حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • نشست «انگاره‌‌های میان‌فرهنگی مردم آمریکا از ایران بعد از انقلاب» برگزار شد
    شناسه : 4493
    2
    نشست «انگاره‌‌های میان‌فرهنگی مردم آمریکا از ایران بعد از انقلاب» با حضور احسان شاه قاسمی، استاد دانشگاه تهران برگزار شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    دومین بخش نشست بازتاب انقلاب اسلامی در آثار اندیشمندان جهانی، ۱۷ بهمن ماه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

    احسان شاه قاسمی، استاد دانشگاه تهران با موضوع «انگاره‌‌های میان‌فرهنگی مردم آمریکا از ایران بعد از انقلاب» در این نشست به سخنرانی پرداخت و گفت: اولین سندی که در خصوص ارتباط آمریکایی‌ها با ایرانی‌ها داریم، مربوط به اواخر قرن ۱۸ می‌شود که در آن یک انگلیسی نوشته است تعدادی آمریکایی برای تجارت ادویه به بندر بوشهر آمده بودند، اما انگلیسی‌ها اجازه ندادند آنها با ایرانی‌ها تجارت کنند.

    وی ادامه داد: در سال ۱۹۲۹ نیز دو میسیونر مذهبی از آمریکا به ایران فرستاده شدند که ببینند مردم ایران چطور مردمی هستند، چگونه زندگی می‌کنند و ایران چه کشوری است. این دو نفر کتابی ۵۰۰ صفحه‌ای در خصوص ایران نوشتند و از ایران و مردم آن بسیار تعریف کردند و به مردم ایران لقب فرانسوی‌های شرق را دادند چرا که مردم ایران بسیار مؤدب هستند.  همچنین آن‌ها از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها بسیار تعریف کردند.

    این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه پژوهش وی در قالب کتاب «انگاره های میان فرهنگی مردم آمریکا از مردم ایران» انگاره‌‌های مردم آمریکا در خصوص ایران تا ۷۰ سال پیش را در بر می‌گیرد و به زبان انگلیسی نیز منتشر شده است، گفت: تا قبل از انقلاب ۵۰ تا ۶۰ درصد آمریکایی‌ها در خصوص ایران هیچ اطلاعاتی نداشتند و حتی نمی‌دانستند ایران کجاست.

    وی افزود: حوادث انقلاب موجب شد اطلاعات مردم آمریکا از ایران افزایش پیدا کند و در حال حاضر ۱۰ درصد مردم آمریکا اطلاعاتی در خصوص ایران ندارند؛ البته ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در ایران تأثیر منفی زیادی بر نگرش مردم آمریکا گذاشت و رسانه‌ها نیز بر این نگرش منفی دامن زدند. این احساسات منفی به حدی بود که ایرانی‌های مقیم آمریکا می‌گفتند که ترک یا عرب هستند و نمی‌گفتند که ایرانی هستند.

    شاه قاسمی در خصوص نحوه انجام پیمایش خود، گفت: این پیمایش به صورت آنلاین بر روی جامعه آمریکا صورت گرفت که ۱۶ سؤال بسته و دو سؤال باز با ارسال ایمیل ارسال شد که جالب‌ترین نتیجه از پاسخ‌های ارائه شده به سؤال‌‌های باز به دست آمد. دو سؤال پاسخ باز من این بود: ۱. وقتی مطرح می‌شود یک شهروند ایرانی، اولین تصویری که در ذهن شما می‌آید چیست؟ ۲. این تصویر را از کجا آورده‌اید؟ آمریکایی‌ها در پاسخ به این دو سؤال ۲۰۰ هزار کلمه برای من نوشته‌اند. هزار و ۷۵۲ آمریکایی در ۵۰ ایالت آمریکا به پرسشنامه من پاسخ دادند که بیشترین آنها از ایالت تگزاس و کمترین پاسخ از ایالت وایومینگ بود.

    وی، رویدادهای سیاسی را عامل ایجاد نگرش‌های منفی مردم آمریکا در مورد ایران دانست و گفت: بر اساس نتایج این پژوهش، یکی از اتفاقاتی که تأثیر منفی زیادی بر نگرش مردم آمریکا داشت، اما تأثیر آن در حال محو شدن است، مسئله تسخیر سفارت آمریکا در ایران بود.

    ۲۰ درصد مردم آمریکا نگرش مثبت به ایران دارند

    شاه قاسمی ادامه داد: ۴۰ درصد مردم آمریکا نگرش منفی و ۲۰ درصد نگرش مثبت نسبت به ایران دارند. تعدادی هم پاسخ بی‌ربط داده و یا اعلام کرده بودند نمی‌دانند و برخی نیز پاسخ آمیخته داده و گفته‌ بودند که عده‌ای از آنها خوب و عده‌ای بد هستند. از این ۴۰ درصد که نگرش منفی نسبت به مردم ایران داشتند، ۷,۲ درصد گفته بودند «وقتی گفته می‌شود ایران به یاد گروگان‌گیری می‌افتند» که اکثر آنها بالای ۴۵ سال دارند و آمریکایی‌های جوان‌تر کمتر تحت تأثیر این اتفاق هستند.

    وی، رفتارهای هزینه‌ساز و بدون سود برخی از سیاستمداران از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور اسبق ایران را عامل دیگری دانست که بر نگرش مردم آمریکا نسبت به مردم ایران تأثیر گذاشته است و افزود: پژوهش من در سال ۱۳۹۲ انجام شد و پاسخ‌دهندگان مطرح کرده بودند وقتی از ایران صحبت می‌شود، به یاد احمدی‌نژاد، زنانی که با پارچه خود را پوشانده‌اند، زنانی که مجبورند در خانه بمانند و پشت سر شوهران خود راه بروند، مردانی با صورت‌های پر مو و … می‌افتند.

    این استاد دانشگاه تهران، مقوله زنان توسری خور را از دیگر مقولاتی دانست که در خصوص ایران از سوی مردم آمریکا مطرح شده بود و افزود: زیبایی ظاهری زنان ایرانی‌ از جمله انگاره‌های مثبتی بود که از سوی مردم آمریکا در خصوص مردم ایران مطرح شده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.