حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • محبت؛ رمز دعوت به صراط بندگی + فیلم
    شناسه : 7984
    0
    اجتماعی » جامعه منطق پیامبر(ص) بر مبنای رحمت بود. حضرت محمد(ص) فرمودند: «مبنای کار من محبت است» من با محبت مردم را به صراط مستقیم و صراط بندگی دعوت می‌کردم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    بندگی برای باریتعالی جز در مسیر صراط مستقیم محقق نمی‌شود؛ اما چه بسیار بیراهه‌ها که انسان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. ماه مبارک رمضان  فرصت ارزشمندی است تا انسان روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خداوند تقرب جوید. اما قرار گرفتن در مسیر سعادت نیاز به دانش و آگاهی دارد؛ همان گوهرهای نابی که در قرآن کریم و سیره ائمه معصومین بیان شده و چراغ راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود است.

    در این راستا خبرگزاری ایکنا طی ماه مبارک رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتارهای «به سوی نور» را با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد شریفانی  پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه منتشر می‌کند. در هفتمین قسمت از این مجموعه آموزشی به موضوع «رحمت و خدامحوری» پرداخته شده است که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

    در گفتارهای پیشین اشاره کردیم که بهترین دعا  در ماه رمضان هدایت به صراط مستقیم است که در سوره حمد به آن اشاره شده است. الگوی صراط مستقیم پیامبر اسلام(ص) بودند و پیامبر برای هدایت برنامه داشتند که در گفتارهای پیشین به آنها پرداخته شد.

    رمز دوم موفقیت پیامبر این بود که فقط صاحب برنامه نبودند، بلکه روش پیاده کردن برنامه را نیز در دستور کار خود داشتند. بسیاری از افراد برای بسیاری از کارها برنامه دارند ولی هیچوقت به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند. در اداره‌‌های ما سند چشم‌انداز پنج ساله، ۱۰ ساله و حتی ۵۰ ساله وجود دارد، اما سند انسان را به سعادت نمی‌رساند بلکه باید روش پیاده کردن سند را داشته باشیم.

    آیه به آیه قرآن، می‌تواند به ما روش و راهی برای رسیدن به سعادت و موفقیت را ارائه دهد. در اینجا به چند آیه در این گفتارها می‌پردازیم و به یکی از بهترین آیاتی که ۱۰ روش از روش‌های پیامبر را بیان کرده می‌پردازیم.

    خداوند در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران  می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرم‌خو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مى‌شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏‌كنندگان را دوست مى‌دارد».

    در این آیه به ۱۰ روش اشاره شده است که منطق و سبک کار پیامبر(ص) را بیان می‌کند. اولین روش این است که «فَبِمَا رَحْمَةٍ؛ به واسطه رحمت»؛ پیامبر(ص) موفق بود چون منطق ایشان رحمت بود. باید این حدیث را در هر جایگاهی هستیم پیش روی خودمان قرار دهیم که پیامبر(ص) فرمود: «مبنای کار من محبت است» من با محبت مردم را به صراط مستقیم و صراط بندگی دعوت می‌کردم. به همین دلیل هم قرآن می‌فرماید: ما تو (ای پیامبر) را جز برای رحمت نفرستادیم. خود پیامبر(ص) نیز در گفتاری دیگری فرمودند: من پیام‌آور رحمت هستم. پیامبر با ابزار مهر و محبت مردم را به خدا دعوت می‌کرد.

    روش دوم پیامبر(ص) «مِنَ اللَّهِ» بود؛ کار را با خدا شروع می‌کرد و با خدا به پایان می‌رساند. خدا خط قرمز پیامبر بود. همه حرف‌ها و حرکات و سکنات ایشان بر محور توحید بود. توحید محوری اساس کار پیامبر بود که مردم را متوجه خدا کند.

    سومین روش پیامبر «لِنْتَ لَهُمْ» بود. پیامبر شخصیت لینی داشتند. خدا به حضرت موسی و هارون می‌فرماید: « فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى؛ و با او سخنى نرم گوييد شايد كه پند پذيرد يا بترسد»(آیه ۴۴ سوره طه). اگر با کلام لین با فرعون صحبت کنی، ممکن است او را بیدار و متذکر کنی. معلوم می‌شود که شیوه لینت ممکن است حتی فرعون را هم تحت تأثیر خود قراردهد.

    انسان سه سطح لینت می‌تواند داشته باشد. لینت کلام، برخی کلامشان نیش دارد و تیز است و برخی کلامشان ملایم است. لینت قلب؛ برخی دلشان سخت است و برخی نرم. لینت عمل؛ در احوالات پیامبر(ص) نوشته شده است که مثل بردگان می‌نشست و غذا می‌خورد. یعنی همه حرکات پیامبر(ص) پیام‌آور لینت، نرمی و ملایمت بود و روح انسان با لینت بیشتر انس دارد تا خشونت. این سه، روش کار پیامبر(ص) بود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.