حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • دعوت به تفکر در آیات آفرینش قرآن در افتتاحیه کنگره تولید مثل رویان
    شناسه : 6987
    1
    اجتماعی » سلامت پروفسور سیدعلی ملک حسینی، استاد پیشکسوت و پدر پیوند کبد ایران در بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی تولید مثل رویان، به تفکر در آیات مربوط به آفرینش انسان در قرآن تأکید کرد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    مراسم افتتاح بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولید مثل رویان با حضور گسترده پژوهشگران این حوزه از ۱۵ کشور جهان، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی، یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و جمعی دیگر از فرهیختگان این حوزه امروز سه‌شنبه هفتم شهریورماه در این پژوهشگاه برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت: رویان از نظر من یک پژوهشگاه و پژوهشکده نیست، یک دانشگاه و الگوی تکثیر فضای تحقیقاتی و علمی و انقلابی است. رویان از دستاوردهای بعد از انقلاب است که با رشادت و همت یک مرد خداباور و ایران‌باور در جهاد عزیز دانشگاهی تأسیس و پیگیری شد و توفیق پیدا کرد و انصافاً در بسیاری از حوزه‌ها از جمله بحث سلول‌های بنیادی جزو جریان‌سازان اصلی کشور بوده و این برای ما یک افتخار بزرگ است.

    فیروزآبادی تصریح کرد: پژوهشگاه‌های رویان و بقیه پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های خوب جهاددانشگاهی مثل ابن سینا و معتمد همه ظرفیت‌های این کشور هستند؛ افراد کم ادعا و کم توقع و پرکاری که خیلی کمتر از آنچه کار می‌کنند دیده می‌شوند و ما وظیفه خودمان می‌دانیم هر جایی که ممکن بود به آن‌ها فضا دهیم.

    حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی نیز ضمن برشمردن توانمندی‌های علمی جهاددانشگاهی عنوان کرد: جهاددانشگاهی در بیش از چهار دهه فعالیت خود بر علوم مختلف پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، انسانی و فرهنگ و هنر تمرکز داشته است. فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی و زیست شناسی در شاخه‌های پزشکی تولید مثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی، سلول درمانی و پزشکی بازساختی، زیست فناوری، گیاهان دارویی و بیولوژی سرطان متمرکز بوده که همواره تبدیل دانش به فناوری و خدمات بهداشتی درمانی هدف نهایی این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

    مسلمی نائینی افزود: با افتخار اعلام می‌کنم هدف جهاددانشگاهی پرداختن به نیازهای کشور، کاربردی سازی تحقیقات و فناوری، تبدیل شدن به یکی از زیست‌بوم‌های نوآوری نخبگان ایرانی و امیدآفرینی بین پژوهشگران جوان کشورمان است.

    در این مراسم از سه پیشکسوت عرصه علم تقدیر به عمل آمد که در حوزه پزشکی تولید مثل از عباس افلاطونیان که اولین مرکز درمان ناباروری را در کشور افتتاح کرده‌اند، در حوزه سلول‌های بنیادی از پروفسور سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران و در زمینه زیست فناوری از پروفسور فریدون مهبودی در زمینه زیست فناوری دارویی تجلیل شد.

    همچنین در زمینه دانشمندان جوان در سه حوزه زیست پزشکی نیز از امیر فتاحی، از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، سید احسان اندرامی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و در حوزه زیست فناوری از اسماعیل میرزایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز تجلیل شد.

    پس از مراسم تجلیل، پروفسور سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران طی سخنانی، گفت: شما باید به سراغ مخزن الاسرار هستی یعنی قرآن بروید و ببینید در قرآن نطفه چه تعریف شده است. اگر سه آیه در مورد نطفه را در کنار آیات دیگر قرار دهید می‌فهمید که هزار و ۴۰۰ سال پیش قرآن چگونه خلقت را تعریف کرده و بعد ببینید افلاطون و ارسطو چه گفته‌اند؟ دانشمندان آن دوران به خلق الساعه بودن خلقت و مسطح بودن زمین و … معتقد بودند.

    ارسالی فوری/ دعوت به تفکر در قرآن در افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره تولید مثل رویان

    وی ادامه داد: قرآن دو قسمت دارد یک قسمت آیات تکوینی است که اگر می‌خواهید عظمت خدا را بشناسید باید این آیات را بخوانید؛ ما خیلی غافل بوده‌ایم. آیات ۱۲ تا ۱۴ سوره مومنون را بخوانید. قرآن می‌فرماید انسان را از «طین» خلق کردیم؛ (وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ). اکنون بروید نظر قوی‌ترین بیولوژیست‌ها را نگاه کنید، آن‌ها معتقدند اولین ماده موجودات از گِل رس بوده است.

    این استاد برتر کشور ادامه داد: سلول انسان ۱۵ تا ۳۰ میکرون قطر دارد و قطر هسته هشت میکرون است. این هسته زنجیره دی ان ای را دارد که از شش میلیون تا شش میلیون و ۴۰۰ قطعه تشکیل شده است. قرآن مهجور است بروید و بخوانید و در آن تدبر کنید. قرآن می‌فرماید من این چکیده که از خاک گرفته شده را در قرار مکین که امروزه ivf است قرار دادم و جنین شناسی را قدم به قدم تشریح می‌کند. قرآن سرخط ها و اصول آفرینش را گفته است و خداوند تمثیل و شبیه‌سازی کرده تا ما بفهمیم.

