حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • از چابک کردن فضای کار در صحن اصلی شورای توسعه تا رعایت قاعده جوان‌گرایی
    شناسه : 4188
    5
    برنامه رادیویی افق با موضوع بازنگری روند انتخاب صاحبنظران حقیقی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به روی آنتن رفت که طی آن به تغییر ترکیب کارگروه‌های تخصصی کمیسیون‌های این شورا و بهره‌مندی از صاحبنظران مردمی در صحن شورا و به‌کارگیری جوانان فعال قرآنی، تأکید شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    برنامه زنده رادیویی افق، امروز، ۱۱ دی‌ماه با موضوع بازنگری روند انتخاب صاحبنظران حقیقی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور ولی یار‌احمدی، خادم‌القرآن و فعال قرآنی، عضو حقیقی کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، با اجرا و کارشناسی جواد نصیری به روی آنتن رفت.

    یاراحمدی درباره ضرورت حضور افراد حقیقی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی ۱۲ سال پیش حدود سال ۸۸ ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با چهار کمیسیون تخصی آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج، پژوهشی و بین‌الملل و چندین کارگروه شکل گرفته است و به صورت موضوعی در کمیسیو‌ن‌‌ها و کارگروه‌های مختلف به بحث و تبادل نظر پرداخته و برای تصمیم‌سازی نهایی موارد مهم را به صحن شورای توسعه می‌آورند.

    این خادم قرآن با تأکید بر اینکه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی و کمیسیون‌هایش به عنوان مغز متفکر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان قرآنی مطرح می‌شود، افزود: شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید با جهت‌دهی به فعالیت‌های قرآنی، توازن ایجاد کند و در عمق‌بخشی به فعالیت‌ها و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه تلاش کند؛ البته منظورم از شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تمام ظرفیت شورا است.

    یاراحمدی با اشاره به اینکه نگاه قرارگاهی در فرمایش مقام معظم رهبری در پیوست حکم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحول و چابک‌سازی اشاره شده است، اظهار کرد: ایشان در پیوست حکم این عزیزان، تحول و چابک‌سازی و نگاه قرارگاهی را مطالبه کرده‌اند.

    این عضو حقیقی کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با تأکید بر اینکه ظرفیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی تنها دبیرخانه نیست بلکه تمام دستگاه‌های عضو، اعضای حقیقی و حقوقی، تمامی کمیسون‌ها و کارگروه‌ها است، بیان کرد: اعتقاد من این است که تصمیم‌سازی فرایند اقناعی است و باید در این باره مطالعات ضمنی کرده و محیط شناسی داشته باشیم و مسائل را به صورت میدانی، مورد تحلیل قرار دهیم. هنگامی که با نگاه اقناعی تصمیم سازی کنیم آن هنگام است که به نفع کلیت جامعه و مردم با بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت فعالیت‌های قرآنی کشور، تلاش خواهیم کرد.
    وی ادامه داد: در شرایط فعلی شورای توسعه، لزوماً نمایندگان دستگاه‌ها کنار هم قرار گرفته‌اند و هرکدام سعی دارند تا فعالیت دستگاه‌ خود را به تصمیمات نزدیک کنند این درحالی است که از ظرفیت‌های بالای قرآنی در کشور، از نگاه راهبردی در کشور و دستگاه‌های متعدد و حضور نخبگان متعدد بهره‌مند نشده‌ایم و عملا به مقصود نرسید‌ه‌ایم. هنگامی که صحبت از تحول می‌شود، باید نگاه همه جانبه و رو به جلویی را برای آسیب‌شناسی و نقد جدی عملکرد خودمان داشته باشیم.

    یاراحمدی با تأکید بر اینکه باید تغییرات عمیق را در تمامی ابعاد بپذیریم، گفت: یکی از این بخش‌ها اصلاح ترکیب اعضا است. تعداد اعضای صحن اصلی شورای توسعه و کمیسیون‌ها، بسیار زیاد است و ترکیب و نسبت دستگاه‌ها، بیشتر از مقدار مورد نیاز است. اگر در حکم رهبری برای انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه کنیم، می‌بینیم ۱۸ عضو حقوقی و ۱۹ عضو حقیقی است و این نسبت در حال حاضر در شورای توسعه ۲۵ عضو حقوقی و ۳ حضو حقیقی است یعنی نسبتی حدود ۸۹ درصد به ۱۱ درصد. این ترکیب آفت‌هایی دارد.

