حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • نقش اساسی قوه قضاییه در تأمین عدالت و امنیت ملی
    شناسه : 7807
    1
    سیاست و اقتصاد » سیاسی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بسیار برجسته قوه قضاییه در موضوع عدالت، گفت: در اصل اول و دوم قانون اساسی بار حساس، دقیق و مهمی برای حکومت اسلامی بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است و از طرف دیگر این قوه نقش جدی و اساسی در امنیت ملی دارد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    در نخستین همایش ملی اندیشه‌های قضایی رهبر معظم انقلاب، که از صبح امروز، سه‌شنبه ۱۷ بهمن، به همت پژوهشگاه قوه قضاییه با همکاری مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در سالان اجلاس سران در حال برگزاری است، با تسلیت شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع)، گفت: در این ایام از امام شهدا یاد می‌کنیم؛ امامی که فرصت ایجاد کرد تا جوانان از زیر یوغ استبداد خارج شوند. امام(ره) با اراده مستحکم برای خدا استقامت کردند و گامی جز برای خدا برنداشتند و ثمره این استقامت آزادی این ملت است.

    وی تصریح کرد: امروز می‌بینیم که در جهان اسلام و کره خاکی این ملت از ظلم رهایی پیدا کرده و روز به روز با تأکید بر اصالت‌ها بدون هیچ انحرافی پیش می‌رود.
    قالیباف افزود:‌ ما مسئولین و نخبگان جامعه باید به این نکته توجه کنیم که بین باید‌ها و واقعیت‌های موجود به ویژه در مسائل فرهنگی و اقتصادی تفاوت وجود دارد که این موارد هم ناشی از دور شدن از ریشه‌های انقلاب و اندیشه‌های امام است.
    رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بسیار برجسته قوه قضاییه در موضوع عدالت، گفت: در اصل اول و دوم قانون اساسی بار حساس، دقیق و مهمی برای حکومت اسلامی بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است. فلسفه اسلام برپایه عدالت است و قوه قضاییه نقش جدی و اساسی در امنیت ملی دارد به ویژه امروز که در جنگ شناختی و اقتصادی هستیم.
    رئیس مجلس با بیان اینکه اینکه عملکرد قوه قضاییه پایه‌های حکومت را محکم می‌کند، گفت: البته هر سه قوه برای تحقق عدالت وظایفی بر عهده دارند و باید برای تحقق آن تلاش کنند؛ تصویب قوانین عادلانه وظیفۀ مجلس، تحقق عدالت توزیعی وظیفۀ دولت و تحقق عدالت دادرسی وظیفۀ قوۀ قضاییه است.
    وی با تأکید بر اینکه اعتماد عمومی بزرگترین سرمایه اجتماعی هر جامعه‌ای است، گفت: اگر این اعتماد نباشد مشارکت معنادار مردم را در بخش‌های مختلف شاهد نخواهیم بود. در این رابطه قوه قضاییه نقش جدی و اساسی در پیاده‌سازی آزادی‌های مشروع در جامعه دارد.
    قالیباف شرط اجرای آزادی مشروع را مهار و برخورد با آزادی‌های نامشروع دانست و گفت: به هر میزان با آزادی‌های نامشروع برخورد شود، آزادی‌های مشروع در جامعه تقویت شده و جامعه به سمت سرزندگی و پیشرفت حرکت می‌کند.
    قالیباف با بیان اینکه فلسفۀ اسلام عدالت است و قوه قضاییه در تحقق این آرمان نقش کلیدی دارد، اظهار کرد: اگر عدالت محقق نشود، بقیۀ احکام الهی نیز معطل خواهند شد.
    رئیس مجلس یادآور شد: ما در مجلس و در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه سعی کردیم موضوعات مورد نیاز قوه قضاییه را  مورد توجه قرار داده و تصویب کنیم که بخش قابل توجهی از این مواد از سوی شورای نگهبان تأیید شده و برخی هم با ایراداتی روبرو شده داشت که مجددا در صحن علنی مجلس بررسی و اصلاح و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شد.
    وی در پایان ابراز کرد: یک مورد از مصوبات مجلس برای حل مشکلات قوه قضاییه درباره کمبود‌های اعتباری و سهم این قوه از بودجه عمومی کشور بود. پایه مالی و بودجه‌ای قوه قضاییه از ابتدا ضعیف بسته شده لذا مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم تصویب کرد تا علاوه بر رشد سالیانه، ۳۰ درصد به بودجه قوه قضاییه اضافه شود که در مجلس تصویب و از سوی شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تأیید شد که از سال آینده اجرایی می‌شود. این اتفاق می‌تواند مشکلات اساسی قوه قضاییه را حل کند.

     

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.