حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • رهایی از مصیبت در قرآن
    شناسه : 1579
    1
    انسان موجودی ناتوان است و روزی نیست که گرفتار بلای طبیعی و یا آفتی زمینی و آسمانی در درون و بیرون نشود. فقر ذاتی او در ایجاد و بقا به سوی پروردگار موجب می‌شود که برای رهایی از هر بلا و مصیبتی، دست یاری به سوی خدای صمد و بی نیاز دراز کند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    رهایی از مصیبت در قرآن

    انسان موجودی ناتوان است و روزی نیست که گرفتار بلای طبیعی و یا آفتی زمینی و آسمانی در درون و بیرون نشود. فقر ذاتی او در ایجاد و بقا به سوی پروردگار موجب می‌شود که برای رهایی از هر بلا و مصیبتی، دست یاری به سوی خدای صمد و بی نیاز دراز کند.

    رهایی در قرآن

     

     

     

     

     

     

     

    انسان موجودی ناتوان است. روزی نیست که گرفتار بلای طبیعی و یا آفتی زمینی و آسمانی در درون و بیرون نشود. فقر ذاتی او در ایجاد و بقا به سوی پروردگار موجب می‌شود که برای رهایی از هر بلا و مصیبتی، دست یاری به سوی خدای صمد و بی نیاز دراز کند.

    بسیاری از رفتارها، کنش‌ها و واکنش‌های او ارتباط تنگاتنگی با مسئله بحران‌ها، مصیبت‌ها و اضطرارها دارد. برای رهایی و جلوگیری از تاثیر و تاثر رخدادهای نابهنگام و زیانبار دست یاری به سوی این و آن دراز می‌کند و می‌کوشد تا به هر شکلی از پدیدارشدن زیانی جلوگیری کند و یا از دشواری و ضرر رهایی یابد.

    برای رسیدن به نیازی و برآوردن حاجتی مجبور می‌شود خود را به آب و آتش بزند و برای گریز از ناخوشایندهای روزگار خود را به دامن کسی اندازد که گمان می برد می‌تواند وی را یاری کند.

    حجت الاسلام یونس کیانی، امام جمعه شبستر در گفت‌وگو با بعثت نیوز از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: انسان در سختی آفريده شده و در طول زندگی با مشکلات مختلفی روبروست. مديريت مشکلات می تواند او را از رنج برهاند و در دل بلايا مسيری آرامش زا به وی بنماياند.

    وی از راهکار رهایی از گرفتاریهای سخت گفت و افزود: برای رهایی از چنین گرفتاری‌های سخت و تاریک که انسان را درحد اضطرار قرار میدهد باید دست استغاثه به سوی خداوند دراز کرد و تنها از وی یاری جُست.

    وی با استناد به آیه ۶۳ سوره انعام «قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَانَا مِنْ هَٰذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بگو: چه كسى شما را از وحشتهاى خشكى و دريا مى‌رهاند؟ او را به زارى و در نهان مى‌خوانيد كه اگر از اين مهلكه ما را برهاند، ما نيز از سپاسگزاران خواهيم بود.

    کیانی، انسان را همچون مسافری در مسیر زندگی دانست و ادامه داد: انسان همچون مسافری است که در مسیر زندگی خود در حرکت است و اگر در طول مسیر همیشه در رفاه و آسایش باشد ممکن است غفلت بر او چیره شود و او را از مسیر اصلی و هدف نهایی باز دارد، از این رو خداوند که أرحم الراحمین و از همگان نسبت به انسان مهربانتر است، زنگ بیدار باش را برای انسان در قالب بلا و سختی به صدا در می آورد و انسان را از عواقب خطرناک ضلالت و گمراهی باخبر می سازد.

    امام جمعه شبستر، یادآورشد: راحتى و احساس رهايى و بى‌نيازى، زمينه‌ غفلت از خدا و شرک به اوست.

