حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • ایجاد فرهنگ سالم برای نسل‌های آینده؛ نتیجه تلاش‌های بنیاد البرز
    شناسه : 8191
    0
    جامعه و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نتیجه فعالیت بنیاد البرز، ایجاد فرهنگ سالم برای نسل‌های آینده است، به مدیران این بنیاد پیشنهاد داد تا از افرادی که علم و دانش خود را با سخاوت و بدون چشم‌داشت مادی در اختیار مردم قرار می‌دهند نیز تجلیل کنند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی در مراسم اعطای شصت و دومین  جایزه ملی البرز  که امروز، ۱۷ اردیبهشت‌ماه در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: آنچه مهم و ارزشمند است، جاودانه کردن دارایی‌های فانی است که علم و دانش نیز یکی از این دارایی‌ها است. در روایات آمده است که دانشمند سودرسان از ۷۰ هزار عابدی که به خود می‌اندیشد، برتر است. کار ارزشمند مرحوم البرز در ایجاد وقف علمی، بسیار تأثیرگذار است.

    وی افزود: وعده صادق که سربلندی ایران اسلامی را در جهان به دنبال داشت، از طریق توفیقات علمی کشور و دانشمندان مؤمن و متدین به دست آمد. زمانی ابرقدرت‌ها حامی ما بودند، اما امروز به اتکا به جوانان و دانش تولید شده در مراکز علمی بومی ایران اسلامی و مدیریت راهبردی دانشی که در رأس آن مقام معظم رهبری قرار دارد، کشور را به جایی رسانده که مفهوم بازدارندگی را تغییر داد.

    رستمی تصریح کرد: اگر علم متصل به نیت الهی و ارزشمند باشد، ثروت و بی‌نیازی و ناوابستگی و توانمندی کشور در همه عرصه‌ها ایجاد خواهد شد. این ثمره تلاش دانشمندان متعهد و مومن کشور است که امروز سربلندی ایران اسلامی را در عالم به همراه داشته است.

    در ادامه این مراسم و با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و تنی چند از مسئولان حاضر، برنامه تجلیل از پنج دانشمند برتر جایزه علمی البرز سال ۱۴۰۳ شامل حسین بلندی، شمس‌السادات‌زاهدی، مسعود صلواتی نیاسری، سیدعلی ملک‌حسینی و امیر آوان برگزار شد.

    در ادامه، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی بیان کرد: تقدیر و قدردانی از عالمان و داشمندان فعالیتی زیبا و ستودنی و رسم دیرینه فرهنگ ایران و ایرانی است. در طول تاریخ کشور ما ایران مهد عالمان و دانشمندان بوده و قدر علمای خود را می‌دانسته و این در فرهنگ ما نهادینه شده است.

    وی افزود: فرهیختگان ما سرمایه نمادین جامعه هستند. سرمایه نمادین همواره می‌تواند انسانی و مادی و یا غیر مادی باشد. زمانی که نهادی مانند دانشگاه و مراکز پژوهشی در منطقه‌ای ایجاد می‌شود، این منطقه توسعه پیدا می‌کند. همچنین، زمانی که دانشمندی در مناطق محروم حضور پیدا می‌کند، این مناطق توسعه و ارزش پیدا می‌کنند.

    زلفی‌گل ضمن تقدیر از مدیران بنیاد البرز جهت انتخاب بهترین دانشمندان ایران اسلامی، بیان کرد: این اقدام بنیاد البرز در راستای جهاد امیدآفرینی و هویت‌سازی است. امروز کشور ما نیاز به امید و تقویت هویت ملی دارد که خوشبختانه اتفاقاتی خوبی در این زمینه افتاده است که مصداق بارز آن، عملیات وعده صادق بود. وعده صادق حاصل دانش اقتدارآفرینی بود که منجر به وعده صادق شد. این دانش نیز نتیجه علم عالمان و دانشمندان ما است.

    وی اظهار کرد: ما همیشه نمی‌توانیم به مزیت‌های نسبی خود تکیه کنیم و به مزیت‌های جدیدی نیاز داریم که بر مبنای علم تولید می‌شوند. این مزیت‌های جدید برای جامعه ثروت، قدرت و امنیت ایجاد می‌کند و به همین دلیل توجه به علم و فناوری بسیار مهم است. امروز خانواده‌ها در سبد خانوار خود برای بخش آموزش پیش‌بینی لازم را انجام می‌دهند.

    زلفی‌گل با بیان اینکه بزرگ‌ترین سرمایه هر کشوری فرهنگ آن کشور است؛ چراکه فرهنگ، فکر را تشکیل داده و فکر نیز عمل را به همراه می‌آورد، گفت: نتیجه فعالیت بنیاد البرز، ایجاد فرهنگ سالم برای نسل‌های آینده است.

    وی در ادامه به مدیران اوقاف و بنیاد فرهنگی البرز پیشنهاد داد تا در سال آتی از افرادی که علم و دانش خود را با سخاوت و بدون چشم‌داشت مادی در اختیار مردم قرار می‌دهند نیز تجلیل شود.

    وزیر علوم گفت: یکی از فعالیت‌های دیگر ما این است که باید راهکار تبدیل علوم به فنون را پیش بگیریم یعنی در مراکز علمی کشور شیوه ارزیابی ما به گونه‌ای باشد که تبدیل علوم به فنون را تشویق کند. زمانی شخصیت علمی یک کشور جامع‌الاطراف است که به همه بخش‌ها توجه شود. امروز در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کرده‌ایم تا این برنامه را به صورت جدی پیگیری کنیم. ایجاد سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها (نان)، سامانه جریان اقتصادی نوین (جان)، سامانه دانا، سامانه خاص، سامانه جام، سامانه سدف‌ها (سامانه ثبت اختراعات کشور) و … از جمله این فعالیت‌ها است. تمامی این برنامه‌ها برای این است که بتوانیم علوم را به فنون تبدیل کنیم.

    یادآور می‌شود، در پایان این مراسم و با حضور مسئولان حاضر از دانشجویان، فناوران و طلاب برتر شصت و دومین جایزه ملی البرز تجلیل شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.