حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • برپایی نمایشگاه قرآن در ۴۵ بخش و گستره ۴۰ هزار متری
    شناسه : 5203
    2
    رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ضمن تشریح جزئیات این دوره گفت: این رویداد بزرگ قرآنی در ۴۵ بخش و گستره‌ای ۴۰ هزار متری از ۲۷ فروردین تا نهم اردیبهشت‌ماه هر روز پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    نشست خبری بیست و‌ نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم صبح امروز ۲۳ فروردین‌ماه در وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی با حضور علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

    در ابتدای این نشست که با تلاوت وحید خزایی، قاری بین‌المللی کشورمان آغاز شد، علیرضا معاف با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن بزرگترین رویداد دینی و قرآنی کشور است، گفت: این امر نشان‌دهنده اهتمام نظام به امر‌ قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی است. اینکه یک‌ رویداد بزرگ در دولت‌های مختلف ادامه پیدا می‌‌کند و به عدد ۲۹ می‌رسد، جای تشکر از همه دست‌اندرکاران در ادوار مختلف را دارد.

    معاف اظهار کرد: بعد از دو سال تعطیلی آسیب‌زا در حوزه‌های مختلف و مشکلاتی که به وجود آمد، به دستور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال نمایشگاه قرآن و‌ کتاب از حالت مجازی خارج شد و به صورت حضوری در فضای مصلی در خدمت مردم خواهیم بود.

    معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن به عنوان تفرجگاه دینی مردم مطرح است، گفت: یکی از سیاست‌هایی که در این زمینه دنبال کرده‌ایم این بوده است که محیط نمایشگاه بیست و نهم یک محیط شاداب‌تر، جذاب‌تر، سرگرم‌کننده‌تر و خانواده‌محورتر باشد.

    رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: نمایشگاه قرآن شنبه ۱۴ ماه مبارک رمضان مصادف با ۲۷ فروردین‌ماه و در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) افتتاح خواهد بود و به مدت دو هفته یعنی تا نهم اردیبهشت‌ماه پذیرای مردم خواهد بود. همچنین زمان بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۷ تا حدود ۲۴ خواهد بود.

    معاف در مورد شعار نمایشگاه قرآن اظهار کرد: برای رسیدن به شعار امسال جلسات متعدد شورای سیاستگذاری برگزار و گفت‌وگوهای مفصلی در این زمینه صورت گرفت، لذا قرار شد با توجه به دو سال تعطیلی کرونایی و نیاز کشور به آرامش و امید، مقرر شد تا شعار این دوره «قرآن، کتاب امید و آرامش» باشد. ‌ماه رمضان ماه امید به خداست و بر همین اساس همه تبلیغات و ‌پویش‌ها مبتنی بر همین فضای امید خواهد بود.

    برپایی نمایشگاه قرآن در 45 بخش و گستره 40 هزار متری

    معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۸۰ نوآوری و کار خلاقانه ارائه خواهد شد، افزود: این کار با اهتمام اعضای شورای سیاستگذاری و … صورت گرفته است. در مجموع نمایشگاه امسال ۴۵ بخش دارد که در بیش از ۴۰ هزار متر مربع گسترده شده است. نمود فعالیت‌های ما با توجه به اینکه از زمانی که ستاد کرونا مجوز برپایی حضوری نمایشگاه را داد دو ماه فرصت داشتیم، خوب بوده است. دستگاه‌هایی همچون سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، وزارت میراث فرهنگی،‌ وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و مجموعه‌هایی مانند شورای عالی قرآن و … همکاری خوبی داشتند.

    توجه ویژه به ابعاد قرآنی امامین انقلاب

    وی با اشاره به اینکه یکی از فضاهایی که در نمایشگاه امسال به صورت ویژه‌ای مورد پردازش قرار گرفته، توجه به ابعاد قرآنی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بوده است،‌ گفت:‌ این بخش با عنوان «امین قرآن، رهبر قرآنی» پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

    معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد اظهار کرد: یکی دیگر از مباحثی که امسال در نمایشگاه قرآن مورد توجه قرار گرفته، توجه به شعار سال بود. لذا یک لبیک عملی به شعار سال داشتیم و بخشی به عنوان «فرهنگ دانش‌بنیان» را تدارک دیده‌ایم و فضای سایبری به همت جهادی دوستان شکل گرفت.

