حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • تقدیر از تولیدکنندگان و عوامل برنامه‌های قرآنی رمضان ۱۴۰۳
    شناسه : 8128
    0
    فعالیت قرآنی » فعالیت های قرآنی مراسم تقدیر از تولیدکنندگان و عوامل برنامه‌های قرآنی رمضان ۱۴۰۳ با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های قرآنی و مدیران رسانه ملی عصر روز سوم اردیبهشت‌ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در این مراسم از همدلی و هم‌افزایی کم‌نظیر دستگاه‌ها و نهادها به عنوان رمز موفقیت این برنامه‌ها نام برده شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

     نشست  فراکسیون قرآن ، عترت و نامز مجلس شورای اسلامی به منظور تجلیل از عوامل تولید  برنامه های قرآنی ماه مبارک رمضان عصر دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، معاون صدا و سیما رسانه ملی، جمعی از نمایندگان عضو فراکسیون مجلس، مدیران برخی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و جمعی از مدیران دستگاه‌های قرآنی در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در سخنانی کوتاه، ضمن قدردانی از عوامل تولید و دست‌اندرکاران برنامه‌های قرآنی تهیه شده در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور، گفت: این برنامه‌ها که به همت نهادها و سازمان‌های مختلف تولید شده، موجبات انس با قرآن کریم را در کشور فراهم کرده است.

    رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تمسک به قرآن تنها راه رهایی از بن‌بست‌های بشریت است، افزود: امروز برای رهایی از بن‌بست‌ها باید به قرآن و اهل بیت (ع) تمسک بجوییم؛ اگر موضوع جهانی شدن در دنیا مطرح می‌شود، این جهانی شدن تنها از طریق قرآن کتاب آسمانی ممکن خواهد بود.

    نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بودجه‌های پیش بینی شده در تبصره ۱۳ اشاره و اظهار کرد: در همین راستا بیش از سه هزار میلیارد تومان برای مباحث قرآنی پیش‌بینی شده است که این یک اتفاق با برکت خواهد بود. این موضوع در قانون برنامه هفتم و سایر قوانین دیده شده و به این موضوع اشاره شده است تا بتوانیم موضوع قرآن را مورد حمایت لازم قرار دهیم.

    بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این مراسم تعدادی از اعضای فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی به بیان نکاتی پرداختند. در این بخش ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه «هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم»، گفت: اگر از دایره انصاف خارج نشویم، امسال برنامه‌های ماه مبارک رمضان به خصوص برنامه‌هایی همچون محفل و زندگی پس از زندگی برنامه‌های فاخر و به روزشده‌ای بودند.

    وی افزود: اکثر شبکه‌های رسانه ملی برنامه تلاوت قرآن داشتند و برنامه‌های افطاری و سحرگاهی نیز بسیار به روز شده بودند. امسال رویکرد صدا و سیما در این به روز شدن و تنوع در برنامه‌ها کاملاً مشخص بود، این رویکردی ستودنی است که امیدواریم بقیه برنامه‌ها هم همین رویه را داشته باشند.

    لذتی زیباتر از همنشینی با کتاب خدا نیست

    مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه لذتی زیباتر از لذت کتاب خدا نداریم، گفت: کیست که به قرآن مراجعه کند و پاسخ نگیرد. اگر با این نیت به قرآن مراجعه کنیم و از آن استفاده کنیم، می‌توانیم موفق و رستگار شویم. بنابراین دل قوی دارید که راهنما و کمک اصلی اوست.

    چشاندن طعم گوارای قرآن به مردم

    محمد رشیدی، نایب رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه زیاد اهل تلویزیون نگاه کردن نیست، گفت: در ماه مبارک رمضان چون حساس هستم، سعی می‌کنم برنامه‌های سحر شبکه یک سیما را همیشه نگاه کنم.

    وی افزود: امسال برنامه زندگی پس از زندگی نیز برنامه خوبی بود، در کنار این برنامه، برنامه‌های فاخر دیگری هم بودند، طبیعتاً چون ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است و دل‌ها آماده پذیرش است، برنامه‌های قرآنی بیشتر اثرگذار خواهد بود.

    رشیدی با اشاره به اینکه همه برنامه‌های قرآنی صدا و سیما در ماه رمضان امسال از سطح خوبی برخوردار بودند، گفت: با وجود همه این برنامه‌های فاخر، اما برنامه محفل نوع دیگری از تفاخر را همراه خود داشت. برنامه محفل سعی کرد شیرین باشد و طعم گوارای قرآن را به مردم بچشاند.

    نایب رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در پایان بر حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های قرآنی تأکید و بیان کرد: برنامه محفل، ابعاد مختلف از قرائت تا ترتیل و حفظ و سایر تخصص‌های مختلف قرآنی را پوشش داد، این برنامه حتی جغرافیای کار را هم در نظر گرفته بود.

