حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • موفقیت قاری و حافظ قرآن به اثرگذار بودن او در جامعه برمی‌گردد
    شناسه : 6883
    2
    فعالیت های قرآنی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر قاری و حافظ قرآن به جایگاهی برسد که در خانواده و جامعه خود تأثیرگذار باشد، آن وقت است که می‌توان از موفقیت و برنده بودن او سخن گفت.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    آیین اختتامیه مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن، شب گذشته، ۲۷ مردادماه در آستان مقدس امامزاده سیدمحمد(ع) خمینی‌شهر برگزار شد.

    حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این آیین با بیان اینکه در روند برگزاری یک رویداد، اتفاقات ریز و درشت بسیاری رخ می‌دهد که بعضی از آنها قابل پیش‌بینی و بخشی نیز غیرقابل پیش‌بینی است، اظهار کرد: در دوره نوجوانی وقتی در مسابقات قرآن اوقاف شرکت می‌کردم، معترض‌ترین فرد به روند برگزاری مسابقات بودم، تا اینکه وارد مجموعه‌ای شدم که بزرگترین و معتبرترین رویداد جهان اسلام را برگزار می‌کند و در طول همه سال‌های حضور در مسابقات دنبال طلب حلالیت از دست‌اندرکاران مسابقاتی بودم که به روند برگزاری آنها اعتراض می‌کردم. اساساً برگزاری رویدادهای قرآنی و فرهنگی کاری دشوار است و غالب همکاران من چه در استان‌ها و چه در ستاد، روزهاست که در تلاش برای اجرای برنامه‌ای باکیفیت هستند.

    وی ضمن اشاره به تلاش عوامل اجرایی مسابقات، به وظایف متسابقان و داوران پرداخت و گفت: حمید عباسی از قاریان بین‌المللی کشورمان بود که همراه حمید شاکرنژاد در راه بازگشت از داوری مسابقات در مشهد در سانحه رانندگی آسمانی شد. او در مسابقات همیشه در ردیف نخست می‌نشست و دائماً ذکر می‌گفت و یک روز که درباره این ذکرها از او پرسیدم، گفت برای موفقیت رقبایش آیة‌الکرسی می‌خواند. با این وصف، رتبه اول مسابقات همان جایی بود که حمید عباسی نشسته بود.

    رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: من نوعی به‌عنوان شرکت‌کننده اگر در مسابقه‌ای به نام قرآن شرکت کردم و از اشتباه کردن یا موفق نشدن رقیب خود احساس شعف و خوشحالی به من دست داد، لحظه سقوطم فرارسیده و بازنده آن مسابقه خواهم بود. حمید عباسی وقتی برای رقبای خود دعا می‌کرد، می‌دانست که به هر حال مقام اول مسابقات به یک نفر خواهد رسید و این طبیعت مسابقه است؛ ولی آن دعا برای این بود که هرکس بهترین اجرایی را که انتظار داشت، ارائه دهد.

    وی ادامه داد: اگر شرکت‌کننده‌ای وارد مسابقه شود، با نیت اینکه جایزه‌اش چقدر است، از همان ابتدا بازنده مسابقه خواهد بود. مسابقه قرآن با تمام مسابقات متفاوت بوده و درست است که گاهی با اختلاف بسیار کم رتبه‌ها مشخص می‌شود؛ ولی حضور در این مسابقه آن هم در جوار امامزاده‌ای واجب‌التکریم یعنی برنده شدن و موفقیت. نهایت این مسیر، کسب رتبه اول در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم است؛ ولی پس از آن چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا می‌توانیم الگویی برای جامعه باشیم؟ اگر امروز در سوئد، دانمارک و کشورهای نادان دیگر به ساحت قرآن کریم اهانت می‌شود، آیا من به‌عنوان فعال قرآنی می‌توانم در محل زندگی‌ام بیرق حمایت از قرآن را بلند کنم؟