    وی افزود: در نمایشگاه امسال بیش از ۸۰ نوآوری داریم، این مهم با اهتمام همه دوستان مدیریتی نمایشگاه و نظرات بسیار خوب اعضای شورای سیاستگذاری و شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه و نیز همدلی بسیاری از مجموعه‌های قرآنی اتفاق افتاده است. طبعاً در یک بازه زمانی دو ماهه نمی‌توان به تحولات اساسی اندیشید، اما مایل به این بودیم حتماً خلاقیت وجود داشته باشد، لذا مجموعاً بیش از ۸۰ کار خلاقانه تعریف شده است.

    برپایی نمایشگاه مجازی

    رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به دایر بودن نمایشگاه مجازی قرآن همزمان با نمایشگاه فیزیکی، گفت: برای کسانی نگرانی حضور در اماکن شلوغ را به دلیل کرونا دارند و دیگر هم‌وطنان در سراسر کشور، امسال نیز بخش مجازی خواهیم داشت، هر چند برای به خطر نیفتادن سلامتی مردم با همکاری ستاد کرونا شیوه‌نامه ویژه‌ای را تدارک دیده‌ایم.

    وی افزود: بخشی با عنوان «ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه» با حضور جمعی از عزیزان دانشگاهی و حوزوی متخصص ترویج نهج‌البلاغه خواهیم داشت و معرفی فعالان حوزه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را در کنار خادمان قرآن کریم خواهیم داشت.

    تجلیل از خادمان قرآن با حضور رئیس‌جمهور

    معاف بیان کرد: در برنامه معرفی خادمان قرآن همزمان با مراسم اختتامیه نمایشگاه، حضور رئیس‌جمهور را خواهیم داشت. برای انتخاب خادمان قرآن کریم حدود دو هزار کاندیدا از موسسات، فعالان و مجموعه‌های مردمی معرفی و در کمیته‌های تخصصی ارزیابی شدند.

    معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد به بخش نوجوان اشاره کرد و گفت: این بخش امسال بسیار مبتکرانه و جذاب طراحی شده است. در کشور حدود ۳۶ میلیون کودک، نوجوان و جوان داریم، لذا تلاش کردیم پیوندی بین انواع بازی‌ها و حوزه قرآن و عترت و مفاهیم قرآن ایجاد کنیم. بر همین اساس در بخش نوجوانان تمرکز به حوزه بازی‌ها قرار گرفت. یکی دیگر از بخش‌های مبتکرانه امسال تغییرات محتوایی است که در بخش کودک ایجاد شده است، این بخش با عنوان «باغ آیات» به گونه‌ای تعریف شده است که مراجعه‌کننده در فضای تعاملی و حسی با بحث‌های جذاب حوزه نماز، محبت به اهل بیت و بازی‌های قرآنی قرار خواهد گرفت.

    علیرضا معاف

    وی به بخش مسجد جامعه‌پرداز و تمدن‌ساز اشاره کرد و گفت: این بخش در فضایی حدود سه هزار متر مربع برپا می‌شود. روز اول ماه مبارک رمضان هم در دیدار جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری بحث مفصلی در مورد پیوند مسجد و امور قرآنی از سوی معظم‌له ارائه شد. در نمایشگاه قرآن هم بر اساس همین روایت مشهور «اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن» بخشی با المان‌های تمدنی و فرهنگی در ارتباط بین مسجد و جامعه‌سازی ارائه خواهد شد.

    معاف با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های جذاب نمایشگاه قرآن بخش مشاوره است،‌ گفت: اینجانب از طراحان این بخش در دهه هشتاد بوده‌ام و در ابتدا فکر نمی‌کردیم تا این حد مورد استقبال مردمی قرار گیرد. یکی از مشکلاتی که در حوزه مشاوره داریم نابسامانی مشاوره‌های خانوادگی، شخصی و تحصیلی و … است. مردم به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند اما خیلی‌ها آن چیزی که مایل هستند، دریافت نمی‌کنند، بر همین اساس در نمایشگاه قرآن بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان را خواهیم داشت.

    حضور پررنگ وزارت میراث فرهنگی

    معاف به حضور وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی در نمایشگاه امسال اشاره و اظهار کرد: یکی از اتفاقات نوپدیدانه نمایشگاه امسال، حضور مستقل و حضور گرم وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی در نمایشگاه قرآن در قالب بخش آثار فرهنگی و صنایع دستی است. این بخش حدود دو هزار مترمربع فضا در اختیار دارد و در آن دارندگان نشان یک هنری صنایع دستی که نام‌آوران کشور هستند حضور می‌یابند. سال‌های سال این بخش بدون حضور نهاد مربوطه و کم‌رونق برگزار می‌شد، اما امسال بخش هنر و بخش صنایع دستی را دو بخش کرده‌ایم.

