حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • ماندگاری خطاب به هیأتی‌ها: ملاکتان در انتخاب مداح و سخنران، رضای خدا باشد نه ملاک شخصی
    شناسه : 6375
    5
    یک استاد حوزه علمیه گفت: امروز خدا در امور اداره هیأت کمرنگ شده است که باید این اتفاق اصلاح شود. باید در تمام امور از انتخاب مداح و سخنران و ... ملاک اصلی، رضایت خداوند باشد و تا زمانی که اینگونه نباشد، به اهداف نخواهیم رسید.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

     حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تراشیون استاد حوزه و دانشگاه در هفدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشوری که با عنوان «هیأت و تربیت ۲» در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد، اظهار کرد: امروز در دورانی از تاریخ زندگی می‌کنیم که نظام سلطه در جهان حاکم است.

    ۴ نهاد اصلی تربیت

    وی با اشاره به اینکه در گذشته نظام سلطه را به سلطه‌های اقتصادی، نظامی، سیاسی و … می‌دانستیم، مطرح کرد: امروز نظام سلطه به مباحث تربیتی نیز ورود پیدا کرده است و کارکرد مراکز تربیتی را کاهش داده است.

    استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ۴ نهاد اصلی تربیت داریم، عنوان کرد: در مرحله نخست نظام سلطه کارکرد پدر و مادر را در حد تأمین‌کننده زیستی کاهش داده است.

    نسل بزرگ شده با رسانه و تلفن همراه، در تراز انقلاب نخواهد بود

    وی با اشاره به اینکه طبق روایت امیرالمومنین(ع) انسان‌ها در مرام هم‌نشینان خود هستند، خاطرنشان کرد: اینکه دشمن کارکرد پدر و مادر را کاهش داده است، برای این است که هم‌نشینان فرزندان ما را متناسب با میل خود انتخاب کنند.

    تراشیون با بیان اینکه امروز دشمن در نسل‌های ما نام‌گذاری بر اساس ویژگی‌های رفتاری انجام می‌دهند، تصریح کرد: نسلی که در رسانه و با تلفن همراه بزرگ شده باشد، نسل تراز انقلاب نخواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه باید در مقابل رفتارهای دشمن ایستادگی کنیم، یادآور شد: بروز شخصیت‌هایی مانند حاج قاسم سلیمانی می‌تواند تبدیل به نماد و الگو برای نسل‌ها شود.

    این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: افراد این چنینی در جامعه وجود دارند که باید به دنبال معرفی این الگوها باشیم.

    میانگین استفاده از تلویزیون در اروپا حدود ۲ ساعت است

    وی با بیان اینکه سختی‌ها، انسان‌ساز هستند، ابراز کرد: از دل سختی‌ها و گروه‌های جهادی است که انسان‌های توانمند و تراز انقلاب اسلامی ساخته می‌شوند.

    تراشیون با اشاره به اینکه میانگین استفاده از تلویزیون در اروپا حدود ۲ ساعت است، بیان کرد: متاسفانه طبق آمار رسمی ۸۵ درصد جمعیت ایران در روز بیش از ۵ ساعت از تلویزیون استفاده می‌کنند.

    وی با بیان اینکه این آمار در موضوعات دیگری ازجمله بازی‌های کامپیوتری و تلفن همراه نیز وجود دارد، اظهار داشت: فضای مجازی امروز به یک آفت تبدیل شده است که نتایج آن را می‌توان در زنان، جوانان و دختران ما مشاهده کرد.

    رتبه نخست استفاده از لوازم آرایشی و عمل‌های زیبایی را داریم

    استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه استفاده از لوازم آرایشی و عمل‌های زیبایی نیز رتبه‌های نخستین دنیا را داریم، مطرح کرد: زمانی‌ که ارکان تربیتی دست دشمن باشد و مادر خانواده بجای تربیت تنها خدمت‌رسان باشد چنین آسیب‌هایی در جامعه بروز پیدا می‌کند.

