حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • ایده‌های تحولی در آموزش و انتشار نغمات دینی در رسانه بررسی شد
    شناسه : 4466
    3
    برگزاری شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن، انتخاب معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ثبت‌نام دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم، ادامه حرکت کاروان قرآنی انقلاب، اعلام اسامی راه‌یافتگان به مرحله فینال مسابقات جهانی قرآن جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین اخبار حوزه فعالیت‌های قرآنی در این هفته بود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    از مهم‌ترین اخبار دومین هفته بهمن ۱۴۰۰ می‌توان به آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، تجلیل از مقام مادران فعال در عرصه قرآنی، انتصاب علیرضا معاف به عنوان معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور کاروان قرآنی انقلاب در مناطق جنوبی کشور اشاره کرد. همچنین برگزاری شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم از ۱۱ تا ۱۳ بهمن‌ماه، اعلام فراخوان ثبت‌نام دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن، رفع مشکل بیمه معلمان قرآن با تصویب شغل آموزش آنلاین و … نیز از دیگر اخبار مهم این هفته بود.

    تجلیل از مقام مادران فعال در عرصه قرآن

    همزمان با هفته بزرگداشت مقام مادر و زن و در آستانه ایام دهه فجر، مراسم دیدار با چهار مادر قرآنی و خانواده شهید از سوی هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم و خبرگزاری بین‌المللی قرآن برگزار شد.

    این دیدارها با حضور حجج اسلام مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و شفیعی، مدیر اداره ارتباطات و امور استان‌های این سازمان و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان، محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی، مریم حاج‌عبدالباقی، عضو هیئت اندیشه‌ورز، جواد خسروی، قائم‌مقام قرارگاه خادمان و یاوران قرآنی، سید‌مجتبی عظیمی‌نژاد، مدیر روابط عمومی سازمان دارالقرآن الکریم، رمضانی، دبیر هیئت اندیشه‌ورز همراه بود.

    علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد شد

    طی حکمی از سوی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا معاف به عنوان معاون قرآن و عترت این وزارتخانه معرفی شد.

    پیش از این عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که اوایل آبان‌ماه ۱۴۰۰ مدت زمان مسئولیت چهارساله‌اش به پایان رسید و پس از او اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حفظ سمت سرپرستی معاونت را بر عهده داشت.

    نگاه وزارت ارشاد به امور قرآنی راهبردی و حداکثری

    علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه معارفه که با حضور محمود شالویی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ارشاد در سالن اجتماعات این معاونت برگزار شد بر لزوم پرداختن به جایگاه خطیر قرآن و دین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد و گفت: ظرفیت بالقوه جامعه قرآنی بی‌نظیر است.

    اعلام راه‌یافتگان به فینال سی‌وهشتمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

    اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران، پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان جهان اسلام(دوسالانه) و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان(دوسالانه) اعلام شد.

    تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در توسعه فعالیت‌های قرآنی

    حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌‎صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در نشست ملی هم‌افزایی کمیته‌های قرآنی، روستایی عشایری و شهری، بر توسعه فعالیت‌های قرآنی و مردمی در سطح کشور تأکید کرد و گفت: با فعال کردن کمیته قرآنی دهه فجر از چندین سال پیش و به‌خصوص فعالیت این کمیته از ایام شهادت سپهبد سلیمانی، چله قرآنی از ۱۳ دی‌ماه تا ۲۲ بهمن‌ماه ایجاد و برنامه‌های متعددی در این چله برگزار شده است.

     

    اعلام فراخوان ثبت‌نام دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن

    ثبت‌نام دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن کریم از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی از ۱۲ بهمن‌ماه به مدت ۱۰ روز انجام می‌شود.

    این طرح ویژه دانشجویان ترم یک تا چهار مقطع کارشناسی، دانشجویان ترم یک مقطع کارشناسی‌ارشد و دانشجویان ترم یک مقطع دکتری و گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در نظر گرفته شده است.

    شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم

    آیین افتتاحیه شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، ۱۱ بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) حسینیه الزهراء برگزار شد. در این مراسم وحید جلیلی، قائم مقام رئیس صدا و سیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی با اشاره به آیه «وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ»، گفت: کتاب در معیت رسالت و سلاح و ابزاری برای رسالت است و کارکردی غیر از تقویت خط رسالت و حرکت به سوی اهداف مشخص دین در جامعه بشری ندارد.

