حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • هنر ابزاری برای ماندگاری ارزش‌هاست
    شناسه : 4109
    2
    علی ذاکری در افتتاحیه نمایشگاه «ضیافت خط، رنگ، نقش» گفت: هر هنری قادر است بانی ماندگار شدن مفاهیم و ارزش‌ها باشد، به شرطی که به شکلی درست و با کیفیت به آن پرداخته شود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    آیین افتتاحیه نمایشگاه «ضیافت خط، رنگ، نقش» در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

    در این نمایشگاه که از ۳۰ آذر تا الی ۷ دی‌ماه، پذیرای علاقه‌مندان به هنر نقاشی دیجیتال است، آثار نقاشی دیجیتال علیرضا ذاکری در عرض دید عموم قرار گرفته است.

    علیرضا ذاکری، در حاشیه آیین افتتاحیه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایکنا اظهار کرد: در این نمایشگاه منتخبی از آثارم که از سال ۹۵ در رسانه‌ها منتشر شده، به نمایش درآمده است. عمده آثار پرتره از شهدا، شخصیت‌های سیاسی و انقلابی است، البته برخی از آثار نیز در بردارنده موضوعات عرفانی است.

    وی با بیان اینکه برخی از این آثار، تمبر ملی شده و بخشی دیگر نیز زینت‌بخش مجلات بوده‌اند، افزود: نقاشی دیجیتال، همان نقاشی است با این تفاوت که از فناوری روز برای خلق اثر هنری بهره برده‌‌ایم.

    این هنرمند بیان کرد: کسی که می‌خواهد نقاشی دیجیتال انجام بدهد باید سال‌ها کار نقاشی کرده باشد تا بتواند از این عرصه به عنوان بدل نقاشی استفاده کند.

    وی با بیان اینکه تکنیک‌هایی که در نقاشی دیجیتال استفاده می‌شود، همان تکنیک‌های موجود در نقاشی است، اظهار کرد: در نقاشی دیجیتال، سرعت نقاشی بالا می‌رود زیرا نیازی به ابزارهایی چون رنگ و قلم مو نیست.

    ذاکری در پاسخ به این سوال که آیا اکثر کارهایش تصویرگر شخصیت‌های سیاسی و انقلابی است یا خیر؟، گفت: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، حاصل سفارش‌هایی است که به من داده شده است، ولی من اسم این کارها را فرهنگی می‌گذارم. در کشور ما عمده کارهای فرهنگی رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته است؛ برای مثال پرتره شهید مطهری هم بار سیاسی دارد و هم انقلابی، برای همین نمی‌توان این حوزه‌ها را از یکدیگر جدا کرد.

    این هنرمند با بیان اینکه کار سفارشی به معنای بی کیفیت بودن آن نیست، بیان کرد: هر نقاشی وقتی امضایش را پای کارش می‌گذارد باید بتواند از آن نیز دفاع کند. برای همین من وقتی اثری را خلق می‌کنم، چه آن را سفارش گرفته باشم و چه آن را خود خلق کرده باشم، از هر دو شکل آن دفاع می‌کنم؛ زیرا در زمانی که کارم را انجام می‌دهم، متعهد هستم بهترین کیفیت را برای آن مدنظر قرار دهم.

    ذاکری با بیان اینکه هر پیشنهادی را برای خلق اثر نمی‌پذیرد، گفت: هنرمند با دغدغه‌هایش زندگی می‌کند. ممکن است به من پیشنهادهای بسیاری شود، اما حاضر نیستم هر پیشنهادی را بپذیرم، حتی در صفحه شخصی خودم آثاری را به نمایش در می‌آورم، که برای مخاطب پیامی به همراه داشته باشد.

    وی متذکر شد: من چهار دهه است که کار نقاشی انجام می‌دهم، برای همین همیشه تمام انرژی خود را روی آثارم متمرکز کرده‌ام و حاضر نیستم هیچ نوع کم‌کاری در فعالیت‌های هنری خود داشته باشم.

