حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • راه سقوط ملت‌ها عبرت نگرفتن از تاریخ است
    شناسه : 6889
    2
    فرهنگی » ادب مدیر مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت گفت: یکی از طولانی‌ترین خطبه‌های حضرت علی‌(ع) در نهج‌البلاغه مبتنی بر این مهم است که دلیل تنزل و سقوط تمدن‌ها و ملت‌هایی که در اوج بودند بر این امر استوار است که آن ملت‌ها فراموش کردند عبرت‌های تاریخ را برای نسل بعد تکرار کنند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی کتاب تاریخ معاصر با حضور احمد عطایی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت و محمدحسین کریم‌‌پور، دبیر بخش کتاب مجمع مهتاب، چهارشنبه ۲۵ مرداد؛ در سرای خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

    عطایی در این نشست با بیان آنکه بنا بر فرمایش امام خمینی(ره) «تاریخ معلم انسان‌هاست» گفت: اگر بر آنچه که در قرآن و روایات اهل بیت(ع) آمده مروری ویژه داشته باشیم به وضوح در می‌یابیم که مقام و منزلت تاریخ غیرقابل کتمان است.

    وی ادامه داد: یکی از طولانی‌ترین خطبه‌های حضرت علی‌(ع) در کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه مبتنی بر این مهم است که دلیل تنزل و سقوط تمدن‌ها و ملت‌هایی که در اوج بودند بر این امر استوار است که آن ملت‌ها فراموش کردند عبرت‌های تاریخ را برای نسل بعد تکرار کنند.

    مدیر مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت  با بیان آنکه عنوان نمایشگاه «تاریخ، چراغ راه آینده است» که مستقیم از نهج‌البلاغه الهام گرفته است یادآور شد: دلیل این امر عبرت گرفتن از تاریخ گذشته است.

    وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در فرمایش خود با مفهوم «تاریخ یعنی شرح حال ما در صحنه دیگر» بر همان مفهوم جمله حضرت علی(ع) تاکید داشته‌اند. تدقیق در این فرمایش رهبری ما را بر این اصل متمرکز می‌کند که باید نگاه کنیم در کدام قسمت تاریخ قرار گرفتیم؟

    عطایی با تاکید برآنکه تاریخ پشتیبان ملت است و دشمن بر همین اصل مترصد وارد ساختن تحریف در مدار تاریخ است تصریح کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب در حکمش به سیدحمید روحانی فرمودند شما تاریخ را بنویسید همراه با صوت و تصویر که در غیر این صورت دیگرانی که سر در آخور شرق و غرب دارند تاریخ را به سبک و درک خودشان می‌نویسند.

    ارسالی/// بنا به فرمایش حضرت علی(ع) در نهج‌البلغه راه سقوط ملت‌ها عدم عبرت از تاریخ است

    گام نخست حذف ملت پاک کردن حافظه آنهاست

    مدیر مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت عنوان کرد: سقراط درباره اهمیت تاریخ در جمله‌ای می‌گوید نخستین گام برای برداشتن یک ملت از صحنه پاک کردن حافظه آنهاست. در واقع ضدانقلابی‌ها در خارج جلسات متعدد داشت و به نتیجه رسیدند اگر تاریخ ایران را طبق دیدگاه خودمان بنویسیم که دیگر نیاز به ابزار دیگر ندارد. همین شیوه در دوره پهلوی انجام شد و آن تغییر فرهنگی و پاک کردن تاریخ ملتی مسلمان و بادیانت که این تغییر را به اجرا درآوردند.

    وی ادامه داد: علت اینکه نام نمایشگاه «تاریخ چراغ راه آینده» نامگذاری شده این است که تاریخ پشتیبان یک ملت و هویت ملت در آن مستور است. مقام معظم رهبری مکرر جوانان و نوجوانان را به مطالعه تاریخ دعوت کردند. رهبری می‌فرمایند حافظه ملت نباید کمرنگ شود و اگر جوانان ما تاریخ ۱۵۰ ساله را مطالعه نکنند نخواهند دریافت که چه بر ملت گذشته و در آینده چه باید کرد؟ برای حرکت به سمت آینده نیاز است که تاریخ را بدانیم.

    فهرست کتابفروشان اصلاح خواهد شد

    احمد عطایی بیان کرد: این نمایشگاه برای این برگزار شده که توصیه‌های مقام معظم رهبری را اجرا کنیم و در این نمایشگاه کتاب‌هایی درباره دوره مشروطه تا دهه اول انقلاب نمایش داده شده است. دهه اول انقلاب به دلیل حساسیتی که دارد و تعیین راه آینده موثر است و باید به آن پرداخته شود.

    وی ادامه داد: در زمینه پالایش کتاب‌ها، یکسری موضوعات غیر مرتبط در کتاب‌ها وجود دارد مثلا کتاب‌های تاریخ تحلیلی یا کتاب‌های اسنادی که قابل استفاده برای عام نبود یا کتاب‌هایی که به تاریخ و جغرافیای یک منطقه پرداخته که ما آن کتاب‌ها را در نمایشگاه نیاوردیم.

    عطایی خاطرنشان کرد: برخی از کتاب‌ها در فهرست کتابفروشان قرار نداشت که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در تلاش است که فهرست قرار داده نشده به این فهرست اضافه شود. از طرفی پاتوق کتاب پذیرفت که کتاب‌هایی که در کتابفروشی‌ها قرار ندارد از ناشران بگیرد و به فهرست کتاب‌های نمایشگاه اضافه کند.

    ارسالی/// بنا به فرمایش حضرت علی(ع) در نهج‌البلغه راه سقوط ملت‌ها عدم عبرت از تاریخ است

    ارائه ۱۵۰۰ کتاب تخصصی تاریخ در نمایشگاه

    محمدحسین کریم‌‌پور، دبیر بخش کتاب مجمع مهتاب گفت: این نمایشگاه از ۲۸ مرداد تا ۸ شهریور برگزار خواهد شد و در این نمایشگاه فهرست جامعی از کتاب‌های تاریخی با ملاحظاتی در دسترس قرار می‌گیرد که در ابتدا ۱۷ هزار کتاب فهرست شد و امروز ۱۵۰۰ اثر از سوی ۳۸۰ ناشر که دست‌اندرکار تولید و چاپ آن بودند کتاب‌هایشان در سامانه کتاب ارایه خواهد شد.

    وی افزود: ما نمایشگاه را یکی از سازوکارهای انتقال در پیام قرار دادیم و تلاش کردیم موضوعات مختلف نظیر مشروطه، دوره پهلوی و دهه اول انقلاب را مدنظر قرار دادیم و قرار است ۱۰ نشست موضوعی با محورهای که تعیین شده با حضور کارشناسان و پژوهشگران خبره برگزار کنیم که از شبکه چهار و تلویزیون اینترنتی کتاب هم پخش خواهد شد.

    کریم‌‌پور با اشاره به این‌‌که کتاب‌های این نمایشگاه با ۲۵ درصد تخفیف عرضه می‌شود، بیان کرد: در این نمایشگاه کتاب‌های ۱۰ سال اخیر به نمایش گذاشته و نمایشگاه با همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.