حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • کلیاتی از همایش قرآنی ۳۰ هزار نفری بانوان و پیگیری اختصاص دیپلم مهارتی در رشته حفظ+ صوت
    شناسه : 6513
    3
    فعالیت قرآنی » فعالیت های قرآنی بخش نخست با تشریح جزئیات همایش دو روزه غدیریه قرآنی بانوان و در بخش دوم با ارائه دو برنامه مهم اداره‌کل آموزش معاونت قرآن و عترت در آینده نزدیک شامل طراحی و ایجاد دیپلم مهارتی در رشته حفظ قرآن و آموزش‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی به افراد صاحب مهارت و تخصص در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه به روی آنتن رفت.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    برنامه افق رادیو قرآن، امروز، ۱۷ تیرماه با موضوع «همایش قرآنی ۳۰ هزار نفر از بانوان و دختران شهر تهران» با اجرای هادی خادم و با دعوت از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق حق‌شناس، مدیرعامل مؤسسه قرآن پژوهان و میهمان تلفنی محمدمهدی عزیززاده، قائم‌مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت زنده به روی آنتن رفت.

    مدیر اجرایی همایش قرآنی ۳۰ هزار نفر از بانوان گفت: این همایش نیز در سال‌های گذشته در قالب ۶ هزار نفر و سپس ۱۸ هزار نفر برگزار شد، اما طی برنامه‌ریزی انجام شده قرار است با حجم بیشتر و در قالب ۳۰ هزار نفر در دانشگاه تهران برگزار شود.

    در نظر داشتیم تا برنامه‌های ملی و مذهبی را با طرح‌های قرآنی پیوند بزنیم. قبلا در ۲۷ رجب، جشن ۱۸ هزار نفری قرآنی را برگزار کردیم و در برنامه‌های جشن غدیر چون کمتر به موضوع قرآن توجه می‌شود با وجود اینکه در روایات آمده است «قرآن با حضرت علی(ع) و حضرت علی (ع) با قرآن است»، قرار شد تا کارگاه‌های حفظ در راستای تربیت ۱۰ میلیون حافظ و جامعه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری برگزار شود تا افراد توانمند این عرصه شناخته شوند.

    در هیچ موضوعی به اندازه حفظ قرآن، قوانین حمایتی نداریم، افراد حافظ با وجود سنین پایین امکان شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را دارند تا در صورت قبولی مدرک کارشناسی خود را دریافت کنند و سپس در مقطع ارشد و دکتری به صورت رایگان و یا شبیه به رایگان در هر رشته‌ای که تمایل دارند، ادامه تحصیل دهند.

    در این راستا یکی از دوستان پیشنهاد داد تا کارگاه حفظ با جنبه تبلیغی براساس ۶۰۴ صفحه مصحف شریف برگزار کنیم، بنابراین در این راستا ۶۰۴ کارگاه با ۶۰۴ مربی، هر کارگاه و کلاس با ۱۰ شرکت‌کننده، مجموعا با ۶ هزار شرکت کننده تشکیل شد که نتایج خوبی را داشت. همایش بعدی با پیش‌بینی ۱۸ هزار نفر از بانوان تشکیل شد اما بیش از ۱۹ هزار نفر در این همایش حضور داشتند که از بین این افراد ۵ هزار نفر جذب کلاس حفظ و ۴۰۰ نفر جذب حفظ کل شدند  و اینک به عنوان مدرّس در زمینه حفظ مشغول هستند.

    قرار است هر گروه چند نفره یک مربی داشته باشند و بزرگسالان به حفظ سوره نبأ، نوجوانان به حفظ سوره شمس و خردسالان به حفظ سوره انشراح بپردازند. همچنین محتوایی در قالب فضای مجازی همراه با نکات تفسیری و ترجمه و تدبری فراهم شده که پس از ثبت‌نام، با شماره‌ای که ثبت‌نام کردند، در اختیارشان قرار می‌گیرد تا در روز همایش آن اتفاق بزرگ رقم بخورد و تجربه اولی حفظ ادامه پیدا کند. این همایش نقطه آغاز برای ادامه فعالیت‌ها است.

    این همایش از سوی یکی از مؤسسات فعال تهران با حمایت معاونت قرآن و عترت ارشاد و سایر دستگاه‌ها و نهادها طی بازه زمانی ۱۹ و ۲۰ تیرماه برگزار می‌شود. تجربه موفق برگزاری این همایش در دو دوره گذشته نشان داد که در سوق دادن علاقه‌مندان به عرصه حفظ مؤثر بوده است.

    وی با اشاره به اینکه تجربه جمعی و حضوری و بهره‌مندی از راهنمایی اساتید ممتاز این دوره و محک زدن توانمندی حفظ بدون مشقت دوره طولانی از جمله مزایای یک روز حضور در این همایش است، افزود: ظرفیت پیش‌بینی شده هر روز ۱۵ هزار نفر است.

    در نظر داریم این همایش را درکنار برنامه‌های جانبی چون قرائت قرآنی، اجرای سرودها و همخوانی‌ها و … برگزار کنیم.

    مأموریت اصلی اداره‌کل آموزش معاونت قرآن و عترت در حوزه آموزش تبلیغی و ترویجی است. یعنی آنچه در وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان نهاد راهبر فرهنگ و هنر کشور اتفاق می‌افتد، این است که افراد که در حوزه تبلیغ و ترویج قرآنی نیازمند حمایت هستند، می‌توانند به این اداره‌کل مراجعه کنند. اگر به شرح وظایف و قانون این معاونت نگاه کنید نیز همین را خواهید دید‌.

    دو کار مهم در حال شکل‌گیری است: ۱- بحث آموزش‌های تبلیغی و ترویجی قرآنی؛ به این معنا که برای افراد صاحب مهارت و تخصص در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه که می‌توانند تولید اثر و محصول داشته باشند، طرحی به صورت سیستمی تهیه و تولید شده است که مراحل پایانی‌اش را سپری می‌کند و سپس محتوای آموزشی آن تدوین می‌شود و در فاز بعدی دوره تربیت مربی طراحی و سپس اجرای آزمایشی آن در چند استان انجام خواهد شد. ۲- در حال طراحی و ایجاد دیپلم مهارتی در رشته حفظ قرآن کریم هستیم، یعنی افراد ثبت‌نام شده در مؤسسات قرآنی وارد نظام آموزش رسمی می‌شوند و دیپلم مهارتی در حفظ قرآن را در دوره‌ای ۳ ساله دریافت می‌کنند. هم مؤسسات از این طریق هم جذب قرآن‌آموز خواهند داشت و هم افراد وارد فرایند جریان رسمی آموزشی می‌شوند.

    ان‌شاءلله ظرف چند روز آینده این کار در حوزه اداره‌کل آموزش انجام می‌شود.

    بسیاری از مربیان و مدیران مؤسسات قرآنی، قرآن‌آموزان و مشارکت‌کنندگان در فعالیت‌ها، بیشتر از بانوان هستند. به طور طبیعی بیشتر مخاطبان فعالیت‌های قرآنی بانوان هستند، در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها، همواره به بخش بانوان نگاه ویژه شده و مسئولی مجزا داشته است.  همچنین در این دولت، طی بخشنامه‌ای که ابلاغ شده، همه بخش‌ها ملزم به مشاوره بانوان شده‌اند که معاونت قرآن و عترت نیز به این امر توجه داشت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.