حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • تأثیر کرونا بر فعالیت‌های قرآنی افغانستان
    شناسه : 2354
    6
    سید حسن بلخی، مدیر موسسه قرآن و نهج البلاغه افغانستان مطرح کرد: مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و نهج‌البلاغه در کشور افغانستان گفت: با شیوع بیماری کرونا ترسی در میان مردم افغانستان ایجاد شد که به سبب آن حوزه‌های علمیه و فعالیت‌های دینی و قرآنی به تعطیلی کشیده شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    تأثیر کرونا بر فعالیت‌های قرآنی افغانستانحجت‌الاسلام سیدحسن  بلخی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و نهج‌البلاغه در کشور افغانستان، در گفت‌وگو با بعثت نیوز گفت: از اوایل سال ۹۸ کار آموزش‌های حضوری را در ولایت‌های کابل، هرات، سرپل، مزار شریف و بلخاب آغاز کردیم، اما شیوع کرونا سبب تعطیل شدن اکثر دوره‌ها شد.

    وی با اشاره به فعالیت‌های علمی و فرهنگی مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه در ایام شیوع بیماری کرونا، اضافه کرد: تنها در این دوره از شیوع بیماری کرونا، جلسات محدودی در خانه‎های قرآن افغانستان برگزار می‌شد و ما در این مدت به دنبال هم‌اندیشی و گفت‌وگو با مسئولین افغانستانی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی بودیم.

     

    مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و نهج‎البلاغه در افغانستان عنوان کرد: البته دولت افغانستان برای انجام فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی محدودیت و ممنوعیتی اعمال نکرد و تنها به جهت حفظ جان مردم و سلامت قرآن‌آموزان، فعالیت‌های حضوری و عمومی را تعطیل کردیم، تنها جلسات محدودی با حضور حداکثر ۱۰ نفر برگزار می‌شد.

    ارتباط مستمر با نهادهای فرهنگی ایران و افغانستان

    سید حسن بلخی گفت: در این مدت با حضور در شورای علمای کابل به شرح فعالیت‌ها و اهدای نهج‌البلاغه پرداختیم و در ایران نیز با مؤسسات فرهنگی و قرآنی و مجامع مذهبی و خیریه از جمله مجمع خیرین اصفهان و موسسه نهج‌البلاغه اصفهان ارتباط برقرار کردیم و توانستیم سمینار مجمع عمومی و سمینار خصوصی «مهجوریت قرآن و سنت» را به صورت مجازی برگزار کنیم.

    وی ادامه داد: آموزش‌های قرآنی و نیز دوره‌های مربوط به نهج‌البلاغه در مؤسسه ما به‌صورت دسته‌بندی شده ارائه می‌شود، سطح ابتدایی مربوط به عموم جامعه و سطح کاردانی ویژه طلاب و همچنین سطح عالی ویژه دانشگاهیان و سطح تخصصی ویژه پژوهشگران با رویکرد پرداختن به موضوعات مختلف در نهج‌البلاغه به اجرا در می‌آید.

    این فعال قرآنی افغان تصریح کرد: طی سال گذشته ۳۰ مقاله در حوزه قرآن و نهج‌البلاغه با موضوعاتی همچون انسان‎شناسی و علوم روز مانند اقتصاد، تدوین شده و بناست دوره‌های آموزشی را براساس این متون علمی در افغانستان و ایران برگزار کنیم، هدف ما این است که جدایی مردم از قرآن و نهج‎البلاغه و مهجوریت این متون مقدس را برطرف کنیم.

    وی با اشاره به تشکیل ۵۰ حلقه قرآن در سراسر افغانستان عنوان کرد: ما در ۱۴ نقطه از ولایت‌های کشور افغانستان نمایندگی ایجاد کردیم، محدودیت‌های مربوط به منابع مالی اصلی‌ترین مشکل ما برای توسعه فعالیت‌های قرآنی است.

    مدیر مؤسسه قرآن و نهج‌البلاغه در افغانستان گفت: سال گذشته هزار جلد نهج‌البلاغه از کشور ایران به افغانستان برده شد تا به جهت تبلیغ این کتاب بین مردم و مسئولین افغانستان اهدا شود، در راستای تبلیغ هرچه بیشتر قرآن و نهج‌البلاغه در افغانستان مؤسسات و علمای زیادی از ایران به ما کمک کردند که از جمله آنها می‌توان به مؤسسه دارالحدیث و مجموعه جامعةالمصطفی العالمیه اشاره کرد.

    بلخی افزود: در رابطه با برقراری ارتباط مسئولین افغانی حدود ۵۰ تا ۶۰ مدیریت کلان در کابل را مدنظر داشتیم و اضافه بر این به اعضای مجلس شورای اسلامی افغانستان نیز نهج‌البلاغه اهدا کردیم.

    وی اضافه کرد: ما در نظر داریم تا دوره‌های آشنایی با انس با نهج‌البلاغه را بیشتر به‌صورت عمومی برگزار کنیم و ارزیابی ما این است که هنوز برای ورود به مباحث تخصصی در حوزه نهج‌البلاغه در جامعه افغانستان زمان نیاز است، سعی می‌کنیم برای توسعه فعالیت‌های خود آهسته گام برداریم تا موجب ایجاد حساسیت‌های مذهبی در کشور افغانستان نشویم.

    احمدی‌نژاد بلخی افزود: ما در افغانستان با گروه‌هایی مانند طالبان و داعش روبرو هستیم که ممکن است دست به رفتارهای متعصبانه بزنند، از این جهت باید نسبت به انجام و اجرای فعالیت‌های علمی و فرهنگی دقت لازم را داشته باشیم.

    چشم‌انداز ایده «آموزش نهج‌البلاغه» در افغانستان

    این فعال حوزه قرآن و حدیث عنوان کرد: مقدمات ارتباط و رایزنی با وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و همچنین وزارت تحصیلات عالی و نیز سازمان اوقاف و حج این کشور را فراهم کردیم و توانستیم آموزش‌های مربوط به نهج‌البلاغه را به عنوان یک ایده آموزشی به این نهادهای فرهنگی ارائه دهیم، این کاری است که از سال ۹۵ آغاز کردیم و امیدواریم با جذب نیرو بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم، شاید تا ۲ یا ۳ سال آینده بتوانیم ایده آموزش نهج‌البلاغه را در سراسر افغانستان مطرح کنیم.

    وی گفت: در حدود ۵ سال فعالیت ما در کشور افغانستان صدای قرآن و نهج‌البلاغه در مدارس علمیه شیعه و سنی شنیده شده و ائمه جمعه و جماعات و طرح مباحث مربوط به این دو کتاب مقدس می‌پردازند.

    سید حسن بلخی ادامه داد: اگر بتوانیم و پشتیبانی لازم از جهت مادی و معنوی را فراهم کنیم، شاید بتوانیم شهرهای شاخص افغانستان در حوزه نهج‌البلاغه را معرفی کنیم، درصدد آن هستیم که بتوانیم مجمع خیرین قرآن و نهج‌البلاغه را تشکیل دهیم و امیدواریم بتوانیم این ایده را در مزار شریف به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) محقق کنیم و اولین نشست این مجمع را برگزار کنیم.

    مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و نهج‌البلاغه در افغانستان بیان کرد: خیرین ما در افغانستان هنوز همراهی مناسبی با فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی ندارند و حوزه‌های علمیه نیز به صورت مناسبی از طرح‌های آموزشی مربوط به نهج‌البلاغه حمایت نمی‌کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.