    جلیلی اضافه کرد: اگر قرآن، خودش را از چالش‌های سیاسی، اقتصادی واجتماعی و … کنار کشیده است، قاری قرآن نیز می‌تواند خود را از آن کنار بکشد و بگوید ما به این چالش‌ها و میادین لازم نیست اعتنایی کنیم. اما اگر قرآن کفار، مشرکان و مسرفان را از دایره خطاب خود خارج نمی‌داند قاری قرآن نیز نمی‌تواند با آنها کاری نداشته باشد. این را از این جهت تأکید می‌گویم «هر اتفاقی که بخواهد در عرصه‌های کاربردی و اجرایی بیفتد، باید مبتنی بر مبانی معرفتی ما باشد؛ بنابراین بسته به اینکه چه رویکردی به کتاب و قرآن داشته باشیم، رفتار ما در میدان عمل نیز متفاوت می‌شود. خیلی‌ها هستند که امروزه برای قرآن در جهان کار می‌کنند از خادمان حرمین شریفین که در این حوزه برنامه‌ریزی و کار کرده و اقدامات بسیار گسترده‌ای را تعریف و اجرا می‌کنند، گرفته تا سایر افراد از جهان اسلام تا عمق اروپا و امریکای جنوبی و شمالی، کارهایی برای قرآن می‌کنند.

    شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم حول موضوعات «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانه‌ای شامگاه چهارشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه طی مراسمی به کار خود پایان داد.(برای مشاهده مقالات و ایده‌های مطرح شده در این نشست به پرونده خبری آن مراجعه شود.)

    رونمایی از ۲ اثر جدید شورای عالی قرآن

    کتاب مجموعه مقالات و سخنرانی‌های پانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم حاوی ۱۶ مقاله و سخنرانی با محور و رویکرد پیشینه و آسیب‌شناسی قرائت قرآن در ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی و ترسیم افق و چشم‌انداز تلاوت بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب است.

    از عناوین مقالات نشست پانزدهم می‌توان به آسیب‌شناسی جایگاه قرآن‌آموزی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در ترویج قرائت قرآن با تأکید بر رسانه ملی، جایگاه و نقش قاریان و معلمان قرآن در پیشرفت همه‌جانبه ایران اسلامی و بررسی وضعیت آموزش قرآن در مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد.

    کتاب «تاریخ قرائات قرآن کریم» در محدوده جغرافیایی ایران بزرگ و به دامنه تاریخی قرون سوم تا دوازدهم هجری قمری می‌پردازد. پس از بیان اصل موضوع قرائات و پیدایش و تغییرات آن از زمان رسول اکرم(ص)، قرائت تعدادی از مصاحف کتابت شده در ایران طی قرون یاد شده مورد بررسی قرار گرفته است. این موضوع، در ترجمه‌ها و تفاسیر قرآن و تعدادی از منابع علوم قرآنی، حدیث و تاریخ نیز تحقیق شده است.

    دوره کامل ترتیل قرآن مهدی فروغی رونمایی شد

    در شب پایانی شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم که از سوی شورای عالی قرآن با همکاری رادیو و شبکه قرآن رسانه ملی برپا شد در جمع قاریان، حافظان و مدیران و فعالان امور قرآنی از آلبوم مجموعه آثار محمدحسین سبزعلی، شامل دوره‌های قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، مناجات و مباحث آموزشی ایشان رونمایی شد.

    در کنار رونمایی از آلبوم مجموعه آثار این خادم و مدرس با سابقه چندین دهه آموزش قرآن، از دوره ترتیل کل قرآن کریم با صدای قاری جوان و ممتاز مهدی فروغی نیز رونمایی شد. این اثر در محل شورای عالی قرآن ضبط و آماده‌سازی شده است. از ویژگی‌­های این دوره، ترتیل، رعایت نبرات صوتی کلمات و استفاده از الحان متنوع و موردپسند مخاطبان است.

