حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • هم‌افزایی دستگاه‌های قرآنی برای اجرای طرح «زندگی با آیه‌ها» در ماه رمضان
    شناسه : 7936
    0
    فعالیت قرآنی » فعالیت های قرآنی همایش خادمان قرآنی عملیات هم‌افزای ماه مبارک رمضان با حضور جمعی از مدیران قرآنی کشوری و لشکری سراسر کشور در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که طی آن دستگاه‌های قرآنی کشور برای اجرای باشکوه‌ طرح «زندگی با آیه‌ها» در ماه مبارک رمضان تأکید کردند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

     نشست خبری و همایش خادمان قرآنی عملیات هم‌افزای ماه مبارک رمضان، ظهر امروز دوشنبه، ۱۴ اسفند‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت، حجت‌الاسلام حمیدرضا لیمویی، مدیر دارالقرآن بسیج، حجت‌الاسلام سیدمطصفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و جمعی از مدیران امور قرآنی نیروهای مسلح و مؤسسات مردمی، در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

    حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌مصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در ابتدای این مراسم با بیان اینکه جامعه قرآنی هم‌پیمان و هم‌عهد شد‌ه‌اند تا عملیات هم‌افزای ماه مبارک رمضان در قالب طرح مسطورا برای قرآن باشد، آن هم بدون نام و نشان، گفت: تلاش می‌‌کنیم تا با اجتماع مؤمنانه و حضور همه خادمان قرآن‌ دست به دست هم بدهیم و از این کار میزبانی کنیم. خدا را شاکریم که این اهتمام در مجموعه‌های قرآنی کشور به وجود آمده است آن هم بدون اینکه دغدغه نام، آرام و نشان داشته باشند.

    وی ادامه داد: امیدواریم با استمرار این حرکت در سال آینده ‌شاهد نقش‌آفرینی بیشتر بخش‌های مردمی در عرصه قرآن باشیم و مسطورا اساس فعالیت هر کانون قرآنی، خانه قرآنی و مؤسسه قرآنی در این عرصه باشد. امیدوارم با توجه به ‌اهتمام مجموعه‌های حاکمیتی نیز بخش مردمی بیش از این تجلی داشته باشد.

    عقب‌ماندگی نسبت به اصل حفظ در حوزه مفاهیم

    در بخش دیگری از این نشست محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن و عترت در خصوص ضرورت اجرای این طرح گفت: قطعاً در خصوص فهم قرآن و تدبر در آن، این طرح بسیار ضروری و با اهمیت است.  امروز یک عقب‌ماندگی نسبت به اصل حفظ در حوزه مفاهیم داریم که این عقب‌ماندگی را باید با همت والای دوستان جبران کنیم.

    وی با بیان اینکه امروز مؤسسات قرآنی در خدمت این طرح قرآنی و این عزم ملی هستند، گفت: برهمین اساس مقرر شد تا علاوه بر وبینارهایی که برگزار کردیم و مؤسسات را برای همراهی در این طرح توجیه کنیم لذا از روز گذشته تا امروز بالای ۲۰۰ هزار نفر برای حضور و کمک‌ در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند. امیدواریم که خانه‌های قرآن، مؤسسات قرآن و جلسات و نهادهای مردمی قرآن کریم بتوانند این عزم ملی را ستوده و به شکل ملی انجام دهند.

    مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن و عترت با بیان اینکه مؤسسات قرآنی سخنان رهبر معظم انقلاب را تکلیف و وظیفه می‌دانند تا لبخندی بر لبان ایشان بنشیند، گفت: به همین جهت با جان و دل وظیفه خودشان در این عرصه را به بهترین شکل انجام می‌دهند اما مسئولین هم در این عرصه وظایفی دارند و امیدوارم که این کار به بهترین نحو انجام شود.

    انجم‌شعاع در ادامه با بیان اینکه این طرح اولین و فراگیرترین برنامه هم‌افزای قرآنی با حضور دستگاه‌های مختلف است، گفت: در مؤسسات قرآنی ۲۷ هزار و ۳۰۰ معلم قرآنی برای این طرح تربیت کرده‌‌اند و همچنین قرار است ۴۰ هزار معلم بالقوه که ارتباط شبکه‌ای داریم، دوره تربیت معلم را در این عرصه داشته باشند. البته برخی مؤسسات قرآنی قبل از ماه رمضان کار خود را به صورت خودجوش شروع کرده‌اند.

    سخنران دیگر این مراسم حجت‌الاسلام حمیدرضا لیمویی، رئیس دارالقرآن بسیج بود که وی نیز با بیان اینکه محتوای مستورا دقیق و عالمانه انتخاب شده است، گفت: به نوبه خودم به واسطه حضور پایگاه‌های بسیج در مساجد و ظرفیت موجود در ماه رمضان این طرح را پیگیری خواهیم کرد.

    وی افزود: تمامی فرماندهان بسیج و پایگاه‌های بسیج در مساجد پای کار هستند. همچنین شبکه صالحین ما ۱۰۰ هزار عضو دارد که همگی آن‌ها پای کار هستند و قرار است این طرح را اجرا کنند. این طرح می‌تواند در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی نیز مؤثر باشد.

    در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاجی ابوالقاسم، حافظ کل قرآن کریم و مشاوره رئیس جمهور در امور روحانیت نیز با اشاره به ویژگی‌های ماه رمضان اظهار کرد: روز‌های ماه مبارک رمضان برای مردم مهم است و اکثر مردم تلاش می‌کنند در این ماه قرآن را روزانه تلاوت کنند تا طی ۳۰ روز ۳۰ جزء قرآن تلاوت کنند. از این‌رو طی همفکری و گفت‌وگوهای بسیار با دوستان به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم طرحی را پیشنهاد کنیم که با روز‌های رمضان گره بخورد، استقبال از قرآن بیشتر می‌شود.