    وی افزود: بخش بین‌الملل نمایشگاه با توجه به اینکه فضای کرونایی باعث ممنوعیت دعوت از برخی شخصیت‌های بین‌المللی شده است، طی یک ابتکار به طراحی وبینارهای بین‌المللی با حضور اساتید کشورهای مختلف پرداختیم. تعداد این وبینارها حدود بیست وبینار است که در بخش وحدت اسلامی، تقریب مذاهب و نزدیکی و همگرایی کشورها در حوزه فلسطین فعالیت خواهد کرد.

    رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن همچنین به بخش نشر مکتوب و دیجیتال اشاره کرد و گفت: در این بخش حدود ۱۰۰ ناشر مرتبط حضور دارند. مسئله کرونا باعث آسیب رسیدن به بخش نشر شده است و برگزاری نمایشگاه مجازی هم نتوانست بیشتر از ۱۰ درصد از این آسیب را جبران کند.

    بزرگترین همایش موسسات مردمی – قرآنی کشور در روز اول نمایشگاه

    معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد به بخش نهادهای دولتی و حاکمیتی اشاره و اظهار کرد: این بخش جزء بخش‌های مهم نمایشگاه است که در آن بسیاری از نهادهای حاکمیتی که در طول سال کار قرآنی می‌کنند، حضور خواهند داشت. علاوه بر این نهادهای مردمی قرآنی، که بار اصلی امور قرآنی کشور بر دوش آنها هست، یک بخش مجزا را به خود اختصاص داده‌اند. در همین راستا بزرگترین همایش موسسات مردمی – قرآنی کشور در روز اول نمایشگاه با حضور صدها موسسه قرآنی – مردمی در محل نمایشگاه برگزار می‌شود.

    رئیس نمایشگاه قرآن در مورد بخش حجاب و عفاف بیان کرد: در بخش عفاف و حجاب که سال‌هاست در نمایشگاه حضور دارد، ابتکاراتی نظیر «چادر اولی‌ها» و «حجاب اولی‌ها» و «مسئله نذر حجاب» و… را خواهیم داشت. ما همیشه در نمایشگاه قرآن این انتقاد را داشته‌ایم که بخش حجاب و عفاف حالت فروشگاهی دارد، امسال اما بخش مجزایی برای فرهنگ‌سازی در حوزه فرهنگ عمومی با عنوان فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین بسیاری از نشان‌های مطرح حوزه حجاب و عفاف و بسیاری از عرضه‌کنندگان آثار حجاب و عفاف که تعداد آنها بالغ بر ۱۲۰ نشان است، در نمایشگاه حضور خواهند یافت.

    اختصاص یک بخش به شعار سال

    رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن از توجه به شعار سال در این نمایشگاه خبر داد و گفت: یکی از بخش‌های نمایشگاه امسال فرهنگ دانش بنیان و فضای مجازی است که لبیکی به شعار سال خواهد بود. در این بخش یک رویداد بزرگ استارتاپی به مدت سه روز برگزار می‌شود،‌ در این زمینه ایده‌های خلاقانه و خانه‌های خلاق فرهنگی و هنری در یک فرایند استارتاپی حضور خواهند یافت و ایده‌های نوآورانه و دانش‌بنیان خود را در زمینه ترویج فرهنگ دینی و قرآن ارائه خواهند کرد.

    معاف به بخش «الگوهای فرهنگی» به عنوان بخش جدید نمایشگاه بیست و نهم اشاره کرد و افزود: این بخش ویژه پدر و مادرها خواهد بود. در این بخش والدین در جریان محصولات رسانه‌ای که در اختیار فرزندان قرار می‌گیرد و آسیب‌ها و مزایایی که این محصولات می‌توانند داشته باشند، قرار خواهند گرفت. بخش آواها و نغمات قرآنی که حالت جشنواره دارد یکی دیگر از بخش‌های امسال است. در این بخش از تمامی مجموعه‌هایی که در حوزه آواها و سرودهای دینی و قرآنی در طول سال کار می‌کنند درخواست شده آثار خود را ارائه کنند تا پس از داوری آثار برگزیده معرفی شوند.

    رونمایی از مرکز ملی ترجمه قرآن جمهوری اسلامی

    معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به بخش ترجمه قرآن اشاره کرد و گفت: این بخش بر اساس روال همیشه امسال نیز در نمایشگاه حضور دارد. اتفاق جدید این بخش رونمایی از مرکز ملی ترجمه قرآن جمهوری اسلامی ایران یا دارالترجمه خواهد بود. مرکز ترجمه قرآن به شکل منظم و منسجم در دولت و نظام وجود ندارد، بر همین اساس جلسات متعددی برگزار شد تا همانطور که مرکز طبع و نشر قرآن کریم در کشور وجود دارد، یک مرکزی هم برای ترجمه قرآن تاسیس شود. این کار صورت گرفته و در همین نمایشگاه قرآن رونمایی خواهد شد.