    در بخش دیگری از این جلسه مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: از رئیس رسانه ملی که روش جدیدی را در ارائه برنامه‌های قرآنی به نمایش گذاشتند و ابداع کردند قدردانی می‌کنم. برنامه‌هایی که تدارک دیده شد، برای همه اقشار جامعه از جذابیت برخودار بود.

    وی با اشاره به اینکه ساخت برنامه‌های دینی که جذابیت داشته باشد بسیار سخت است، گفت: در بحث دین با یک محتوای غنی روبرو هستیم که شکل و بسته‌بندی‌های هنری رایج متناسب این محتوا نیست، محتوا در اوج و هنر در سطحی پایین‌تر است لذا در هم نمی‌گنجند.

    وی در پایان به تجمع امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه اشاره کرد و گفت: با توجه به دیدارهایی که با جمعی از دوستان فلسطینی داشتم، از اجرای چنین برنامه‌های بسیار استقبال کردند.

    تدارک سیما برای رمضان

    در ادامه این جلسه گزارش‌هایی از معاونت سیما و صدای رسانه ملی ارائه شد. در این بخش ابتدا محسن برمهانی، معاون سیمای رسانه ملی در سخنانی با اشاره به اینکه معمولاً برای ارائه توضیحات و پاسخگویی به مجلس می‌آیند، گفت: با توجه به ارتباطی که با مجموعه فرهنگی مجلس وجود دارد از همکاران ما برای تقدیر دعوت شده است که جای تشکر دارد، این نشان می‌دهد می‌شود برای امر مهم قرآن از این ابزار استفاده کرد چرا که ما خودمان را در امر قرآن کریم پاسخگو می‌دانیم.

    برمهانی در ادامه به ارائه گزارشی کوتاه از برنامه‌های قرآنی سیما پرداخت و گفت: دوستانی که از مجموعه سیما در این جلسه حضور دارند به نمایندگی از هزاران دست‌اندرکار تولید برنامه اعم از مدیران گروه‌ها، شبکه‌ها، تهیه کنندگان، سردبیران، مجریان، تصویربرداران صدابرداران، کارشناسان و حجم زیادی از عوامل تولید هستند.

    وی افزود: معاونت سیما امسال ۱۵ برنامه ترتیل‌خوانی، ۱۵ برنامه مناجات‌خوانی، ۹ برنامه سحر، ۱۰ برنامه افطار و ۲۰ برنامه سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان داشت که همه اینها فقط مربوط به شبکه‌های سیما هستند که باید آن را در ۳۰ روز ماه رمضان ضرب کنیم. علاوه بر این معاونت استان‌ها را نیز داریم که نمایندگان آن‌ها در این جلسه حضور ندارند، ۳۳ شبکه استانی برنامه سحر و افطار دارند که ۵۰ درصد مخاطب برنامه‌های سحر و افطار از سوی معاونت استان‌ها در شبکه‌های استانی پوشش داده شد.

    معاون سیمای رسانه ملی بیان کرد: امسال ۵۰ ویژه برنامه معارفی رمضانی داشتیم که اگر بخواهیم سرآمد برنامه‌ها از لحاظ مخاطب و تأثیرگذاری را نام ببریم باید از دو برنامه محفل و زندگی پس از زندگی با دو رویکرد متفاوت قرآنی و نیز پویش زندگی با آیه‌ها نام ببریم.

    مجموع فعالیت‌های رادیو در ماه رمضان

    بر اساس این گزارش در ادامه علی بخشی‌زاده، معاون صدای سازمان صدا و سیما نیز به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: ماه‌ها قبل از ماه مبارک رمضان جلساتی برای سیاستگذاری صدها شبکه سراسری رادیو و تلویزیون برگزار شد که خروجی آن را در ماه رمضان امسال دیدیم.

    وی افزود: امسال ماه رمضان با بهار طبیعت پیوند خورده بود و این پیوند باید در برنامه‌ها خود را نشان می‌داد، این سیاستگذاری در اصل نشاط معنوی برنامه‌ریزی شد. رادیو در سرجمع فعالیت خود در ماه مبارک رمضان تعداد ۵۰۹۳ برنامه در قالب ۳۵۲ عنوان با استفاده از ظرفیت کارشناسی که در کشور به نحو درستی شناسایی شده است را تدارک دید. همچنین تعداد کارشناسان ماه رمضان در رادیو ۷۸۹ نفر از عزیزان کارشناس بوده است.

