حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • چگونه یک عادت خوب در خود ایجاد کنیم؟
    شناسه : 7579
    0
    دین و اندیشه این کارشناس مذهبی گفت: برای ایجاد تغییر در یک رفتار لازم است هر دو عادت خوب و بد را در نظر بگیریم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت‌الاسلام محمد برمایی، کارشناس مذهبی، چهاردهم آذر ماه در برنامه صبح بخیر ایران از چگونگی ایجاد یک عادت خوب در خود سخن گفت و اظهار داشت: تمام عبادات ما عادت هستند. کسی نزد امام صادق (ع) رفت و از عدم تمرکز در حین نماز شکایت کرد. امام صادق (ع) فرمودند که تو زنگار بسته‌ای. بسیار پیش می‌آید که ما در زمان نماز واقعاً به آن توجه نمی‌کنیم. ما از سر عادت سلام می‌کنیم اما به آن توجه نمی‌کنیم. برخی رفتارها به حدی خشک و از سر عادت هستند که دیگر ما آن‌ها را باور نمی‌کنیم. مانند کسی که از روی عادت می‌گوید دوستت دارم.

    وی افزود: ما سه لایه در تغییر داریم. برای ایجاد تغییر در یک رفتار لازم است هر دو عادت خوب و بد را در نظر بگیریم. بهترین راهبرد این است که ما عادت‌هایمان را برای ایجاد یک عادت خوب پیدا می‌کنیم. لایه اول عادت تغییر در خروجی است. کسی که رژیم می‌گیرد نباید روی کم کردن وزنش متمرکز شود، بلکه باید سعی کند عادت ورزش کردن را در خود بپروراند. لذا باید تغییر را در هویت و شخصیت خود ببینیم.

    برمایی اظهار داشت: هر کسی مبتنی بر شخصیت و شاکله خود عمل می‌کند. کسی که می‌خواهد تغییری در رفتار خود ایجاد کند، باید آن را به عنوان بخشی از شخصیت خود بپذیرد. اگر شخصیت آن چیزی که دوست داریم را برای خود ایجاد کنیم، به عادت‌های همراه با آن نیز مبتلا می‌شویم.

    این کارشناس مذهبی بیان داشت: بعد از نوشتن عادت‌های خوب و بد خود لازم است که ببینیم از میان آن‌ها کدام با شخصیت ما همخوانی دارد. برای مثال گناه با شخصیت انسان همخوانی ندارد. به همین خاطر است که ناخودآگاه و فطرت ما همواره ما را از گناه باز می‌دارد. لذا لازم است که ما خود را در جای شخصیتی تصور کنیم که می‌خواهیم باشیم. به این شکل عادت‌های خوب متعلق به آن کم کم برای ما شکل می‌گیرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.