    مجیدی‌مهر تأکید کرد: در جریان ناآرامی‌های سال گذشته، وقتی بحث تقویت پیام‌رسان‌های داخلی مطرح بود، در یک سخنرانی اعلام کردم که امروز پیام‌رسان‌های داخلی باید شخصیت‌های دینی و تریبون به دست جامعه باشند. اگر قوام یک منطقه به قاری قرآنی باشد که در آنجا زندگی می‌کند، پیام‌رسان داخلی معنایی نخواهد داشت؛ چراکه پیام‌رسان اصلی اوست. اگر قاری و حافظ قرآن چنین جایگاهی در خانواده‌اش داشته باشد، به درجه موفقیت رسیده است. رتبه‌ها به جای خود، ولی آنچه اهمیت دارد، تأثیرگذاری فعالان قرآنی ولو در خانواده‌هایشان است. اگر امروز من نوعی برای حق‌الزحمه داوری چانه‌زنی کردم و معتقد بودم ارزش کاری که انجام داده‌ام، این نیست، بدانید که آغاز بی‌برکتی در زندگی است.

    وی یادآور شد: اگر ما امروز در جایگاه خدمتگزاری قرار داریم، یقین بدانید که از دعای پدر و مادر است. دعای والدین است که همیشه به ما کمک می‌کند و اگر همه رتبه‌های روی زمین را به دست آوریم، ولی آنها از ما ناراضی باشند، پشیزی ارزش نخواهد داشت.

    رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان وعده داد که سهمیه استان اصفهان در مرحله بعدی مسابقات سراسری قرآن به‌صورت ویژه خواهد بود و با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست.

    فروغ قرآن جاودانه است

    حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان نیز در این آیین به ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات پرداخت و اظهار کرد: استان اصفهان در چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن، چهار هزار و ۱۷۲ نفر ثبت‌نام‌کننده داشت. با برگزاری مرحله شهرستانی در مناطق گوناگون و در رشته‌های آوایی و معارف، ۳۳۰ نفر از میان شرکت‌کنندگان به مرحله استانی راه یافتند که تعداد آنها در دو بخش بانوان و آقایان تقریباً برابر بود.

    وی افزود: رشته‌های این مسابقات شامل حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی بود و بخش دیگری از مسابقات که در روز ۳۰ مردادماه جاری به‌صورت سراسری برگزار می‌شود، با رشته‌های معارفی شامل معارف قرآن، معارف نهج‌البلاغه، معارف صحیفه سجادیه و ترجمه سوره‌های یس و الرحمن ادامه پیدا خواهد کرد.

    مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: ۲۷ نفر از بانوان و ۲۷ نفر از آقایان در ۹ رشته و در هر رشته، سه نفر برگزیده شده‌اند.

    وی تصریح کرد: این مسابقات امسال در حالی برگزار شد که جهان اسلام متأثر از اقدامی کینه‌توزانه یعنی اعلام دشمنی با نورانیت قرآن بود. معلوم است که در ستیز تاریکی با نور و شب و ظلمت با روز و خورشید، آنکه مغلوب و شکست‌خورده قطعی و حتمی‌ست، چیزی جز تاریکی و ظلمت و شب نخواهد بود. فروغ قرآن جاودانه است، هم خود روشن بوده و هم روشنایی‌بخش است. قرآن حیات می‌دهد، مریض و بیمار را شفا می‌بخشد، دل‌ها را صیقلی می‌کند؛ جامعه‌ساز، انسان‌ساز و بی‌پایان است، روحی ابدی دارد، موجودی کریم است که به همه خواسته‌های انسان پاسخی درخور می‌دهد. قرآن سراسر عزت و کرامت بوده و تفاوت و فاصله است میان کرامت و سخاوت. سخی نیاز تن و بدن را اجابت می‌کند؛ ولی کریم به هر سؤال و خواسته‌ای پاسخ می‌دهد.

    بلک گفت: امروز آب حیات و زلال حکمت برای جان‌های تشنه، آیات قرآن است. آیات الهی قرآن است که امروز درون متلاطم انسان‌ها را آرامش می‌بخشد، سؤالات و خواسته‌ها را پاسخی بسزا خواهد داد و دل‌ها را از شک و شبهه و ریب می‌زداید.

    وی ابراز امیدواری کرد که آیات قرآن بر قله‌های فتح و ظفر این عالم طنین‌انداز شود و نظام اسلامی که به اندازه سال‌های حیات با برکتش افتخار میزبانی از مسابقات قرآن را داشته است، صدای رسای قرآن را به همه جهانیان برساند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.