    بخشی‌زاده با اشاره به اینکه در مجموع ۳۵۲۱ ساعت برنامه تقدیم مخاطبان رادیو شده است، گفت: طبق گزارشی که مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما ارائه داد، میزان مخاطبان نسبت به ماه رمضان سال قبل ارتقای قابل ملاحظه‌ای داشته است. ما تلاوت قرآن را در همه شبکه‌ها داشتیم، یک زنجیره منطقی در کنداکتور طراحی شده بود که اگر هر مخاطبی در هر ساعتی به شبکه‌های متنوع مراجعه کند، تلاوت قرآن را حتماً بشنود.

    معاون صدای رسانه ملی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های برنامه‌های ما بهره‌مندی از کتاب نهج‌البلاغه و صیحفه سجادیه بود. برگزاری مسابقات قرآن در شبکه‌ها که برای سنین مختلف طراحی شد، هم فعالیت دیگر صدای رسانه ملی بود. استفاده از ظرفیت کتاب صوتی در سکوی ایران صدا فعالیت دیگر ما بود.

    در بخش دیگری از این مجلس کلیپی از برنامه‌های قرآنی تولید شده در رسانه ملی پخش شد و پس از آن پیمان جبلی به بیان نکاتی پرداخت، وی گفت: افتخار ما در دوره فعلی رسانه ملی این است که صدا و سیما با برنامه‌های قرآنی شناخته می‌شود.

    در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به بیان نکاتی پرداخت. وی گفت: برنامه‌های قرآنی ماه رمضان تصویر ایران در فضای بین‌المللی و به خصوص در جهان اسلام را درباره اهتمام ایران به قرآن قدری تغییر داد و این تصویر اصلاح شد.

    بازدید چهار میلیون نفر از نمایشگاه‌های قرآن کشور

    در ادامه این جلسه شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به بیان نکاتی پرداخت و گفت: اتفاق بسیار خوبی که منجر به تقدیر رهبر انقلاب از فعالیت‌های قرآنی در کشور شد، بی‌تردید محصول هم‌افزایی مجموعه‌های قرآنی بود. اگر این هم‌افزایی اتفاق نمی‌افتاد، بی‌تردید شاهد این موج که نمونه آن را در دهه ۶۰ و ۷۰ دیده بودیم، نبودیم.

    وی افزود: ما در نمایشگاه بین‌المللی قرآن به چند نکته محوری توجه کردیم، اولین مسئله خانواده‌محور بودن نمایشگاه بود، این موضوع هم به لحاظ حضور خانواده‌ها و هم در بخش‌های متنوعی که تدارک دیدیم بودیم، محرز بود، بخش‌ها به‌گونه‌ای بود که خانواده‌محور باشد و نمایشگاه را به یک تفرجگاه معنوی برای خانواده‌ها تبدیل کند.

    وی با اشاره به اینکه امسال در ۳۰ استان نمایشگاه استانی دایر کردیم، گفت: سال ۱۴۰۳ میزبان برگزاری دو نمایشگاه قرآن است، نمایشگاه اول در ابتدای سال و نمایشگاه دوم در انتهای سال برگزار خواهد شد، تلاش خواهد شد در نمایشگاه پایان سال شاهد ارتقای فعالیت‌ها باشیم.

    فیروزیان اظهار کرد: امسال در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن ۲۸ کشور حضور داشتند. همچنین بیش از ۴ میلیون بازدیدکننده از نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران و سایر استان‌ها بازدید به عمل آوردند.

    در بخش دیگری از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به بیان سخنان کوتاهی پرداخت. وی گفت: یکی از نکات قابل تقدیر در رمضان امسال این است که بر خلاف عادت قبل، امسال هم بخش‌های دولتی و هم بخش‌های مردمی همه از نام و نشان خودشان گذشتند.

    وی افزود: در این جلسه به بخشی کوچکی از برنامه‌های اجرا شده و دستگاه‌های دست‌اندرکار پرداخته شد، اگر بخواهیم به اتفاقاتی که در سازمان‌های مختلف رخ داده است یک روز به طول خواهد انجامید. امسال در مجموعه‌های مختلف کارهای فاخری صورت گرفت از جمله اینکه مجموعه سازمان قرآنی دانشگاهیان نیز در این زمینه فعالیت خوبی داشته و برنامه‌های بسیاری تدارک دیده‌اند که این هم برای ما مهم بوده است. امیدوارم برای سال آینده با همراهی مؤثرتر نهادها هم‌افزایی جامع‌تری را داشته باشیم.

    در ادامه این مراسم عوامل مختلف برنامه‌های تولید شده در شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی به بیان نکاتی پرداختند. در پایان نیز عوامل برنامه‌های تولیدی رسانه ملی، عوامل برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عوامل پویش زندگی با آیه‌ها تجلیل به عمل آمد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.