حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • طراحی ۵ اقدام برای تحول‌آفرینی انقلابی در ساختار فرهنگی/ مراکز رشد فرهنگ عمومی حمایت می‌شوند
    شناسه : 3574
    4
    دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور طی نشستی خبری به مناسبت روز فرهنگ عمومی پنج اقدام مهم برای تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور را تشریح کرد و گفت: از تأسیس مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی و سبک زندگی در استان‌های کشور حمایت می‌کنیم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و اسماعیل شفاعی، مدیرکل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، امروز سه‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ عمومی پرداختند.

    سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: همه می‌دانند حال و هوای نظام فرهنگ کشور خوب نیست، اگر حتی اصلاً جناحی نگاه نکنیم، باز هم فرهنگ حال و هوای خوبی ندارد. رهبر انقلاب مسئله تحول انقلابی را مطرح فرمودند؛ این مسئله قبل از اینکه نشان دهنده دستور و مطالبه باشد نشان دهنده وضعیت روزمره شده و غیر قابل تحمل فرهنگ است.

    وی با اعلام این مطلب که این فصل فعالیت شورای فرهنگ عمومی را باید فصل امید و تحول نام نهاد، از انجام پنج اقدام مهم در شورای فرهنگ عمومی خبر داد و گفت: اولین اقدام این است که شوراها و امنای سیاستگذاری کشور باید بپذیرند که بدون تحول‌گرایی، جوان‌گرایی و تخصص‌گرایی، در بر همان پاشنه خواهد چرخید؛ پس درخواست ما این است که در شوراها روح جوان گرایی، تحول‌گرایی و تخصص‌گرایی را در بخش‌های فرهنگی نهادینه کنند.

    وزیر فرهنگ به اندازه وزیر اقتصاد اختیار ندارد

    امامی اقدام مهم دوم را اینگونه تشریح کرد که مدیریت و نظام راهبردی کشور توان، اختیارات، ضمانت اجرا و اقتدار کافی ندارد. وزیر فرهنگ در حوزه نظام فرهنگی و مسئولیت‌های دولت به اندازه وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر اقتصاد و … اختیارات ندارد؛ هر چند که دست وی روی کاغذ باز است. باید این خلأ پر شود و ما در حال رفع آن هستیم و به زودی خبرهای جالبی که طی سه دهه گذشته شنیده نشده را خواهید شنید.

    وی ادامه داد: قدم سوم برای تحول ساختاری در نظام فرهنگی کشور این است که تشکیلات و سازمان‌ها نیازمند بازآرایی و بازسازماندهی هستند. رویه و جایگاه برخی از سازمان‌ها باید تغییر کند. برخی از سازما‌ن‌ها دیگر کارکردهایشان قابل تحقق نیست. سازمان‌هایی داریم که در جای خود نیستند، سازمان‌هایی داریم که کج کاردکرد هستند. این سازمان‌ها در دولت جدید باید بتوانند از این فرصت اعتماد و پایان اختلاف‌ها استفاده و خود را اصلاح کنند.

    دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه بخش مهمی از بودجه فرهنگی کشور در سازما‌ن‌ها و نهادهای رسمی کشور هزینه می‌شود، این سؤال را مطرح کرد که آیا به اندازه هزینه اداره و نیروی انسانی این سازما‌ن‌ها مفید هستند و گفت: پاسخ این سؤال مثبت نیست پس نیازمند بازآفرینی هستیم.

    در نظام فرهنگی مردم گرایی باید محور باشد

    وی مردم‌گرایی را محور چهارمین فعالیت برای تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور اعلام کرد و گفت: مردم‌گرایی باید در نظام فرهنگی کشور و حکمرانی فرهنگی محور باشد و ما با مردم آشتی کنیم. مردم ولی‌نعمتان ما هستند و مهم‌ترین اقدامات فرهنگی در کشور از سوی مردم اتفاق می‌افتد. مثال بارز آن بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی ما از محرم تا نوروز است.

    امامی تصریح کرد: مردم و جبهه مردمی فرهنگ در جمهوری اسلامی و جبهه انقلابی فرهنگ در جمهوری اسلامی کم توقع‌ترین و پرکارترین نهادهای فرهنگی در کشور هستند و ما خادم آنها هستیم.

    دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور این نگاه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را مطرح کرد که از دیدگاه این نهاد اصناف، سازمان‌های مردم‌نهاد و … هم نهادهای فرهنگی هستند و گفت: اگر به دنبال تحول فرهنگی هستیم باید این سازمان‌ها و نهادها را به عنوان نهاد فرهنگی به رسمیت بشناسیم.

    مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی راه‌اندازی شود

    وی مسئله مهم دیگری که برای تحول فرهنگی کشور باید انجام شود را توجه به ایده‌پردازی و خلاقیت بیان کرد و گفت: در خلأ ایده و نوآوری نمی‌توانیم تحول انقلابی را رقم بزنیم. نیازمند ایده و نوآوری و فناوری‌های فرهنگی در سازما‌ن‌‌های فرهنگی، ارتباطی و اجتماعی هستیم به همین خاطر باید مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی برای طراحی و خلاقیت در الگوهای سبک زندگی، الگوهای فعالیتی‌های فرهنگی و روش‌های جدیدی برای اصلاح اخلاق و فرهنگ عمومی طراحی و ایجاد شود.

    امامی اعلام کرد: از تأسیس مراکز رشد و نوآوری فرهنگ عمومی و سبک زندگی در استان‌های کشور حمایت می‌کنیم تا رویکرد پایین به بالا را جایگزین رویکرد بالا به پایین در حوزه فرهنگ کنیم.

    دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر اینکه مخالف حجم و انبوه ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌ها به استان‌ها هستیم، گفت: اگر چشمه‌ای از خود بجوشد ارزش دارد؛ باید کمک‌ کنیم ظرفیت‌ها در نواحی و استان‌های ما فعال شوند. استارتاپ‌ها، هفته‌های نوآوری، مراکز خلاقیت و … باید ارائه دهند الگو و نهادهای رسمی و غیر رسمی مجری نوآوری‌های نوآوران فرهنگی باشند.

    فرهنگ در قهر با بازار، اقتصاد و صنعت محقق شدنی نیست

    وی اضافه کرد: باید فرهنگ را چرخه بدانیم؛ هیچ امر فرهنگی در قهر با بازار، اقتصاد و صنعت محقق شدنی نیست. اگر ما ۱۵ سال است می‌نالیم که وضع پوششی بخشی از گروه‌های جامعه زیبنده فرهنگ ایران اسلامی نیست، اما مشکل اصلاح نشده دلیل این است که ما هم در فرهنگ لباس و هم در بازار و کسب و کار و صنعت لباس مشکل داریم و تا این چرخه را با هم نبینیم فقط کلی‌گو‌یی کرده و مردم را از کارآمدی نظام فرهنگی ناامید می‌کنیم.

    امامی در بخش پایانی سخنان خود به این مسئله اشاره کرد که دلیل اینکه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور آگاهانه از همان اول در ۱۴ آبان ۶۴ در وزارت ارشاد قرار داده شد، این است که اگر حاکمیت در عرصه فرهنگ ورودی دارد و کمکی می‌تواند بکند باید از طریق نهادی رسمی و پاسخگو انجام شود.

    وی ادامه داد: اگر می‌گوییم دبیرخانه فرهنگ عمومی در وزارت فرهنگ است به این معناست که دولت و همه مجموعه‌هایی که در دولت و دستگاه‌هایی اجرایی مشمول قانون بودجه هستند، باید اهداف و سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را در یک نظم اجرا کنند و اگر همدیگر را خنثی می‌کنند و یا با هم مشکل دارند باید در شوراهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی حل شود.

    امامی وجود شوراهای استانی و شهرستانی شورای فرهنگ عمومی را پارلمان کم‌نظیر فرهنگی در کشور تعریف کرد و گفت: با وجود این پارلمان فرهنگی که در آن هم نخبگان و هم متولیان رسمی عضوند نتوانستیم مشکلات فرهنگی شهرستان‌ها و استان‌ها را به موقع شناسایی و رفع کنیم اما در این دوره شوراهای استانی و شهرستانی نیز جدی گرفته شده و امیدواریم با همراهی نظام اجرایی با نظام سیاست‌گذاری فرهنگی کشور بتوانیم مشکلات را درمان کنیم.

    در ادامه این نشست، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی چیست؟ گفت: واژه صیانت از این طرح برداشته شده و اکنون این طرح کلاً تغییر کرده است و طرح جدید، برای حمایت از حقوق کاربران رویکرد حقوقی قوی دارد.

    وی ادامه داد: اتفاق خوب کمیسیون فرهنگی مجلس را باید تحسین کرد که به جای کار روزمره بر چند کار تأثیرگذار محدود شده است. پیش‌نویس این طرح پیش از آغاز به کار دور جدید شورای فرهنگ عمومی نوشته شده، بنابراین ما در این طرح نظری ارائه نکرده بودیم.

