حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • علامه حکیمی، عالم روشنفکر مردمی
    شناسه : 4971
    3
    مراسم رونمایی از نشریه رایحه؛ ویژه‌نامه علامه محمدرضا حکیمی صبح ۲۳ اسفند، با حضور ریاست جهاد دانشگاهی و دیگر اعضای هیئت مدیره خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برگزار شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    آخرین شماره نشریه رایحه که به بزرگداشت مرحوم علامه محمدرضا حکیمی اختصاص دارد، صبح امروز دوشنبه ۲۳ اسفندماه همزمان با برگزاری جلسه هیئت‌مدیره این خبرگزاری، با حضور اعضا؛ سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری، جمال رحیمیان  عیسی علیزاده؛ معاونان فرهنگی، و هماهنگی و امور مجلس و قاسم رئیسی؛ مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی، و محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا رونمایی شد.

    در این نشست پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، با تبریک اعیاد شعبانیه و روز جوان، ضمن گزارشی کوتاه از محتویات و مندرجات این شماره از رایحه اظهار کرد: ما بنای تعریف از کار خودمان را نداریم، اما این شماره از رایحه به دلیل اینکه حاوی مطالبی اختصاصی است که قبلا منتشر نشده است، در نوع خود ارزشمند و کم‌نظیر است و امیدواریم که مورد استفاده جامعه علمی و اهل فضل قرار بگیرد.

    در ادامه این نشست کریم فیضی، دبیر ویژه‌نامه، گزارش کوتاهی از روند کار این شماره از مجله قرآنی رایحه ارائه داد و گفت: کاری که به همت دوستان و همکاران خبرگزاری ایکنا صورت گرفت، در واقع ادای دینی کوچک به مقام شامخ زنده‌یاد علامه حکیمی است که در چند بخش سامان گرفته است. در بخش گفت‌وگو با نزدیکان علامه از جمله برادر ایشان استاد محمد حکیمی، گفت‌وگو انجام شده است که از نویسندگان الحیات و از بزرگان روزگار ماست.

    او در ادامه توضیح داد: سعی کردیم با توجه به این که رایحه نشریه‌ای قرآنی است، فصل چشمگیری را به اندیشه‌ها و آراء و آداب قرآنی استاد فقید اختصاص دهیم و در عین حال از تفکر انتقادی هم غفلت نکردیم تا نگاه اشخاصی که احیاناً به روش فکری استاد حکیمی نقد دارند، در محتوا غایب نباشد و امید که مقبول درگاه الهی قرار بگیرد و زمینه‌ساز آشنایی نسل جوان با تفکرات یک استاد فقید و ناشناخته بشود.

    در ادامه محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت مدیره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، ضمن تشکر از دست اندرکاران مجله قرآنی رایحه، به تجلیل از مقام علمی و عملی استاد فقید محمدرضا حکیمی پرداخت و از او به عنوان یک «عالم روشنفکر مردمی» یاد کرد که هر سه ضلع شخصیتی او، مورد تایید تمام جامعه علمی کشور و حتی روشنفکران بود.

     

    استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: ویژگی استاد حکیمی این بود که در عین داشتن مقام حوزوی و مذهبی، جنبه روشنفکری واقعی هم داشت و مورد قبول جامعه روشنفکران بود و در عین حال از مردم، با مردم و در میان مردم بود؛ چیزی که در عرف روشنفکری کاری کم‌مانند است که وقتی با عدالتخواهی ایشان ترکیب می‌شد، چهره‌ای منحصر به‌فرد از ایشان ارائه می‌داد.

    محسن اسماعیلی با استناد بر تاکید نهج‌البلاغه به عدالت‌طلبی عالمان دینی، یادآوری کرد که هیچ‌یک از موافقان و حتی مخالفان، در صداقت و خلوص استاد محمدرضا حکیمی و آنچه او با اخلاص و سوز دل درباره عدالت به‌خصوص عدالت اقتصادی می‌گفت، تردید ندارند و این موضوع مهمی است. فقدان ایشان یک خسارت بزرگ به جامعه علمی حوزوی و دانشگاهی و مردم ما بود و حقیقتاً جامعه ما با از دست دادن ایشان متضرر شد.

    وی با اشاره به کتاب «الحیات» و تلاش‌های آن استاد فقید در تفسیر و اعلام حیات طیبه، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران ویژه‌نامه مجله رایحه، خواستار ترویج اندیشه‌های استاد حکیمی با تمرکز بر مضامین برجسته الحیات شد.

     

    در ادامه مراسم سید حمیدرضا طیبی، ریاست جهاد دانشگاهی در سخنانی با اشاره به جایگاه علمی استاد محمدرضا حکیمی، اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط فعلی، امکان مطالعه کتاب را از برخی اقشار مردم سلب کرده است، بسیار خوب و بجاست که اندیشه‌های مهم استاد فقید علامه حکیمی با تمرکز بر روح مطالب و مقصود ایشان به صورت‌های کاملاً کوتاه و با روش‌های نوین در فضای مجازی منتشر شود، تا افراد بیشتری برای مطالعه و آشنایی با اندیشه‌های ایشان ترغیب و تشویق شوند.

    در پایان از آخرین شماره نشریه قرآنی رایحه رونمایی شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.