    وی با اشاره به اینکه عموماً در کارهای ستادی که به دلیل فعالیت اجرا کنار هم قرار می‌گیریم، به خوبی عمل کرده‌ایم، افزود: در کارهایی که قرار است، اندیشه‌ورزی و کارشناسی شود و سیاست‌گذاری و تصمیمات کلان، جهت‌ها را تغییر دهد باید از آفت دستگاه‌زدگی و حضور دستگاه‌ها برای دفاع از ماهیت خود، جلوگیری کرد چرا که این آفت جدی است و باید تغییر کند و بخشی از تحول اینجا صورت می‌گیرد. از طرف دیگر بحمدلله جوان‌های فعال و با سوادی داریم که سابقه خوبی در فعالیت‌های قرآنی دارند، قاعده جوان گرایی رعایت شود و ترکیب کارگروه‌های تخصصی کمیسیون‌ها تغییر کند و در صحن شوراها به سمت صاحبنظران مردمی برویم.

    یاراحمدی با تأکید بر اینکه آفتی را برای حضور حداکثری دستگاه‌ها در شورا شاهد هستیم، افزود: در این ۱۲ سال گذشته معمولا مسئولان ارشد دستگاه‌ها و وزرا در جلسات شورا حضور مداوم و مستقر نداشتند و یا برخی از نمایندگان دستگاه‌ها، اعضای ثابتی بودند که بعضا شاهد حضور تکراری افراد بودیم که این نیز برای خود مسئله‌ای بود. حال آنکه دستگاه‌ها دیدگاه مرتبط با دستگاه خود را بیان می‌کنند و نگاه مردمی ندارند. گاهی یک سازمان و دستگاه‌ در طول دوره‌های مختلف مواضع مختلف داشته و این امر موجب توسعه چالش بین دستگاه‌ها در صحن شورا و هدررفت وقت و ظرفیت قرآنی کشور و مسائل غیرضروری می‌شود، این مسئله را در جریان ادغام دو اتحادیه شاهد بودیم.

    وی با تأکید بر ترکیب ناموزون این شورا، ادامه داد: تحول اساسی در این بخش به نحوی باید اتفاق بیفتد که هم ترکیب را تغییر دهیم و هم انتخاب اصلح داشته باشیم. بعضا شاهد بودیم نمایندگان دستگاه‌ها، افرادی را برای عضویت در شورا معرفی می‌کردند و یا برای کسب این کرسی‌ها باهم رقابت می‌کردند که این وضع باید تغییر کند و فرایند خاصی را برای فرخوان صاحب نظران مستقل ارائه شود که برای این شورا وقت بگذارند و حضور مداوم و اثرگذار داشته باشند.

    یاراحمدی اضافه کرد: در این زمینه علاوه بر دانش و تجربه میدانی، دارا بودن تخصص حوزه قرآنی و تخصص بین رشته‌ای لازم است و دبیرخانه نیز باید برای آنها برنامه داشته باشد. حتی صاحب نظران عضو کیسیون‌ها باهم ارتباط منطقی داشته باشند و این گروه ارتباط جامعی را با سایر نخبگان و صاحب نظران داشته باشند تا فضای باز برای گردش آرا ایجاد شود.