    امامی با تأکید بر اهمیت فضای مجازی و لزوم همکاری و ارتباط قوی بین شورای فرهنگ عمومی و مرکز ملی فضای مجازی، گفت: من مخالف محدودسازی و رهاسازی و طرفدار هدفمندسازی و بهینه‌سازی فضای مجازی هستم و معتقدم همانقدر که مشکل قیمت و سرعت اینترنت مطرح است، مشکل کمبود سواد رسانه‌ای نیز مطرح است.

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که برای اجرای پنج اقدام بزرگ برای تحول انقلابی در ساختار فرهنگی کشور آیا دست به تغییر گسترده قوانین خواهید زد؟ با توجه به روند طولانی تغییر قوانین آیا قوانین به نحوی طراحی خواهد شد که تحولات فرهنگی و ورود ابزار فرهنگی جدید را نیز شامل شود؟ گفت: در حوزه فرهنگ و هنر بسیاری از قوانین باید به سمت تنقیح (استخراج و بیان معنی صحیح و اصلی از میان معانی متعدد احتمالی) حرکت کنیم. بسیاری از قوانین در قالب دستورالعمل، آئین‌نامه و رویه‌نامه نیاز به تنقیح دارند. کارگروه حقوقی در شورا تشکیل شده و در این زمینه در حال فعالیت است اما معتقد نیستیم در حوزه قوانینی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده نیاز زیادی به تغییر قوانین وجود داشته باشد.

    وی از جمله مقررات و قوانینی که باید بازبینی شود را فعالیت‌‌های شورای نظارت بر تبلیغات محیطی در شهرها دانست و در خصوص اینکه کدام نهاد مسئول نظارت بر بیلبوردهای مراکز خرید و مغازه‌‌ها است، گفت: شورای نظارت بر تبلیغات محیطی داریم که از اقمار شورای فرهنگ عمومی است اما به روز نبودن قوانین و سیاست‌ها موجب شده تلاش این نهاد برای ساماندهی بیلبوردها بی‌نتیجه باشد و راه‌های گریز زیادی از قوانین وجود داشته باشد.

    امامی ادامه داد: در تلاش برای اصلاح قوانین و انجام کار فرهنگی برای صیانت از رسم‌الخط و واژه‌های فارسی هستیم اما در نهایت این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند بیش از این زبان و رسم‌الخط فارسی آسیب ببیند؟

    وی به مسئله لزوم تهیه پیوست فرهنگی برای تمامی طرح‌های کشور اشاره و تصریح کرد: حتی بیکاری نیز ریشه فرهنگی دارد و برای رفع آن راهکار فرهنگی وجود دارد به شرطی که مثل گذشته فرهنگ را محدود تعریف نکنیم. الگوی توسعه حل شود مشکل توسعه نیز حل خواهدشد.

    دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در خصوص تعدد دستگاه‌های فرهنگی و نحوه هماهنگی این دستگاه‌ها، گفت: راهکار پیچیده نیست و فقط لازم است یک فرمانده میدان که متهم به سیاسی کاری نشود وجود داشته باشد که از دیدگاه ما این فرمانده میدان باید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

    وی با اعلام این خبر که از شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها خواسته شده در شورا یک عضو حقیقی ورزشکار داشته باشند، به مسئله فرهنگ کار در کشور نیز اشاره کرد و گفت: فرهنگ کار در کشور ما خوب نیست. ما ایرانی‌ ها می‌خواهیم کم کار کنیم و زیاد لذت ببریم که این نقطه مقابل سحرخیزی و تلاش برای کسب روزی حلال است. به همین دلیل پیشنهادهایی برای احیای فرهنگ کار و نمایش مظاهری از سخت‌کوشی زنان و مردان ایرانی در رسانه‌ها ارائه کرده‌ایم.

    امامی در خصوص فرهنگ پوشاک کشور نیز گفت: نیازمند یک نگاه منظومه‌وار چند وجهی از اصناف گرفته تا آموزش پرورش، از رسانه گرفته تا قوه قضائیه هستیم. خوشبختانه تمرکزی در وزارت ارشاد و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در حوزه حجاب شروع شده و امیدواریم بتوانیم روزی به این مرحله برسیم که وقتی در خیابان‌های ایران راه می‌رویم احساس کنیم که در ایران هستیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.