    وی با بیان اینکه تابستان بهترین فرصت برای رسیدگی به کارهای بزرگ‌تر است، عنوان کرد: متاسفانه اصلاً برای بهره‌برداری از این فرصت طلایی، برنامه‌ریزی مناسبی صورت نمی‌گیرد.

    کارکردهای اصلی مساجد باید احیا شود

    وی با بیان اینکه متاسفانه نقش مساجد نیز تا سطح نمازخانه پایین آمده است، تصریح کرد: مساجد یکی از محورهای اصلی تربیتی هستند که باید کارکردهای اصلی آن‌ها را احیا کرد.

    استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: مشکل امروز ما در بحث عفاف و حجاب این است که هنوز این باور شکل نگرفته است که عفاف و حجاب قانون جامعه است و رعایت قانون در محلی که زندگی می‌کنیم برای تمام ما اجباری است.

    وی با اشاره به اینکه رسانه باید تکریم قانون را انجام دهد، یادآور شد: برای جبران شرایط فعلی ابتدا باید نسل را پُرکار کرد چرا که از دل بی‌کاری و بی‌عاری به وجود می‌آید.

    تراشیون با بیان اینکه انسان باید پرکار باشد، ابراز کرد: باید در اوقات فراغت جوانان ناظر به نیازهای آینده برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

    وی با اشاره به اینکه در مدیریت اوقات فراغت به نیازهای جوانان و نوجوانان نیز باید توجه شود، بیان کرد: محتوایی که در این ایام به جوانان و نوجوانان ارائه می‌شود، باید ذهن آن‌ها را به خود مشغول کند.

    استاد حوزه و دانشگاه افزود: مردم باید در مسیری قرار بگیرند که بتوانند بهترین برنامه را برای اوقات فراغت طراحی کنند.

    حسین یکتا: امروز شب‌های قدر جمهوری اسلامی است

     حسین یکتا رئیس هیأت مدیره جمعیت امام رضایی‌ها  هم در این مراسم اظهار کرد: در هیأت باید جهاد تبیین، جهاد سازندگی، جهاد اقتصادی، جهاد تربیت و … درکنار هم دنبال شود.

    وی با اشاره به اینکه امروز مسئله اصلی اجتماع قلوب است، مطرح کرد: این اجتماع قلوب در هیچ مکان دیگری به جز هیأت و در محور امام حسین(ع) شکل نخواهد گرفت.

    رئیس هیأت مدیره جمعیت امام رضایی‌ها با بیان اینکه فعالیت ما در نقطه حکمرانی است، عنوان کرد: این فعالیت‌ها باید با محوریت ولایت فقیه باشد و باید تمام اقدامات را باید با این معیار بسنجیم.

    از اربعین برای تحقق تمدن نوین اسلامی باید بهره برد

    وی با اشاره به اینکه اربعین یکی از نمادهای اجتماع قلوب است، خاطرنشان کرد: این اجتماع قلوب باید در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی باشد و برای رسیدن به این هدف تنها دستگاه امام حسین(ع) را داریم.

    یکتا با بیان اینکه امروز شب‌های قدر جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: اینکه امروز به فرموده مقام معظم رهبری دچار جنگ ترکیبی شده‌ایم و شبهه‌ها زیاد شده است نیز نشان از این واقعیت دارد.

    وی با اشاره به اینکه در جهاد تبیین باید صدای خود را به همه دنیا برسانیم، یادآور شد: این صدای رسا نیازمند ابزارات بسیاری است که تمام آن در دهه محرم جمع می‌شوند.

    رئیس هیأت مدیره جمعیت امام رضایی‌ها با بیان اینکه اتفاقات مختلفی در راه است، ابراز کرد: این اتفاقات در ادامه منجر به فتح الفتوحاتی خواهد شد که وسط این اتفاقات باید آرایش هیأتی خود را شکل دهیم.

