حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • پیام تذکر رهبر انقلاب به مجلس جدید چه بود؟
    شناسه : 7953
    0
    سیاست و اقتصاد » سیاسی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به تذکر رهبر انقلاب به مجلس جدید مبنی بر پرهیز از «سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند» گفت: این تذکر خیلی زودهنگام بود اما قطعا به دنبال خطری بود که ایشان احساس کردند و لذا مجلس دوازدهم باید در این خصوص به شدت مراقبت کند و دنبال مسائل اختلاف‌انگیز نرود چرا که این بزرگترین عامل تضعیف و حتی بی‌خاصیت کردن مجلس خواهد بود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    مجتبی رحماندوست، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌و‌گو با ایکنا به پیام مشارکت ۲۵ میلیونی ملت شریف ایران در انتخابات ۱۱ اسفند با توجه به اقدامات دشمن برای از رونق انداختن انتخابات و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم اشاره کرد و گفت: مردم همواره نشان دادند که مصلحت‌ها را تشخیص می‌دهند و دنبال فضاسازی‌های کاذب رسانه‌های بیگانه و دشمنان نمی‌روند. هنگامی که این تعداد مردم در چنین فضای جنگ روانی و تبلیغاتی پای صندوق‌های رأی می‌آیند، نشان می‌دهند که نظام در دل مردم جا دارد.

    وی ادامه داد: نظام ما مردمی است. انقلاب اسلامی با حضور مردم پیروز شد نه با قوت و قدرت دیگر کشورها، سلبریتی‌ها و انواع روش‌های خائنانه که برخی از کشورهای کودتاگرا دست به تصاحب زدند. انقلاب اسلامی کاملا با روش اسلامی و مردم‌سالاری دینی به پیروزی رسید.


    بیشتر بخوانید: 

    • مجاهدت سیاسی ملت ایران؛ عامل شکست کمپین تحریم انتخابات
    • دو راهکار اصلی گذار به مشارکت بالا در انتخابات بعدی

    خنثی‌سازی توطئه دشمنان برای از رونق انداختن انتخابات

    رحماندوست با تأکید بر اینکه تمام موفقیت‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بدست آمده به دلیل حضور مردم بوده است، اظهار کرد: مردم ما درست تشخیص دادند که امپراتوری رسانه‌ها با به کارگیری روش‌های نامناسب و ناصحیح، می‌خواهند مردم را به حضور کمرنگ در پای صندوق‌های رأی، تشویق کنند. مردم تشخیص دادند که روش آنها، خائنانه است به همین دلیل پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.

    این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حضور پرشور مردم در جشن چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی، گفت: این گونه اقدامات، توطئه‌‌های دشمنان را برای حضور کم رنگ و از رونق انداختن انتخابات، خنثی کرد. مردم بیش از حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن در پای صندوق‌های رأی مشارکت داشتند.

    وی با ابراز ناراحتی از غلط‌اندازی در کشور در خصوص ارائه آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات، تصریح کرد: تمامی ایرانیانی که خارج‌نشین هستند، حق شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را ندارند اما جزء واجدین شرایط رأی‌دهی محاسبه می‌شوند. مشارکت ۴۱ درصدی از مجموع جمعیت واجد رأی‌دهی در ایران به علاوه ایرانیان خارج از کشور است. در حالی که ایرانیان خارج‌نشین در انتخابات مجلس شورای اسلامی، حق شرکت ندارند و صرفا در انتخابات ریاست جمهوری حق شرکت دارند.

    مجلس باید مردمی عمل کند

    رحماندوست با اشاره به اینکه باید از ناآگاهی مردم برای آماردهی پرهیز کرد، گفت: باید جمعیت ایرانیان خارج‌نشینان از افرادی که حق رأی دارند، کم شوند تا درصد حقیقی شرکت‌کنندگان ارائه شود بنابراین چند میلیون جمعیت ایرانی خارج‌نشین باید از این آمار کم شود.

    وی پیرامون آسیب‌شناسی مشارکت پایین ۵۰ درصد مردم در سه دوره انتخابات اخیر و راهکارهای افزایش مشارکت در دوره‌های بعدی انتخابات، گفت: مجلس باید مردمی عمل کند. در دولت‌ها و مجلس‌های مختلف، همواره توجه کردن به حکومت، دولت، مجلس، قوای سه‌گانه و حق حاکمیت زیاد است اما به مردم آن گونه که باید، توجه لازم نمی‌شود.

    مردم ولی‌ نعمتان حکومت هستند

    عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه باید بالعکس عمل شود چراکه مردم حق‌‌دار و ولی‌ نعمتان حکومت هستند، افزود: نباید قوانین برای مردم، تنگی و محدودیت ایجاد کند. مبانی بیشتر به نفع حکومت است و نه به نفع مردم.

    وی تصریح کرد: مجلس باید با وضع و تصویب قوانین به سمتی حرکت کند که حمایت‌ها را از مردم بیشتر کند آن هنگام تمام مردم نسبت به دولت و حکومت خوش‌بین‌تر می‌شوند و سرمایه اجتماعی بالاتر می‌رود و مشارکت بیشتر خواهد شد.

    رحماندوست با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در پایان آخرین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری «آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است» و نحوه عملکرد مجلس دوازدهم، گفت: حوادثی اتفاق افتاد که رهبر معظم انقلاب بلافاصله پس از انتخابات چنین تذکری را فرمودند. این تذکر خیلی زودهنگام بود اما قطعا به دنبال خطری بود که ایشان احساس کردند و لذا چنین تذکری دادند.

    اختلاف دست‌اندرکاران؛ مهمترین عامل از دست دادن اقتدار

    این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: بزرگترین عامل از کاهش اقتدار یک دستگاه، اختلاف دست‌اندرکاران آن دستگاه و قوا است. بنابراین منتخبان مجلس شورای اسلامی باید مراقبت کنند که پس از فرمایش مقام معظم رهبری به دنبال مسائل اختلاف‌انگیز نروند چرا که این بزرگترین عامل تضعیف و حتی بی‌خاصیت کردن مجلس خواهد بود.

    وی در پایان درباره مهمترین اولویت مجلس دوازدهم که مطالبه مردم است، گفت: مردمی عمل کردن مجلس مهمترین اولویت مجلس بعدی است که باید به آن اهتمام ویژه داشته باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.