حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • فضای رسانه‌ای امروز فضای نقد و آزادی بیان است
    شناسه : 7779
    1
    اجتماعی » سواد رسانه ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی گفت: فضای رسانه‌ای امروز فضای نقد و آزادی بیان است، اما روزنامه‌نگار تراز انقلاب نباید اسیر مشهورات شود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    آیین نکوداشت مرحوم رضا مقدسی  و اهدای نشان روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی صبح شنبه ۱۴ بهمن‌ماه با حضورمحمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و روزنامه‌نگاران و اساتید این حوزه در تالار رودکی برگزار شد.

    اسماعیلی، وزیر ارشاد در این مراسم با گرامیداشت یاد و نام شهدا و امام انقلاب گفت: این مراسم ابتکار خوبی بود که باید از دست‌اندرکاران آن تشکر کنم. همچنین باید از همه اهالی رسانه، مطبوعات و همه طیف‌ها که در قصه غزه پای کار آمدند، تشکر کنیم. قصه غزه، قصه پرغصه‌ای است که اکنون فرصت صحبت نیست، اما امروز مقاله‌ای را در روزنامه ایران نوشتم و توضیحاتی دادم که ظهور تحولات جدید فرهنگی در غزه اتفاق مهمی بود. افرادی که با نظریه‌های خود دنبال دهکده‌سازی، جهان‌سازی و آمریکایی‌سازی بودند و نسبت به خون کودکان بی‌گناه بی‌توجه بودند، طومارشان درهم پیچیده خواهد شد. مگر می‌شود هزاران کودک به شهادت برسند و خون آن‌ها جاری شود و اتفاقی نیفتد؟

    وی در ادامه با قدردانی از پنج روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی افزود: ذات انقلابی‌گری همین است، دوست دارم برای چنین اموری، جلسات بیشتری برگزار شود؛ زیرا زبان رسانه‌ای ما الکن است و برای چنین جمع فاخری باید یک نشست فاخر برگزار شود تا نسل جدید افرادی، چون آقایان انبارلویی و شریعتمداری را بیشتر بشناسند.

    اسماعیلی گفت: زمانی که دانشجوی ارشد بودم، روزنامه کیهان علیه شهردار یکی از مناطق تهران مطلبی نوشته بود. فردای آن روز آقای شریعتمداری طلب حلالیت کرد؛ بنابراین یک روزنامه‌نگار انقلابی اگر در موردی اشتباه کند، عذرخواهی می‌کند.

    وزیر فرهنگ تصریح کرد: امسال رسانه‌های جدیدی ظهور کرده‌اند و شاهد دوره جدیدی هستیم. من چهره‌های جدیدی را می‌شناسم که باید از آن‌ها نیز تجلیل شود. ما باید با کسانی که دهه‌ها فعال و حاضر هستند و حتی با ما هم‌عقیده نیستند نیز همکاری کنیم.

    نقد و آزادی بیان

    اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه فضای رسانه‌ای امروز فضای نقد و آزادی بیان است، گفت: همه دوستان ما قابل احترام هستند و از همه آن‌ها تجلیل می‌کنیم. در رسانه‌ها بحثی به نام مشهورات داریم که باید مقابل آن بایستیم. روزنامه انقلاب اسلامی نباید تحت تأثیر این مشهورات قرار گیرد. مثلاً براساس نظرسنجی وزارت ارشاد، سه چهارم مردم ایران مدافع غزه و لبنان هستند و عدد قائلین به حجاب و عفاف بالای ۸۰ درصد است، در حالی که برای برخی قابل باور نیست و این به دلیل مشهورات است و روزنامه‌نگار تراز انقلاب نباید اسیر مشهورات شود.

    آیین اهدای نشان روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی


    فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزیر ارشاد در این مراسم با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: بر امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب و شهدای پیروزی انقلاب درود می‌فرستیم و یادشان را گرامی می‌داریم. شهدایی که در زندان‌های ساواک و رژیم پهلوی در شکنجه بودند و در خیابان‌ها به شهادت می‌رسیدند؛ آن‌ها تصوری از پیروزی نهضت نداشتند، اما با امید به خیابان‌ها آمدند و جانشان را فدای انقلاب کردند. شهدای گرانقدری که بیش از سایر شهدا بر دوش ما حق دارند.

    وی افزود: این جایزه، نماد و نشانی به یاد مرحوم دکتر رضا مقدسی است که همزمان با ۱۳ بهمن ماه درگذشت و این جایزه به نام او نامگذاری شد، کسی که در طول عمرش همواره میراث‌دار نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب بوده است. ایده نشان روزنامه‌نگار تراز انقلاب نیز به ۱۰ سال قبل برمی‌گردد که مرحوم مقدسی در تز دکتری خود به آن پرداخته بود.

    قانون اساسی 

    مهدی‌پور ادامه داد: از دو منظر به روزنامه‌نگاری تراز اول می‌توان پرداخت، اول از منظر قانون اساسی می‌توان آن را مورد توجه قرار داد. وقتی درباره روزنامه‌نگاری انقلاب صحبت می‌کنیم مبنای ما قانون اساسی است. چون قانون اساسی ما در بند‌ها و ماده‌های مختلف به آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی رسانه پرداخته و احکام و قواعدی در آن وضع شده است. اما وقتی درباره روزنامه‌نگاری تراز انقلاب صحبت می‌کنیم، اصالت و مبنای آن به قانون اساسی برمی‌گردد، یعنی انتظاری که قانون اساسی از یک کنشگر اجتماعی رسانه‌ای و فرهنگی در عرصه‌های مختلف دارد، باید مورد توجه باشد و این میثاق ملی ماست که در هر جامعه‌ و کشوری به آن پرداخته می‌شود و مهم‌ترین سند ملی ماست که هزینه‌های سنگینی از خون شهدا بابت آن داده‌ایم.

    معاون امور رسانه‌ای وزیر ارشاد در ادامه به تجربه انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: مبنای دوم در روزنامه‌نگاری تراز انقلاب اسلامی، تجربه‌ای است که انقلاب اسلامی در ۴۶ سال گذشته داشته است. در این تجربه به ساختارها، سازمان‌ها و ایده‌هایی درباره انقلاب اسلامی پرداخته شده است، برای مثال جهاد سازندگی، سپاه پاسداران و ساختار‌های دیگر تأسیس شدند. آیا در حوزه رسانه هم چنین اتفاقی افتاد؟ بله، قطعاً اتفاق افتاده است و افرادی، چون شهید آوینی در زمینه رسانه قلم‌فرسایی کردند.

    وی تصریح کرد: ایده روزنامه‌نگاری تراز انقلاب اسلامی، ایده‌ای است که باید از حیث ایده‌پردازی و تقویت بنیه روزنامه‌نگاری مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم این توفیق را داشته باشیم که در جنگ رسانه‌ای امروز پیروز باشیم و در مسیر روزنامه‌نگاری تراز انقلاب اسلامی گام برداریم.

    درآمدی بر فقه رسانه

    در بخشی از این مراسم کتاب «درآمدی بر فقه رسانه» با حضور وزیر ارشاد نمایی شد. این کتاب را حجت‌الاسلام سیمحمدمهدی رفیع‌پور تهرانی نوشته است.

    یادآور می‌شود، در این مراسم سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمد باجلان، مدیرعامل خبرگزاری پانا، ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، علی‌اکبر اشعری، دبیر دومین رویداد «جایزه قلم مقدس»، ایرج سبقتی از اعضای دبیرخانه جایزه قلم مقدس، علیرضا شیرودی، مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و … حضور داشتند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.