    برنامه حرکت کاروان قرآنی انقلاب اعلام شد

    احمد ابوالقاسمی، مدیر کاروان قرآنی انقلاب ضمن تشریح حرکت پنجمین کاروان قرآنی انقلاب گفت: ششم بهمن، اولین روزی بود که کاروان با برپایی یک محفل انس با قرآن در جوار حرم امام خمینی(ره) حرکت خود را آغاز کرد و پس از آن به سمت دیگر شهرهای کشور از جمله ساوه، قزوین و در ادامه مناطق جنوبی رهسپار شد.

    گزارش ایکنا از اولین روز حضور قاریان و حافظان قرآن در جنوب کشور

    اعضای پنجمین کاروان قرآنی انقلاب یازدهم بهمن‌ماه در پایگاه شکاری خلبان قرآنی شهید خسرو عبدالکریمی بندرعباس، حضور یافتند تا یکی دیگر از محافل این کاروان را با حضور امیر هادیان، جانشین نیروی هوایی ارتش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد قاضی، ریاست عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی، ناخدادوم رضا اژدر، رئیس مرکز قرآن و عترت نیروی دریایی ارتش، خانواده و همسر شهید عبدالکریمی و همچنین حضور قاریان بین‌المللی و جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و دریایی ارتش با اجرای محمدرضا پورمعین، پیشکسوت قرآنی در مقر حافظان آسمان ایران برگزار کنند.

    کاروان قرآنی انقلاب پنجشنبه، ۱۴ بهمن‌ماه به تهران بازگشت تا در ادامه مسیر خود به استان‌های شمال شرقی کشور سفر کند.

    نخستین دوره تخصصی اقراء ویژه بانوان آغاز شد

    افتتاحیه نخستین دوره تخصصی اقراء ویژه بانوان قاری و حافظ قرآن ۱۴ بهمن‌ماه با حضور سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن و محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورا در محل شورای عالی قرآن برگزار شد.

    این جلسه با تلاوت مهدی حسنی از حافظان ممتاز کشور آغاز شد. سپس قائم‌مقام شورای عالی قرآن درباره ضرورت تشکیل این دوره و ترویج فرهنگ اقراء در بین آحاد مردم مطالبی را بیان کرد. در ادامه حمیدرضا مستفید، از استادان و مقریان این دوره، به تبیین پیشینه اقراء در جمهوری اسلامی ایران و نحوه برگزاری این جلسات در گذشته پرداخت و مهدی حسنی دیگر استاد و مقری این دوره تخصصی، نکاتی را درباره پیش‌نیاز حضور در دوره و سایر مباحث تخصصی پیرامون اقراء بیان کرد.

    مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت قم تعیین شد

    نخستین جلسه هئیت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان قم به منظور تعیین انتخاب هیئت رئیسه برگزار شد که طی آن حبیب‌الله عزیزی با اکثریت آرای اعضا به عنوان رئیس هیئت مدیره، احمد بهشتی به عنوان نائب‌رئیس، مرتضی ابراهیمی به عنوان دبیر هیئت مدیره انتخاب شدند. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین قادر امینی به عنوان مدیرعامل اتحادیه استان قم معین شد.

    رفع مشکل بیمه معلمان قرآن با تصویب شغل آموزش آنلاین

    محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری، گفت: براساس پیگیری‌های اتحادیه کشوری از هشت ماه گذشته و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، شغل معلمی و آموزش آنلاین قرآن کریم، مورد تصویب این معاونت قرار گرفت.

    وی افزود: باتوجه به ابلاغیه  شماره ۲۱۹۹۸، مورخ دوم بهمن ۱۴۰۰ معاونت توسعه کارآفرینی و اشتعال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، به مدیران کل تعاون و رفاع اجتماعی، استان‌ها و نیز ابلاغیه شماره ۲۱۵۰۱۵  مورخ ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۰،  این معاونت به جناب آقای برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر، از این پس معلمان قرآن می‌توانند از مزایای این  صندوق بیمه بهره‌مند شوند.