    وی با اشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: ایشان میفرمایند: دواى درد و راه حل مشکلات شما و راه سامان بخشیدن به امورتان در قرآن است. قرآن داروى شفابخشى است که همه دردها را درمان مى‏‌کند و با وجود قرآن دردها و ناراحتى‌‏ها التیام مى‏‌یابد.

    کیانی، ضمن بازگو کردن ضرورت یاری جستن از خداوند تاکیدکرد: خداوند به انسانهای مضطری که درچنین حالتی از اضطرار قرار گرفته اند سفارش می‌کند که در آن زمان دست استغاثه به سوی آن یگانه بی نیاز دراز کنند و تنها او را موثر در دنیا و آخرت و هستی بدانند و تنها از او یاری و مدد بخواهند تا بدی و گرفتاری های ناخوش از این آنان برداشته شود و از شر آن رهایی یابند.

    هرچه در آستان خدا اظهار بندگی کنیم، امدادهای او را دریافت می کنیم
    حجت الاسلام ابراهیم بجانی، امام جمعه تسوج در گفت‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: هرچه در آستان خدا اظهار عجز و بندگى بيشتر كنيم، امدادهاى او را بيشتر دريافت كرده و بر مشكلات پيروز خواهيم شد.

    وی از ساز و کارهای پیشنهادی خدا برای رهایی از مصیبت گفت و افزود: انابه، تضرع و استغاثه از سازو کارهای پیشنهادی خداوند برای رهایی از هر گونه مصیبت است که انسان گرفتار آن می شود. قرآن از این دسته از مصیبت ها که آدمی را ناتوان می سازد و راه هرگونه چاره جویی را بر وی می بندد و گاه نزدیک است که به کفر بیانجامد به عنوان ظلمات زیاد میکند که آدمی را سرگردان می‌سازد و همه روزنه های امید و نور رهایی را براو سد می کند.

    وی با استناد به آیه ۴۵ سوره بقره «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: از صبر و نماز برای حل مشکلات خود و پاک ماندن از آلودگی‌ها و رسیدن به رحمت حق کمک بخواهید و بی تردید این کار جز بر کسانی که در برابر حق قلبی فروتن دارند دشوار و گران است.

    بجانی، ضمن بازگو کردن ویژگی‌های نمازِ با توجه، ادامه داد: نمازِ با توجه، انسان را به یاد قدرت بى‌‏نهایت خدا مى‏‌اندازد و غیر او را هرچه باشد كوچک جلوه مى‏‌دهد. مِهر او را در دل زیاد مى‌‏كند، روحیّه‏ توكّل را تقویت مى‏‌كند و انسان را از وابستگى‏‌هاى مادّى مى‌‏رهاند. همه‏ این آثار، انسان را در برابر مشكلات مقاوم مى‏‌سازد.

    امام جمعه تسوج، یادآورشد: قرآن اندوه واقعی را اندوه در قیامت بر می شمارد و اندوه دنیایی با این همه آثار وحشتناکش را اندک و در برابر اندوه آخرت هیچ می‌داند. از این رو به مؤمنان واقعی بشارت می‌دهد که در قیامت از این اندوه رها هستند و در بهشت شادمان می‌زیند.

    وی با اشاره به فرموده مولای متقیّان علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: با حق باشيد تا نجات با شما باشد.

    بجانی، رهایی را نعمتی برای بندگانی که به خدای سبحان تمسک جسته‌اند، دانست و تاکیدکرد: تنها کسانی از این ساز و کار استفاده می‌کنند که خداوند را به حقیقت شناخته و عظمتش را دریافته باشند. اینان به آسانی می‌توانند از هر اضطرار و مصیبتی رهایی یابند و با تمسک به خداوند از آثار و پیامدهای ناخوش آن در امان باشند. به ویژه که بسیاری از اضطرارها و گرفتاری‌ها که از آن به ظلمات یاد می‌شود آدمی را به سوی کفر و شرک پیش می برد و از خدا دور می‌کند.

    انتهای پیام

    ایکنا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.