    این خادم‌ قرآن اظهار کرد: قرار است این موضوع برای دور جدید اتفاق بیفتد. به روش‌های مختلف می‌توان برای اساتید و صاحب‌نظران قرآنی فراخوان اعلام کرد و شرایط اولیه آن فراهم شود. همچنین جوان‌گرایی از کارگروه‌ها شروع شود. اگر فردی در کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها موفق عمل کرد و حضور اثربخش داشت، جزو اولویت اعضا برای صحن شورا باشد. اگر تعداد اعضای شورا همین باشد، نمی‌توان بهره کافی برد. صحن شورای توسعه صحن مطالبه دستگاه‌ها و القای دیدگاه‌های آنها نیست بلکه باید خارج از فضای مطبوع دستگاه، نگاه کلان داشته باشیم؛ این موضوع را ضمن احترام به همه دستگاه‌ها و صاحب‌نظران پیشین گفته‌ام که هرچه داریم حاصل زحمات آنها است. اما گذشت از خود و سازمان خود و درنظر گرفتن مصالح قرآن، مطلب مهمی است که همه ما باید به آن توجه کنیم.

    عضو حقیقی کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با تأکید بر اصلاح روند انتخابات، اضافه کرد: روند انتخاب را از حالت معرفی دستگاه‌های صِرف، خارج کنیم و با بدنه فعالان قرآنی، راه‌حلی به صورت فراخوان و خوداظهاری و … اطلاع‌رسانی شود تا حضور حداکثری را برای شرکت در این عرصه‌ها داشته باشیم و این حس در فعالان قرآنی زنده شود و فضا از این بی‌خبری خارج شود.

    وی ادامه داد: انتخاب افراد قرآنی که نگاه راهبردی و ستادی، تجربه میدانی و دانشی و در برخی از موارد، تجربه بین رشته‌ای داشته باشند، حضور افراد قرآنی که علاوه بر فعالیت در عرصه قرآنی، تجربیه مدیریت فضای مجازی را بشناسند، مهم است. دبیرخانه شورا باید چابکی بیشتری داشته باشد و سامانه‌ای را برای اثربخشی نمایندگان تعریف کند؛ به این معنا که هسته‌های اندیشه‌ورز با مدیریت این عزیزان شکل گیرد و نظرات فعالان قرآنی را به عنوان پل ارتباطی در حوزه تخصصی و موضوعات مختلف جمع کنند. این صاحب نظران نماینده فعالان قرآنی هستند نه یک شخص با دیدگاه شخصی خود.

    یاراحمدی با اشاره به اینکه فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید به مانند مرکز پژوهش‌های مجلس باشد، اظهار کرد: یک پیشکسوت قرآنی در اوج تجربه، نباید خانه نشین شود و با روشی باید بتوانیم آنها را در گردانه کیفیت نظرسنجی و افزایش کیفیت کارشناسی وارد کنیم. بسیاری از این بزرگواران صاحب تجربه هستند و توقعی نیز از لحاظ مادی ندارند با کیفی‌سازی می‌توانیم به تأثیرات بهتر برسیم.

    بخش دیگر این برنامه ارتباط تلفنی با حجت‌الاسلام حسین سلیمانی از فعالان قرآنی کشور و حافظ کل بود. وی درباره فعالیت صاحب‌نظران حقیقی در شورای توسعه، گفت: حرف‌های گفته شده کاملا کارشناسی و برآمده از تجربه و با پشوانه سال‌ها فعالیت قرآنی و مدیریت در این عرصه بوده است.

    وی ادامه داد: از موارد مؤثر این است که جنبه مردمی کار باید تقویت شود. در شرایط فعلی دستگاه‌ها در شورای توسعه برای دستگاه خود تصمیم می‌گیرند و حال آنکه باید سهم بخش مردمی بیشتر شود. پیشنهادم این است که از فعالان قرآنی با تجربه و دانش استفاده شود.

    سلیمانی به ضرورت به روزرسانی فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد وگفت: در دوره‌ای هجمه می‌شود که در فضای قرآنی کشور نتوانستیم خودمان را به نیاز روز و جوانان امروز و عرصه‌های مختلف هنری، رسانه‌ای و فعالیت‌‌های تبلیغی و ترویجی نزدیک کنیم و غیر از اینکه قرآن مهجور است، در این حوزه‌ها نیز مهجور است.

    وی با اشاره به اینکه قرار بود انقلاب اسلامی با قرآن به جهانیان معرفی شود، اظهار کرد: این امر می‌طلبد تا در حوزه کارهای بین‌المللی و فضای مجازی و هنر فعالیت قرآنی خود را به روز کنیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.