    وی به دیگر آیات قرآن در خصوص دمیدن روح به جسم نیز اشاره کرد و ادامه داد: نطفه اولیه سلول مادر است که ما همه از نسل آن هستیم. ما خیلی خرافات بافته‌ایم. آیه اول سوره نسا را بخوانید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا؛ ای مردم پروا از خداوندی بکنید که شما را از نفس واحدی خلق کرد و جفت او را از او خلق کرد. این «منها» همان نطفه اولیه است. شما شگفتی خداوند را ببینید؛ دی ان ای بالاخره بعد از سال‌ها کشف شد در حالی که در قرآن آمده بود.

    ملک حسینی با تأکید بر اینکه قرآن همیشه با من است چون خیلی چیز عظیمی است، گفت: بروید آیات قرآن را بخوانید تا ببینید انسان چطور خلق شده است. در سوره الطارق می‌فرماید: تو چه میدانی که این چیست و نگاه کنید که انسان از چه خلق شده است؟ «يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ؛ [كه] از صلب مرد و ميان استخوان‌هاى سينه زن بيرون مى‌‏آيد». صلب و ترائب کجاست؟ دانشمندان اکنون فهمیده‌اند یک قسمت پشت و یک نقطه شرم‌گاهی است که از آن کودک به وجود می‌آید. اشاره‌های زیادی در قرآن وجود دارد و هر چه که کشف می‌شود باز هم قرآن جلوتر است. ما در علوم پایه عقب هستیم اگر جهش نکنیم به غرب نمی‌رسیم.

    وی در پایان گفت: هیچ جای دنیا دو وزارتخانه (وزارت علوم و وزارت بهداشت) موازی نداریم. همه آموزش را باید در وزارت علوم تجمیع کنیم و به هر دانشگاهی چند بیمارستان بدهیم. با این بودجه موازی که صرف شده می‌توانستیم هر چیزی بسازیم و اینقدر هم فقر نداشته باشیم.

    در ادامه عباس افلاطونیان که اولین مرکز درمان ناباروری را در کشور افتتاح کرده‌ و در این مراسم نیز به عنوان پیشکسوت این حوزه از علم مورد تجلیل قرار گرفت، خاطرات و مشکلات اولین قدم‌های تأسیس مرکز ناباروری در ایران را تشریح کردند و در ادامه نیز دیگر استاد برتر تجلیل شده در این مراسم، پروفسور فریدون مهبودی مشکلات پژوهشگران و پژوهش در ایران را تشریح و به پژوهشگران تأکید کرد: فقط باید به خودمان متکی باشیم و به هیچ وزیر و وکیلی امیدوار نباشیم و بعد از خداوند منتظر هیچکس نباشیم.

    یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز گفت: بررسی‌های اولیه در حوزه علم و دانش در ایران و دنیا نشان می‌دهد علوم به شدت در حال تغییر است. در سال‌های گذشته تهدیدهای حوزه سلامت انواع بیمارهای واگیر بود اما در سال ۲۰۱۹ بار بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، ترونا و .‌. بیشتر است و ریزفاکتورها دیگر سوء تغذیه نیست بلکه عدم تحریک، اضافه وزن، قند خون و … است یعنی در عرصه درمان و تحقیق، فعالیت‌های ما باید عوض شوند.

    وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته ما از هند و پاکستان واردات پزشک داشتیم اما اکنون رشد دانش پزشکی متناسب با بار بیماری افزایش یافته و افتخارات بزرگی در کشور حادث شده است‌. مهارت‌آموزی در علم پزشکی نیز به شدت افزایش داشته است. در عرصه تحقیقات مدل عوض شده اما به اندازه دانش تحول نداشته‌ایم. مدل‌های دارویی امروزه به شدت تغییر کرده است.

    پناهی تصریح کرد: دانش باید متناسب با نیاز پیش برود. زمانی ما فقط دوست داشتیم مقاله بنویسیم اما اکنون باید با دانشگاه نسل سه به سوی تبدیل علم به فناوری و ثروت برویم. ما در کشور بیش از ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی علمی داریم. اگر امروزه در منطقه اول و در دنیا پنجم هستیم خوب است ولی برای این نیروی انسانی کافی نیست. شتاب تولید علم در حوزه پزشکی ۸.۳ است، این عدد برای ما کافی نیست. باید تحقیقات ما به مرجعیت و ورود به سرآمدان علم و فناوری و نیازهای جامعه پاسخ دهد.

    وی با انتقاد از اینکه ارتباطات بین‌المللی خوبی نداریم و ارتباطات داخلی ما در تولید علم هم کم است، گفت: یکی از افتخارات وزارت بهداشت این است که عملیاتی آموزش می‌دهد و مدرک گرایی وزارت بهداشت نسبت به سایر مراکز کمتر و بیشتر مهارت‌محور است. باید سایر مراکز نیز به این سمت بروند و فناوری را در راستای افزایش اثربخشی پیش ببریم.

    در پایان این مراسم نیز از حامیان مالی کنگره تجلیل شد.

    یادآور می‌شود، بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی تولید مثل، نوزدهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و هجدهمین سمینار پرستاری مامایی در قالب کنگره رویان از امروز آغاز به کار کرده است. در این کنگره حدود ۱۰۲ سخنران داخلی و خارجی سخنرانی می‌کنند که ۲۵ سخنران خارجی از ۱۵ کشور جهان را شامل می‌شود. همچنین امسال ۴۰ مرکز علمی و شرکت دارویی و تجهیزاتی و تجاری از کنگره حمایت کرده‌اند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.