    وی با اشاره به اینکه باید حکمرایی حلقه میانی را تشکیل دهیم، بیان کرد: روزی که به هدایت و عنایت ولایت فقیه اسرائیل را نابود کنیم نزدیک است و این اتفاق کلید فرج حضرت حجت(عج) است.

     انجوی نژاد: اقتضائات جامعه در برنامه‌ریزی‌ها رعایت شود

    حجت‌الاسلام سید محمد انجوی‌نژاد استاد حوزه و دانشگاه و رئیس هیأت رهپویان وصال شیراز هم در این مراسم اظهار کرد: هیأت یکی از ابزار تربیت انسان‌ها است.

    وی با اشاره به اینکه این ابزار باید در طول سال فعال باشد، مطرح کرد: برای استفاده از این ابزار باید علم لازم نیز میان هیأتی‌ها وجود داشته باشد.

    استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اقتضائات زمانه باید در نکات تربیتی دیده شود، عنوان کرد: ازجمله اقتضائات امروز تولید صدایی است که به گوش تمام دنیا برسد.

    انجوی نژاد با اشاره به اینکه اداره هیأت الزامات خود را دارد، خاطرنشان کرد: برای امور تربیتی نیز نیازمند الزامات دیگری هستیم که نباید با الزامات اداره هیأت یکی شوند.

    وی با بیان اینکه باید برای موفقیت ابتدا صحنه بازی خود را بسازیم، تصریح کرد: پیش از هر برنامه‌ریزی باید اقتضائات جامعه، شهر، نیازهای مردم، نوع تفکرات و … مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد.

    استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه فضاسازی مهم‌ترین بخش برگزاری مراسمات است، یادآور شد: فضاسازی باید متناسب با مکان هیأت باشد چراکه اگر این تناسب رعایت نشود در مواردی منجر به سوژه تمسخر شدن تبدیل می‌شود.

    ماندگاری: نگاه به عملکرد انقلاب اسلامی باید جهانی باشد

    حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم  اظهار کرد: در هیأت‌ها اهداف بسیاری دنبال می‌شود. لازمه تحقق این اهداف اعتقاد و ایمان است. اگر اعتقاد و ایمان وجود داشته باشد، در هیأت در جهت فعالیت‌های تربیتی، جهادی و … نیز اقدام می‌شود.

    استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هیأت مکتبی از دلداگان اهل بیت(ع) است، عنوان کرد: تا زمانی که این ایمان به وجود نیاید نمی‌توان اقدامات دیگر را رقم زد.

    وی با اشاره به اینکه تا زمانی‌که نگاه ما خرد باشد نمی‌توانیم اقدامات را جهانی برنامه‌ریزی کنیم، خاطرنشان کرد: اگر نگاه ما به جهان باشد و تحولات جهانی را ببینیم، آن زمان نسبت به عملکرد انقلاب اسلامی رضایت خواهیم داشت.

     اصلاً نباید به نظام جمهوری اسلامی شک داشته باشیم

    ماندگاری با بیان اینکه اصلاً نباید به این نظام شک داشته باشیم، تصریح کرد: این نظام در راستای تحولات جهانی شکل گرفت و امروز می‌بینیم که موازنه قدرت در جهان تغییر پیدا کرده است.

    وی با اشاره به اینکه ظهور حضرت حجت(عج) منتظر و نگاه جهانی می‌خواهد، یادآور شد: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی تربیت مدافع ولایت، مدافع وطن و مدافع حرم اهل بیت(ع) است.

    استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انگیزه الهی در پیشبرد اهداف خیلی تاثیر دارد، ابراز کرد: امروز متاسفانه خداوند در امور اداره هیأت نیز کمرنگ شده است که باید این اتفاق اصلاح شود. باید در تمام امور از انتخاب مداح و سخنران و … ملاک اصلی رضایت خداوند باشد و تا زمانی که به این مهم توجه نشود به اهداف خود نخواهیم رسید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.