    انتصاب مشاور امور اجرایی معاونت قرآن ارشاد

    علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محمدمهدی عزیززاده را به عنوان مشاور امور اجرایی این معاونت منصوب کرد. در بخشی از این حکم آمده است:

    با عنایت به تکالیف متکثر و مأموریت‌های راهبردی که از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاونت قرآن و عترت ابلاغ شده است و با توجه به تعهد، توانمندی و تجارب موفق جنابعالی در مدیریت امور قرآنی و نظر به شناخت تفصیلی جنابعالی از ساختار و وظایف معاونت به موجب این ابلاغ به عنوان مشاور امور اجرایی معاونت قرآن و عترت منصوب می‌شوید.

    نگاهی به فعالیت‌های مؤسسه همیار قرآن در فضای مجازی

    حجت‌الاسلام علیرضا نجفی، مدیر مؤسسه همیار قرآن قم درباره برنامه‌های مجازی این مؤسسه، گفت: از سال ۸۴ فعالیت در عرصه مجازی مؤسسه را با انتشار محتوا در وبلاگ‌ها در بلاگفا و پرشین بلاگ و یاهو مسنجر آغاز کرده و به سؤالات قاریان و حافظان به صورتی متنی پاسخ می‌دادیم.

    وی ادامه داد: اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وجود پیام‌رسان‌های مختلف، فعالیت مجازی مؤسسه را گسترده‌تر انجام می‌دهیم و همواره سعی کردیم تا در تمامی پیام‌رسان‌ها فعالیت داشته باشیم زیرا اعتقادمان بر این است هر پلتفرم، مخاطب و مشتریان خاص خود را دارد و فضای خاص خود را برای فعالیت می‌طلبد.

    اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران برگزار شد

    اولین مجمع جلسات قرآن استان تهران برگزار شد تا این مجمع به مرکز تولید فکر و ایده‌های عمل‌گرایانه مردمی تبدیل شود و اظهار امیدواری شد تا ماحصل این جلسه بتواند به دیگر جلسات قرآنی کشور تسری یابد.

    آزمون نهایی طرح قرآنی «تنویر» در منطقه سوم نبوت نداجا برگزار شد

    آزمون نهایی پنجمین دوره طرح قرآنی «تنویر» با محوریت سوره مبارکه فتح ویژه کارکنان پایور، همسران و فرزندان بالای ۱۵ سال به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

    آزمون نهایی طرح تنویر در قالب ۳۰ سؤال چهار گزینه‌ای برگزار شد که پس از بررسی نهایی و تصحیح اوراق، اسامی نفراتی که بالاترین نمره را کسب کرده‌اند به مرکز قرآن، عترت و نماز اداره عقیدتی ـ سیاسی نداجا اعلام می‌شود.

    برگزیدگان مسابقات همخوانی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش اعلام شد

    آیین اختتامیه پنجمین دوره مسابقات همخوانی و مدیحه‌سرایی قرآن آموزان مراکز دارالقرآن الکریم سراسر کشور به میزبانی ادار‌ه‌کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و در شهر تبریز با حضور مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش وپرورش استان آذربایجان شرقی و سایر مسئولان ستادی و استانی برگزار شد.

    در این دوره از مسابقات پس از بررسی و داوری اجرای ۳۱ گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی در نهایت سه گروه در بخش دانش‌آموزان پسر و سه گروه در بخش دانش‌آموزان دختر توانستند رتبه‌های اول تا سوم را کسب کنند.

    نخستین جشنواره قرآنی «شکوه اعجاز» ویژه کارکنان وزارت صمت برگزار می‌شود

    نخستین جشنواره قرآنی «شکوه اعجاز» ویژه کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت از سوی معاونت قرآن و عترت مرکز مقاومت بسیج این وزارتخانه برگزار می‌شود.

    زمان ثبت‌نام در این جشنواره از میلاد حضرت زهرا(س) بود که طی این بازه ثبت‌نامی، ۷۰ نفر (شامل ۵۰ نفر از آقایان و ۲۰ نفر از بانوان) از کارمندان ستاد وزارتخانه و سازمان‌های تابعه استان تهران برای حضور در این مسابقه اعلام آمادگی کردند.

    اسامی برگزیدگان سی‌وسومین مسابقات قرآن نیروهای مسلح اعلام شد

    آیین اختتامیه سی و سومین دوره مسابقات قرآن کریم آقایان شاغل و وظیفه نیروهای مسلح، با حضور فرماندهان لشکری به میزبانی سازمان عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  با تجلیل از برگزیدگان برگزار شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.