حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • عزم جدی برای رفع دغدغه‌های معیشتی کتابداران در کنار رفع مشکلات قانونی
    شناسه : 4154
    3
    سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: خود را موظف می‌دانیم همه توانمان را برای همکاران عزیزمان که عنصر اصلی پویایی کتابخانه‌ها هستند، بگذاریم تا دغدغه‌شان کم شود. حتما آرامش آن‌ها منجر به افزایش کارایی و کارآمدی و در نتیجه ارائه خدمت بهتر به اعضای کتابخانه‌ها خواهد شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی سرپرست نهاد، روز یکشنبه ۵ دی‌ماه در آستانه سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، در سفری یک‌روزه به استان کرمان، ضمن حضور بر سر مزار شهید سلیمانی در گلزار شهدای کرمان و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا، در نشستی صمیمانه با کتابداران کتابخانه‌های عمومی این استان، به بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان کرمان پرداخت و پاسخگوی سوالات کتابداران شد.

    رمضانی در این نشست، آغاز سفرهای استانی خود در مسئولیت جدید از استان کرمان را توفیق خواند و گفت: حاج قاسم واسطه خوبی برای اتصال ما به قدرت بی‌منتهای حضرات معصومین (ع) است، تا با توکل به ایشان وارد عرصه کار شویم.

    وی افزود: وقتی کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» را مرور می‌کردم، به چند نکته اساسی برخوردم، که یکی از آن نکات برجسته، «شخصیت متفاوت» حاج قاسم بود. بزرگی گفته است خون سیدالشهداء(ع) در طول تاریخ تکرار می‌شود و شهید سلیمانی امتداد آن خون در عصر حاضر است و حظ معنویت این تکرار به ما رسیده است.

    اهتمام نهاد برای رفع دغدغه‌های معیشتی کتابداران

    سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اگر بخواهیم عناصر اصلی کتابخانه‌ها را نام ببریم، ابتدا به دو عنصر زنده و پویای «کتابدار» و «کتابخوان یا عضو» می‌رسیم که روح انسانی که در آن دمیده شده و در ادامه به یک عنصر فیزیکی به اسم «کتابخانه» می‌رسیم.

    وی ادامه داد: خود را موظف می‌دانیم همه توانمان را برای همکاران عزیزمان که عنصر اصلی پویایی کتابخانه‌ها هستند، بگذاریم تا دغدغه‌شان کم شود. حتما آرامش آن‌ها منجر به افزایش کارایی و کارآمدی و در نتیجه ارائه خدمت بهتر به اعضای کتابخانه‌ها خواهد شد.

    وی افزود: از سوی دیگر همان‌قدر که ما به کتابداران مان اهمیت می‌دهیم، باید به اعضای کتابخانه نیز اهمیت دهیم، چرا که فلسفه وجودی ما به خدمت‌رسانی به اعضا است و اگر عضوی نبود، ما نیز اهمیتی پیدا نمی‌کردیم. همچنین درباره توسعه عنصر دیگر یعنی «کتابخانه» و امکانات و تجهیزات آن نیز تمام تلاش خود را برای بروز کردن و گسترده‌ تر کردن آن به‌کار گرفته‌ایم.

    رمضانی در ادامه سخنان خود ضمن تقدیر از اقدامات علیرضا مختارپور، مدیرکل پیشین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: بیش از ۳ سالی  که در خدمت ایشان بودم، مشاهده کردم همه تلاششان را برای رفع دغدغه معیشت، ارتقاء کرامت و منزلت کتابداران، همراهی و شنیدن صحبت‌های آنها انجام دادند. تلاش‌هایی که با توفیقاتی چون افتتاح و بازگشایی کتابخانه‌های مرکزی، توسعه کتابخانه‌های سیار و روستایی، بازسازی و تعمیر کتابخانه‌های فرسوده، بهینه‌سازی و خدمت‌رسانی به اعضا و طراحی خدمات متنوع فرهنگی و ترویجی همراه بود که ان‌شاءلله با همه قدرت و توان این مسیر را ادامه می‌دهیم.

    ادامه تلاش‌ها برای رفع مشکلات قانون تاسیس و نحوه اداره نهاد

    سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ادامه تلاش‌ها برای رفع مشکلات و موانع قانون تاسیس نهاد، گفت: شنبه ۴ دی‌ماه در جلسه‌ای که به درخواست بنده با حضور معاونان تاثیرگذار وزارتخانه شامل معاون محترم فرهنگی، معاون محترم اداری مالی و معاون محترم مجلس و امور استان‌ها و حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد، موارد حقوقی و قانونی نهاد به منظور رفع موانع موجود بررسی و بنا شد این جلسات به صورت مستمر ادامه پیدا کند که این موضوع نشان دهنده عزم جدی مدیران ارشد وزارتخانه و نهاد، برای رفع این مشکلات است.

    رمضانی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه بهبود وضعیت معیشت و ارتقاء حقوق کتابداران، گفت: تلاش‌های بسیاری برای افزایش حقوق و دستمزد همکاران صورت گرفته، ولی مشکلات معیشتی و مالی به قدری زیاد است که باید با خلق منابع جدید، معیشت همکارانمان را بهبود ببخشیم.

    وی افزود: برای پیگیری مطالبات کتابداران و احقاق حقوق شان، چه در زمان مدیریت سابق، چه امروز و یا هرشخص دیگری که پس از من مسئولیت نهاد را بر عهده بگیرد، نیازمند همراهی و کمک تک‌تک کتابدارن و همکاران هستیم، چرا که با ایجاد شکاف میان کتابداران و بدنه مدیریتی به آنچه که شایسته کتابداران و همکاران است، نخواهیم رسید.

    رمضانی تاکید کرد: برای این امر راه‌های مختلفی پیش روی نهاد است که در تلاشیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای رفع موانع گام برداریم و در این مسیر تمام تلاش خودمان را برای گفت‌وگو و هم‌افزایی با همه دست‌اندرکاران و تصمیم‌سازان چه در دولت، چه در مجلس و چه در قوه قضائیه خواهیم داشت.

    وی افزود: امروز ما به آرامش و همبستگی، همراهی، همدلی و مودت نیاز داریم. در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، سعی کردیم به مجامع فنی و تخصصی نهاد، هویت و اعتبار سازمانی بدهیم. همینطور در گروه های خاص، اقدامات مهم و زیربنایی انجام دادیم. همانند اقداماتی که در حوزه کتابداران فعال در حوزه کودک و نوجوان، فهرست نویسی، بخش نابینایان و ناشنوایان، نسخ خطی و کتاب های مرجع انجام شد. اینها هویت بخشی به کتابداران عزیز و زحمت کشمان در سراسر کشور است.

    سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان نشست که مصادف با سالگرد وقوع زلزله غمبار بم بود، با اهدای شاخه گل به تعدادی از کتابداران شهر بم، از زحمات و فعالیت آنها قدردانی کرد.

    ادامه اولین سفر استانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بازدید از کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان همراه بود که طی آن مهدی رمضانی و هیئت همراه از کتابخانه‌های مرحوم ترابی موسوی زنگی آباد، ۹ دی و مرکزی کرمان بازدید و با مسئولان و کتابداران این کتابخانه‌ها دیدار و گفت‌وگو کردند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.