    وی در پاسخ به این سؤال که هنر تا چه اندازه می‌تواند ابزاری برای اشاعه آرمان‌های شهدا باشد، توضیح داد: مقام معظم رهبری سال‌ها پیش فرمودند «هر اتفاقی، اگر با زبان هنری بیان شود، ماندگار خواهد شد» برای همین هم در بسیاری از کشورها این آثار هنری هستند که تاریخ آن کشور را روایت می‌کنند. در آثار هنری، تنها مسائل فنی هنر دیده نمی‌شود بلکه فرهنگ، تاریخ و اعتقادات هم قابل لمس هستند.

    این نقاش در پایان بیان کرد: امیدوارم هنرمندانی که کارهای ارزشی انجام می‌د‌هند، در زمان خلق آثارشان بیشتر تلاش کرده تا کار با کیفیتی تولید کنند زیرا اگر کار بی کیفیت در این حوزه تولید شود، زوال آن شکل از هنر را شاهد خواهیم بود؛ این خطر برای عکاسی دیجیتال جدی است، چون در سال‌های اخیر به شدت زیاد شده و هر چیزی که خارج از قاعده رشد کند، از کیفیتش کاسته خواهد شد.

    همچنین سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نیز در گفت‌وگو با ایکنا درباره این رویداد ارزشی بیان کرد: علیرضا ذاکری، خالق آثار این نمایشگاه یک هنرمند چند وجهی است.

    شجاعی طباطبایی بیان کرد: وی چهره‌ نامداری در عرصه کارتون و کاریکاتور است؛ همچنین در عرصه نقاشی و نقاشی دیجیتال نیز موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است. حتی به عنوان داور در مسابقات بین‌المللی بسیاری حضور داشته است. استاد ذاکری در نقاشی دیجیتال به وسیله قلم نوری توانسته کارهای بسیار با کیفیتی خلق کند.

    وی افزود: آثار این نمایشگاه شاید در فضای مجازی در ابعاد کوچک‌تر دیده شده باشد اما در اندازه‌ای که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، می‌توان ظرایف آثار هنری استاد ذاکری را بهتر مشاهده کرد. همچنین این نمایشگاه کمک می‌کند تا علاقه‌مندان به آثار وی با تکنیک‌های این استاد بیشتر آشنا شوند.

    مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری ادامه داد: استاد ذاکری در ایام برپایی این نمایشگاه حضور دارند تا بتوانند به دانشجویان و علاقه‌مندان به نقاشی دیجیتال آموزش‌های لازم را دهند. نقاشی دیجیتال در سال‌های اخیر به شدت رایج شده اما نیاز است تا علاقه‌مندان این حوزه بیشتر آموزش ببینند، برای همین نمایشگا‌های این چنینی قادر است کارکرد آموزشی نیز داشته باشد.

    شجاعی طباطبایی با بیان اینکه در نمایشگاه استاد ذاکری بیش از ۵۰ اثر به نمایش درآمده است، تصریح کرد: استاد در کارهایش توجه ویژه‌ای به مسائل ارزشی دارد، برای همین بخش عمده‌‌ای از آثار وی مربوط به شهدا می‌شود. در ضمن، وی در کارهایش به شخصیت‌های برجسته‌ای نظیر علامه جعفری و اساتیدی چون زرویی نصرآباد نیز نظر داشته‌ است.

    وی درباره ویژگی دیجیتال نقاشی، گفت: هنرمندی که در این عرصه کار می‌کند، باید سرعت بالایی در کارش داشته باشد؛ برخی از آثار این نمایشگاه را استاد در یک روز خلق کرده اما کیفیت آن به شدت بالاست که این امر، نشان از تسلط و آگاهی این هنرمند دارد.

    شجاعی طباطبایی با بیان اینکه آثار استاد به شدت مردمی است برای همین مخاطب عام با آن به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند، مصداق بارز این ادعا را فراگیر شدن آثار ذاکری عنوان کرد و گفت: البته نقاشی دیجیتال مسیرهای آغازین را طی می‌کند و اساتیدی همچون استاد ذاکری قادرند منبعی آموزشی بسیار خوبی برای هنرمندان جوان کشورمان باشند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.