حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • «عاشورایی برای عاشورا»؛ جدیدترین اثر در آسیب‌شناسی سبک‌های عزاداری
    شناسه : 5868
    2
    «عاشورایی برای عاشورا» جدیدترین اثر در آسیب‌شناسی سبک‌های عزاداری و آسیب‌های واردشده در سبک عزاداری است که توانسته برترین مدل عزاداری مطلوب را برای مخاطبین و فرهنگیان و نخبگان پیشنهاد کند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    کتاب «عاشورایی برای عاشورا» با زیرعنوان «آسیب‌های عزاداری، نحوه شکل‌گیری و راه برون‌رفت» به قلم محمداسماعیل عبداللهی که توسط انتشارات هاتف منتشر شده است، یک کتاب خوب در باب سبک‌ها و آسیب‌های عزاداری، نمایانگر مدلی مطلوب برای عزاداری دینی متناسب با سبک زندگی اسلامی است که در کنگره ملی عاشوراپژوهی هم به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.

    «عاشورایی برای عاشورا» جدیدترین اثر در آسیب‌شناسی سبک‌های عزاداری و آسیب‌های واردشده در سبک عزاداری است که توانسته برترین مدل عزاداری مطلوب را برای مخاطبان، فرهنگیان و نخبگان پیشنهاد کند.

    این کتاب که منشوری لازم برای خطبا و مداحان و هیئت گردانندگان و به‌ویژه مسئولان فرهنگی است، در چهار بخش به معنی‌شناسی عزاداری، آسیب‌ها و دلایل شکل‌گیری، راه برون‌رفت و ارائه مدل عزاداری مطلوب پرداخته است.

    کتاب «عاشورایی برای عاشورا» در شهریورماه ۱۴۰۰ در دانشگاه قرآن و کریم مورد نقد و بررسی قرار گرفت و چاپ جدید آن با ویراست جدید در حال انتشار است.

    در مقدمه این کتاب آمده است:

    «بی‌شك حماسه حسينی و قيام حضرت سيد‌الشهداء حسين بن علي(ع) با ظرفيت‌ترين بستر تبليغ و پيام‌رسانی دين است. آن حضرت در جای‌جای مختلف و در بيان اهداف حركت خويش اشاراتی به وضع موجود جامعه داشته و از نابسامانی‌های فكری و انحرافات عقيدتی و عدم تشخيص صحيح حق و باطل و گمراهي اهل زمانه و فتنه‌های فتنه‌گران و دورویی منافقان خبر داده است بنابراين اساس و محور حركت خود را احياء سنت و سيره پدر و جد بزرگوارش قرار داده  و برای امربه‌معروف و نهی از منكر بزرگ‌ترین هجرت و جهاد دنيا را كه بتواند مبدأ يك تاريخ فكری باشد و دو جريان ماندگار تاريخ بشريت يعنی جريان حق و باطل را به نمايش بگذارد و شاخص‌های دقيق شناخت حق را از باطل كه به نحو شديدی از سوی مخالفان و دغل‌بازان براي خيلی از مردم شبهه‌ناک شده بود روشن نمايد. قال امیرالمؤمنین(ع): « … فَاعْلَمْ أَنَّ أَفْضَلَ عبادالله عندالله إِمَامٍ عَادِلٍ هَدْيُ وَ هَدى ، فَأَقَامَ سُنَّةً مَعْلُومَةُ ، وَ أَمَاتَ بِدْعَةً مَجْهُولَةً وَ… » و بنا به فرموده حضرت علی(ع) كه می‌فرمايند: «بهترين بندگان نزد خداوند پيشوايی دادگر و هدایت‌شده و راهبر است كه سنت‌های معلوم را برپا سازد و بدعت‌های مجهول را بميراند»، آن حضرت نيز در راستای احياء اسلام ناب و ميراندن اسلام ساختگی بنی‌امیه قيام كرد.

    ولی پرواضح است كه دشمنان حق هیچ‌گاه از دشمنی خود دست برنداشته و همواره در قالب شگردها و دسيسه‌های مختلف در مسير انحراف اين حركت عميق فكری و اعتقادی فعاليت كرده‌اند. در شرايط كنونی كه دشمنان اسلام و معارف اهل‌بیت، به‌خوبی از نقش عاشورا در تعالي ارزش‌های اخلاقی بين عوام و به‌ویژه جوانان آگاهند و در ناتوی فرهنگی خود، نوك تيرهای خود را به سمت باورهای عميق فطری مردم نشانه رفته‌اند، سعی می‌كنند با ترويج خرافه و غلو و افراط‌گرایی و ايجاد اجتماعات صرفاً صوری و تهيه و تكثير محصولات تبليغاتی و چشم ربا، از قبيل تمثال‌ها و شمايل منسوب به اهل‌بیت، حركت‌های عظيم ارادتمندان به اهل‌بیت را از جايگاه معرفتی خويش تنزل داده و به سمت‌وسوی بی‌محتوا نمودن سوق دهند. اينجاست كه بر همه دوستداران معارف دين لازم است که با آگاهی و معرفت و بصيرت كامل پا در ركاب قافله امام حسين(ع) قرار داده و اعماق جان‌ و دل خويش را از اقيانوس بی‌انتهای انسان‌ساز آن حضرت سيراب نمايند.

    «عاشورایی برای عاشورا»؛ جدیدترین اثر در آسیب‌شناسی سبک‌های عزاداری

    می‌شود گفت غالب اين تحريف‌ها و آسيب‌ها كه به عرصه عزاداری وارد مي‌شود، نشأت گرفته از مبانی فكری و بن‌مایه‌های اعتقادی است كه در دستور كار دشمنان دين قرار گرفته و از راه‌های مختلف برای مبارزه با اين واقع بزرگ و به فراموشی سپردن آن به پا خاسته‌اند چراکه آنچه در عمل و كاركردها، ديده می‌شود حكايت‌گر پشتوانه و مبانی فكری خاص خود است.

    دشمنان كه در چهره‌های مختلف عرض‌اندام كرده‌اند، مؤلفه‌های مهمی همچون محتوا، ساختار، مجری و مبلّغان را مورد هجمه قرار داده و با تبليغات بسيار جذّاب درصدد خشكاندن ريشه اين حادثه تاريخي از راه القاء شبهه، تحريف و بي‌خاصيت نشان دادن عزاداری به‌ویژه در عزای سيد‌الشهداء(ع) برآمده‌اند».

    اين نوشتار سعی دارد تا با هدف آسيب‌شناسی مجالس عزاداری، آفت‌ها و آسيب‌های فعلی عزاداری را مورد بررسی قرار دهد و در همين راستا به بررسی علل و انگيزه‌های مختلف ورود این‌گونه آفت‌ها در مجالس عزاداری و ارائه راهكارها و پیشنهاد‌های عملی بپردازد.

    مدل پیشنهادشده با اقتباس از مبانی فکری امامین انقلاب استخراج و پیشنهاد شده است. این کتاب اثر برگزیده کنگره ملی عاشوراپژوهی است و «عاشورایی برای عاشورا» به قلم محمداسماعیل عبداللهی و توسط انتشارات هاتف منتشر شده و با تخفیف به سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی به مبلغ ۱۵,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.