    محمدمهدی عزیززاده

    بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این نشست محمدمهدی عزیززاده، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز به بیان نکاتی در مورد این دوره از نمایشگاه پرداخت و گفت: امیدوارم از امروز تا پایان نمایشگاه فضای تعاملی خوبی داشته باشیم. نمایشگاه قرآن به سمت این کارکرد مهم خود که تصویرسازی و بازنمایی زیست مؤمنانه بر اساس آموزه‌های قرآنی است حرکت خواهد کرد و مردم با حضور در نمایشگاه و تنفس در فضای آن با چگونگی انس با قرآن و به کارگیری مضامین آن در زندگی آشنا خواهند شد.

    وی افزود: در این نمایشگاه علاوه بر اینکه تمامی خدمات و امکانات و اقداماتی که در کمیته‌ها و غرفه‌های مختلف نمایشگاه ارائه می‌شود بر بستر سایت ایکفا هم نمایش داده خواهد شد. در این بخش محتواهایی را با مفهوم و شعار نمایشگاه ارائه کرده‌ایم که در سایت مجازی قابل بهره‌برداری خواهد بود. همچنین امسال تلویزیون اینترنتی هم برای اولین بار در نمایشگاه ایجاد شده است که به تولید محتوا می‌پردازد.

    بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این نشست معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، وی در این بخش ابتدا در پاسخ به سوالی در مورد تسهیلات در نظر گرفته شده برای فعالان قرآنی،‌ تداخل نمایشگاه با شب‌های قدر و نیز تسهیلات در نظر گرفته شده برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه گفت: به روال همیشه بن‌های حمایتی و تخفیفی نمایشگاه در اختیار موسسات و فعالان قرآنی قرار خواهد گرفت. در ارتباط با تداخل با شب‌های قدر نیز یک مسئله همیشگی نمایشگاه قرآن است. البته اختلالی وجود ندارد هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا این موضوع برطرف شود، نمایشگاه بین‌المللی قرآن در شب‌های قدر حدود ساعت ۲۲ تعطیل خواهد شد، ضمن اینکه از حیث مکانی هم دو محیط مجزا برای مراسم احیای شب‌های قدر و نمایشگاه پیش‌بینی شده است. هماهنگی با شهرداری و مترو هم بهتر از همیشه است.

    همکاری ۲۰ کشور در بخش بین‌الملل

    معاف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد بخش بین‌الملل، ‌تعداد کشورهایی که در این بخش حضور دارند و نیز تعداد روزهای برپایی این بخش، گفت: مانند مسابقات بین‌المللی قرآن که امکان حضور متسابقان در تهران نبود در نمایشگاه قرآن هم امکان حضور بسیاری از اساتید و پیشکسوتان و هنرمندان را نداشتیم. محدودیت‌های کرونایی این امکان را از ما گرفته بود. با توجه به مجازی بودن این بخش پیش‌بینی شد در تمام مدت برپایی نمایشگاه شاهد برپایی بخش بین‌الملل نیز باشیم.

    وی افزود: با توجه به اینکه هماهنگی‌های بخش بین‌الملل هنوز در حال ادامه است، امکان اعلام رقم نهایی کشورهای حاضر ممکن نیست اما عدد اولیه‌ای که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعلام شده همکاری بیش از ۲۰ کشور در نمایشگاه امسال است. البته در بخش بین‌الملل فقط عتبه حسینیه(ع) را که مهمان ویژه نمایشگاه است به صورت حضوری خواهیم داشت.

    معاف در پایان در پاسخ به سؤالی در مورد حضور بخش‌ قرآن‌های فرسوده و تعویض قرآن از برپایی این بخش‌ها خبر داد و گفت: همچنین پذیرایی افطار ساده را در زمان اذان برای بازدیدکنندگان خواهیم داشت.

    بر اساس گزارش ایکنا در پایان این نشست خبری از پوستر بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن رونمایی شد. همچنین در بخشی از این نشست، یکی از فرزندان شهید محمد اصلانی (روحانی شهیدی که اخیراً در حادثه ترورریستی حرم رضوی به شهادت رسید) نیز حضور داشت.

    گزارش از تیمور کاکایی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.