    وی ادامه داد: به همین منظور طرح قرآنی مسطورا را پیشنهاد دادیم که طی آن ۳۰ آیه از ۳۰ جزء قرآن انتخاب شده است و هریک از این آیات در هر روز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این ۳۰ آیه بر پایه یک موضوع واحد حاکم خواهد بود که برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی بر اساس قرآن در حوزه‌های توحید، نبوت و ایمان است.

    مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اینکه در این طرح برای تمام گروه‌ها همچون کودکان، معلمان، مبلغان و نخبگان کار‌های قرآنی همراه با ابزار هنری آماده شده است، گفت: محتوای امسال عبارت است از آشنایی با ضروریات مورد نیاز برای یک مؤمن و امتداد اجتماعی آن مثل اثر توحید، نبوت و معاد در زندگی اجتماعی؛ لذا سعی شده تا آیات معروف قرآن کریم انتخاب شوند که بسیاری از مردم با آن‌ها آشنا و حفظ هستند.

    وی ادامه داد: در کنار این کار مجموعه‌های هنری به میدان آمدند و برای هر کدام از آیات کلیپ‌ها، موشن‌گرافیک و ابزارهای هنری را استفاده کردند. همچنین بیلبورد‌های شهری، همراه اول، مراکز و مؤسسات قرآنی هم در این راستا هم‌افزا شده‌اند.

    ارائه طرح مستورا به جای پیک بهاری 

    میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به عنوان دیگر سخنران این برنامه گفت: آموزش و پرورش با داشتن ۵۰ میلیون مخاطب مستقیم و غیرمستقیم جز دستگاه‌های مهم در طرح مستورا است. وزیر آموزش و پرورش در رأس دستگاه تعلیم و تربیت تأکید داشتند که این عملیات به طور جدی پیش برود لذا دستور اجرای آن را ابلاغ کردند. برهمین اساس در موضوع فرهنگیان و دانش‌آموزان نقشه راهی طراحی شده است.

    وی ادامه داد: برای فرهنگیان از آنجایی که آموزش ضمن خدمت و دوره کوتاه آموزشی داریم به همین منظور یک دوره ۳۰ روزه متناسب با این طرح برای آن‌ها طراحی شده است که در اختیار معلمان قرار خواهد گرفت و در آزمون فرآیند این طرح کسانی که نمره مورد قبول قرار بگیرند، مدرک ضمن خدمت خواهند گرفت.

    باقری گفت: در شبکه شاد نیز صفحه مستورا تعبیه شده است و تمام تولیدات طرح منتشر خواهد شد، ضمناً کار‌های تبلیغاتی برای آشنایی با این صفحه هم آغاز شده است. همچنین اغلب دانش‌آموزان در حوزه پرورشی در سامانه جامع پرورشی قرار دارند و مسیر ارتباطی و تعاملی دانش‌آموزان برای دریافت محتوا‌ها و نمره‌ها در آنجا است که در این سامانه نیز نماد طرح مستورا بارگذاری شده است. امکان ثبت نام فراهم شده و در این فرآیند آزمون هم خواهیم داشت و برگزیدگان به صورت قرعه‌کشی جایزه خواهند گرفت.

    مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در گذشته پیک بهاری به همه دانش‌آموزان داده می‌شود، اما امسال پیک بهاری نداریم، اظهار کرد: ۹ میلیون دانش‌آموز ابتدایی در این طرح شرکت می‌کنند و ۲۰ آیه با ادبیات کودکانه تولید و در بیست روز رمضان در ایام عید منتشر می‌شود و در پایان مسابقاتی برگزار خواهد شد که نهایتاً به مدارس، معلمان و دانش‌آموزان برتر جوایزی داده می‌شود.

    احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه امسال یک میلیون نفر در محافل و جلسات مساجد حضور خواهند داشت، اظهار کرد: از قاریان خواسته‌ایم که این طرح را به گوش مردم برسانند؛ از این رو اساتید قرآنی و قاریان ما را در این مسیر همراه هستند.

    در بخش پایانی این نشست قزل ایاغ، مسئول رسانه طرح مستورا با بیان اینکه تولیدات این طرح بسیار زیاد خواهد بود، تصریح کرد: در فضا‌های مختلف این طرح را با زبان جذاب و شیرین قرآنی به مردم ارائه می‌کنیم. برخی تولیدات تیزر‌های مختلفی است که توسط هنرمندان تولید شده است، همچنین موشن‌های آیه‌ای آماده شده است، پوستر‌های مفهومی، کلیپ‌هایی از سخنرانان برجسته کشور، قرائت قرآن جوانان، اینفوگرافی و روزنامه‌‎نگاری فضای شهری و مساجد از دیگر تولیدات است.

    وی ادامه داد: صدا و سیما پای کار این طرح است و هر شبکه سؤالات و مسابقاتی در این راستا آماده کرده است. برنامه محفل هم در پویش این طرح ما را همراهی می‌کند. همچنین نماهنگ‌های مختلفی ساخته شده است، ضمناً در جزءخوانی هم قرار شد یک باکس جدا برای این طرح ایجاد شود.

    در پایان این نشست که جمعی از اعضای هیئت علمی، مدیران و اعضای مؤسسه مهد قرآن حضور داشتند از محصولات طرح زندگی با آیه‌ها «مسطورا» شامل پوستر‌ها و کتب مربوط به آن رونمایی شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.