‌پژوهی، آینده‌نگاری و هم‌گرایی و هم‌افزایی تمایل نشان می‌دهند.

    رییس هیئت مدیره سازمان دارالقرآن الکریم گفت: مثال‌ها و نمونه‌های این ادعا هم فراوان است. کافی است به میزان اهتمام، کیفیت و حتی کمیت حضور مدیران عالی دولتی و نهادهای عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسات تصمیم‌گیری کلان امور قرآنی کشور نگاه کنید و حدیث مفصل از این مجمل را بخوانید!

    اسدی در مورد چالش‌هایی که بحث تحول در امور قرآنی با آن مواجه است، بیان کرد: مهم‌ترین چالشی‌ که استعداد تبدیل‌ شدن به بحران در آینده را هم در خود دارد، همان چالش معروف مدیریت در کشور، یعنی خوف از واسپاری امور به دست مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب است. هنوز اغلب نهادها و مراکز دولتی و حاکمیتی در امور قرآنی برخلاف تأکیدات هدایتی رهبری انقلاب و حتی تصریحات موجود در قوانین و نیز سیاست‌هایی که برای خودشان نوشته‌اند، درگیر خودمردم پنداری هستند و برخلاف خواست مردم و با امکانات آنان به جای مردم می‌نشینند و مانع به صحنه آمدن جدی و فراگیر ظرفیت مردمی می‌شوند و حضور مردم را بعضاً برای استماع رهنمودها و فرمانبری محض از خودشان، می‌خواهند. به نظرم شاید این چالش بزرگترین و ریشه‌ای‌ترین چالش موجود در این حوزه و به نوعی اَبَرچالش تلقی شود.

    مشاور قرآنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: چالش دیگر ضعف شدید جریان مطالبه‌گری در حوزه فرهنگ قرآنی هم از سوی نخبگان و هم آحاد‌ فعالان و محبان قرآن، ‌است. اساساً زیرساخت‌های مناسب و سازوکارهای درستی برای این مهم آماده نکرده‌ایم.

    اسدی به تشریح برخی دیگر از چالش‌های موجود در عرصه تحول پرداخت و گفت: یکی دیگر از چالش‌های موجود، ورود برخی افراد فاقد صلاحیت و دارای نگاه محدود یا تک‌بعدی و غیر جامع از حیث تخصصی در جای‌جای سیستم مدیریتی توسعه فرهنگ قرآنی کشور است. چالش دیگر هم ضعف منابع مالی و حمایتی مناسب در امور قرآنی است. ده‌ها چالش ریز و درشت دیگر از این دست که البته مهم‌ترین آن همان اَبَرچالش اول بود که عرض شد.

    وی در پاسخ به این سوال که اگر قرار باشد تحولی در عرصه فعالیت‌های قرآنی صورت بگیرد، چه مدل و نوعی از آن می‌تواند بیشترین بهره‌مندی را به همراه داشته باشد، گفت: به نظرم جامع‌نگری و برخورداری از رویکرد علمی و کارشناسی در پروژه بازسازی و تحول قرآنی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چنانچه به معنای واقعی و دقیق، ملتزم به آن باشیم، آنگاه مدل‌های مورد نظر در فرایند تحول دارای توجیه‌پذیری خواهند بود.

    اسدی افزود: پروژه تحول در حکمرانی جریان توسعه فرهنگ قرآنی کشور، نیازمند مواردی به عنوان اصول و سیاست‌های حاکم است که اگر در سطح فراگیر و ملی به آن سیاست‌ها و مهم‌تر از آن، لوازم تحقق آنها ملتزم و پای‌بند نباشیم، تغییراتی که از جنس اصلاح ساختار و فرایند انجام می‌شود، کارآمد نخواهد بود و اثر محدودی در حد تسکین و پیشرفت حداقلی و یا رفع تکلیف خواهد داشت.

    مشاور قرآنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: از مواردی که به عنوان سیاست‌های حاکم بر بازسازی ساختار قرآنی کشور می‌توان پیشنهاد کرد، ۱- توجه به مرجعیت هدایتی، علمی، معرفتی و تربیتی کلام الهی و ظرفیت والای قرآن کریم برای تمامی انسان‌ها و ساخت همه نظامات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … برای ایران، منطقه و جهان؛ ۲- اهتمام به مطالبات رهبری حکیم و قرآنی انقلاب به ویژه مفاد سند گام دوم انقلاب اسلامی؛ ۳- عنایت به نقش محوری «مردم» به عنوان بازیگران اصلی و تمرکز حاکمیت و نظام قرآنی کشور بر وظیفه «تنظیم‌گری» و «تسهیل‌گری» در فعالیت‌های قرآنی؛ ۴- تاکید بر حفظ دستاوردهای مثبت و سازنده از سوی ساختارهای موجود اعم از قوانین و کلان‌روندهای هدفمند در عرصه جریان قرآنی کشور؛ ۵- توجه به دانش‌بنیان‌سازی، چابک‌سازی و کارآمدی ساختار و نظام قرآنی کشور و ۶- رعایت تقوای جمعی و اهتمام به اولویت مصالح دین، مردم و انقلاب و پرهیز از ترجیح منافع فردی، گروهی و سازمانی در فرایند بازسازی نظام حکمرانی فعالیت‌های قرآنی. این موضوع یک آسیب مهم و مخل در این مسیر است که متاسفانه مشاهده می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.