حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • قرآن باید تبدیل به کتاب زندگی شود
    شناسه : 8028
    0
    معارف » اندیشه رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: ما باید قرآن را تبدیل به کتاب زندگی کنیم و تا چنین کاری صورت نگیرد تبدیل به کتاب تمدن نمی‌شود. وقتی بلد نباشیم قرآن بخوانیم چگونه می‌توانیم قرآن را تبدیل به کتاب تمدن‌ساز کنیم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ
    حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو به بیان نکاتی درباره ایده تمدن‌ نوین اسلامی و ملزومات آن پرداخت و  گفت: لازمه تمدن‌اندیشی این است که ما به کلان‌ترین سامانه‌های حیات بشری فکر کنیم. قرآن کریم می‌فرماید؛ «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ اوست خدایی که رسول خود را به هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند» (توبه/۳۳) یعنی ما این پیامبر و این قرآن را برای هدایت مردم فرستادیم و برنامه ما این است که این دین جهانی شود. این آیه سه بار در قرآن کریم تکرار شده است و اگر قرار باشد تحقق پیدا کند لازمه‌اش این است که واحد تفکر و اندیشه ما مسلمانان از سطح فرد، به سطح تمدن ارتقا پیدا کند.
    وی افزود: اما در این میان سطوحی همانند خانواده، محله، شهر، استان، کشور، منطقه و سطح جهانی وجود دارد. از سوی دیگر، موضوعات و نظامات مختلف سیاسی، اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی، امنیتی و … وجود دارد. بنابراین اگر مباحث تمدنی، محرک ما شود که با مطالعات خودمان ظرفیت‌های کشف نشده قرآن و مکتب اهل بیت(ع) را استخراج کنیم به هدف خود رسیده‌ایم وگرنه اگر دائما تکرار کنیم که تمدن مهم است و باید به آن اندیشید و نگاه تمدنی داشت ولی این هدف، خودش را در تولید محتواهای قرآنی نشان ندهد اهداف ما محقق نمی‌شود.
    حجت‌الاسلام لکزایی گفت: در نمایشگاه قرآن غرفه‌های وزارتخانه‌های کلیدی ما بسیار بزرگ بودند اما تولیدات قرآنی خاصی غیر از چند پوستر و محصول فرهنگی که اغلب قرآنی هم نیستند، ندارند و این از وظایف رسانه‌هاست که به آن بپردازند. ما باید قرآن را تبدیل به کتاب زندگی کنیم وگرنه تا چنین کاری صورت نگیرد تبدیل به کتاب تمدن نمی‌شود. ما الان در همین لایه‌های پائین مشکل داریم. وقتی بلد نباشیم قرآن بخوانیم چگونه می‌توانیم قرآن را تبدیل به کتاب تمدن‌ساز کنیم. بنابراین هدفگذاری تمدن اسلامی، هدفگذاری خوبی است اما اگر به الزامات آن توجه نکنیم موفق نمی‌شویم.
    رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: هر کسی در هر جایگاهی که هست باید به سهم خودش ببیند چقدر با قرآن انس گرفته و چقدر زندگی خود را بر اساس قرآن تنظیم می‌کند. اگر چنین کارهایی صورت گیرد آن وقت می‌توانیم بگوئیم مقدمات تمدن‌سازی انجام شده است اما اکنون فاصله زیادی با این هدف داریم. هرچند کارهای خوبی هم انجام شده است اما فاصله ما هنوز زیاد است. بنده از بخش نشر در نمایشگاه قرآن که بازدید کردم سوال می‌پرسیدم که کارهای جدیدتان کدام است که متوجه شدم کارهای جدید قرآنی اندک است و این در شأن ما نیست.
    وی تأکید کرد: الان در ماه رمضان مثلا شبکه قرآن، چه برنامه محتوایی دارد که مخاطب را جذب کرده باشد. متأسفانه اینگونه برنامه‌ها بسیار کم هستند و به همین دلیل برنامه سوره در یاد همه ماست که آن هم در شبکه قرآن نبوده است. ما در ماه مبارک رمضان هستیم یعنی ماهی که باید ماه تفسیر قرآن و ارائه محتواهای قرآنی باشد اما برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه نداشته‌ایم در حالی‌که نیروی انسانی کافی در اختیار داریم. از جمله بهترین مباحث و تفاسیر قرآنی، آثار رهبر معظم انقلاب هستند که در ده جلد منتشر شده‌اند لذا رسانه‌های ما باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و محتوای لازم را ارائه دهند اما یک نهضت قرآنی که متمرکز بر ارائه معارف قرآنی باشد را در شبکه‌ها و رسانه‌ها نمی‌بینیم.
    حجت‌الاسلام لکزایی ادامه داد: کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» اثر مقام معظم رهبری، مباحثی است که در ماه رمضان ارائه کرده‌اند. ما احتیاج داریم که هر ساله در ماه رمضان، ده‌ها برنامه مشابه آن داشته باشیم اما آیا چنین چیزی دارایم؟ این نشان می‌دهد ما در زمینه تولید محتوا برنامه جدی نداریم و اگر کارهای اندکی وجود دارند رسانه از آن مطلع نمی شود یا دغدغه آن را ندارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.