حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • مودت به اهل بیت(ع) با تبعیت عملی از ایشان محقق می‌شود
    شناسه : 1567
    0
    استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: منظور از مودت، محبتی است که منشأ اطاعت و تبعیت باشد؛ آنچه به کار می‌آید، پیرو و شیعه بودن است، نه اینکه به‌به و چه‌چه بزنیم و کار خودمان را بکنیم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    مودت به اهل بیت(ع) با تبعیت عملی از ایشان محقق می‌شود

    استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: منظور از مودت، محبتی است که منشأ اطاعت و تبعیت باشد؛ آنچه به کار می‌آید، پیرو و شیعه بودن است، نه اینکه به‌به و چه‌چه بزنیم و کار خودمان را بکنیم.

    ارسلا//

     

     

     

     

     

     

    به گزارش بعثت نیوز، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه ۱۴ دی‌ماه در ادامه تفسیر سوره فرقان که به صورت مجازی برگزار شد، به آیه ۵۶ این سوره «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا» اشاره کرد و گفت: در این آیه فرمود ما تو را مبعوث نکردیم، مگر برای بشارت و انذار مردم؛ این دو هدف در آیات متعدد قرآن بیان شده و مفهوم پرتکراری است.

    وی با بیان اینکه پیامبران در حقیقت آموزگاران سبک زندگی هستند، افزود: آنان بایدها و نبایدهای زندگی را به ما می‌آموزند و مسیر رسیدن به بهشت و دوری از جهنم را برای ما به تصویر کشیده و نشان می‌دهند. البته وظیفه آنها نشان دادن راه هدایت و گمراهی است، ولی ممکن است برخی شاکر باشند و از آن هدایت بهره‌مند شوند و ممکن است برخی کفر بورزند.

    استاد حوزه علمیه اضافه کرد: طبیعتاً براساس  آیات قرآن اگر کسی شکرگزار بود، نعمتش افزون می‌شود و اگر اهل کفر باشد، عذاب الیم دارد؛ البته این بهره‌مندی از بهشت و نعمات و یا رفتن به جهنم، سود و ضرری برای خداوند ندارد، بلکه منفعتش به خود انسان می‌رسد.

    آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: ما در خواب غفلت گرفتار هستیم و به زحمت لحظاتی بیدار می‌شویم و گاهی خودمان را به خواب می‌زنیم و این مشکل شدیدتری است.

    وی با اشاره به آیه ۵۷ این سوره «قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا»، افزود: این آیه ناظر به آیه ۲۳ سوره شوری است که در آنجا هم خداوند به همین مضمون فرموده، اما مودت فی القربی را اجر رسالت پیامبر قرار داده است و با کنار هم گذاشتن این دو آیه مشخص می‌شود که مودت فی القربی همان اجر برای کسی است که راهی به سوی خداوند بخواهد.

    استاد حوزه علمیه اظهار کرد: در سوره سبأ هم تأکید فرموده است که اجر رسالت یعنی مودت فی القربی برای خود شما مفید است و همان راه رسیدن شما به قرب الهی است؛ این اجر هم برای پیامبر نیست و سودش برای خود مردم است؛ در آیات متعدد سوره شوری هم مکررا بیان شده که پیامبر اجری از مردم برای رسالت نمی‌خواهد و اجر او برای خداوند است.

    آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: براین اساس مودت فی القربی مودت عاطفی و احساسی صرف نیست که بگوییم به خاطر قد بلند و چشم زیباست؛ مقام معظم رهبری به یکی از معارف مداحان گفت که این مطالب چیست که بیان می‌شود و مگر اطاعت از ائمه و انبیاء به خاطر قد و بالایشان واجب شده است؟.

    استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ائمه(ع) و انبیاء یهدی الی الحق هستند و به تعبیر علامه طباطبایی کسی یهدی الی الحق است که معصوم باشد، بنابراین منظور از مودت، محبتی است که منشا اطاعت و تبعیت باشد؛ آنچه به کار می‌آید پیرو و شیعه بودن است، نه اینکه به به و چه چه بزنیم و کار خودمان را بکنیم و نه اینکه برای امام حسین(ع) گریه و به نفع جبهه یزید کار کنیم.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.