حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • خضوع و خشوع در عین قاطعیت ویژگی مرحوم علی اربابی بود
    شناسه : 7950
    0
    فعالیت قرآنی » فعالیت های قرآنی سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی در مراسم بزرگداشت سالروز درگذشت مرحوم علی اربابی گفت: خضوع و خشوع این استاد فقید در عین قاطعیت موجب شد تا بسیاری از شاگردانش در مدارج بالای تلاوت قرار داشته باشند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    ، مراسم بزرگداشت هفدهمین سالروز درگذشت مرحوم علی اربابی، استاد آموزش قرآن ، پیش از ظهر امروز جمعه ۱۸ اسفند با حضور جمعی از استادان، قاریان و فعالان قرآنی در منزل آن استاد فقید برگزار شد.

    در این مراسم که اجرای آن را سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی به عهده داشت، تنی چند از قاریان ممتاز به تلاوت قرآن پرداختند و خاطراتی از خلق و خوی مرحوم اربابی نیز برای حضار بیان کردند.

    به فاصله کوتاهی از ساعت قرار، مدعوین و حتی آنهایی که به این برنامه دعوت نشده بودند، اما ارادت قلبی به استاد اربابی داشتند در محل حاضر شدند؛ جایی در طبقه زیرهمکف در یکی از کوچه‌های محله لویزان؛ فضایی به مانند حسینیه‌های مفروش که مکان برگزاری جلسات و محافل مذهبی است.

    استاد علی اربابی

    سکوتِ فضا را در کمتر از چنددقیقه هم‌همه جمعیتی که وارد محوطه خانه شده‌اند، می‌شکند؛ جماعتی که اغلب آنها از پای درس استاد موسوی‌بلده در مسجد فخرآباد محله دروازه شمیران، مستقیم به این مراسم بزرگداشت آمده‌اند که البته پیش از همه، این پیشکسوت قرآنی است که با جعبه‌ای خرما به دست، پای در مکان می‌گذارد تا با تعارف خرما به حاضران، خیرات درگذشتگان در روز پربرکت جمعه را به جای آورده باشد.

    انگار حضور موسوی‌بلده، لازم بود تا جواز حضور باقی حضار در مجلس فراهم شود، چرا که بعد از او در چشم برهم‌زدنی تعداد زیادی از اساتید، قاریان، فعالان و قرآن‌دوستان، به این جلسه آمدند و حال زمان آن است که مجری مراسم، رسماً آغازگر این مراسم یادبود باشد.

    موسوی‌بلده یادی از استاد فقید علی اربابی می‌کند و سری به حالت افسوس تکان می‌دهد که ای دل غافل! تا چشم برهم زدیم، چندین سال گذشت؛ ۱۷ سال است که استاد با وجود آن که منشأ خیر و برکات در میان اهالی قرآن بود و شاگردان بسیاری را تربیت کرد، از میان ما پر کشیده و به دیدار فرزند شهیدش رفته است.


    بیشتر ببینید؛

    گزارش تصویری مراسم بزرگداشت هفدهمین سالروز درگذشت مرحوم علی اربابی


    خضوع و فروتنی ویژگی بارز استاد اربابی بود که موسوی‌بلده در ادامه سخنان خود به آن اشاره می‌کند تا جایی که بنا به اقرار وی در هیچ‌ کدام از مواجهه‌هایی که با او داشته، غروری در وی ندیده است. زنده‌یاد اربابی در روبه‌رو شدن با همه چه استاد قرآن، چه قاری و حافظی نام‌آشنا و چه با فردی که تازه در آغاز راه است، رفتاری یکسان، بدون ذره‌ای تکلف و تعارف داشته است. موسوی‌بلده همین خضوع و خشوع مثال‌زدنی مرحوم اربابی در عین قاطعیت را دلیل ماندگاری نام او در عرصه آموزش قرآن و تربیت نسل‌های مختلف قرآنی دانست.

    وی استاد اربابی را از تأثیرگذارترین اساتید در جریان مقدس قرآن معرفی کرد که ارتباط دوستانه و سازنده او با شاگردانش موجب شد تا اغلب آنها با ایشان احساس راحتی و قرابت داشته و مشتاق به آن باشند که مدارج ترقی را در عرصه قرآنی نو به نو طی کرده و به مقامات بالا در این حوزه برسند تا جایی که اکنون بسیاری از شاگردان آن استاد، سرآمدان حوزه تلاوت قرآن هستند.

    شهید امیر اربابی

     

    مجری مراسم بزرگداشت سالروز درگذشت مرحوم اربابی در ادامه به شهادت امیر اربابی؛ فرزند این استاد فقید اشاره کرد که وقوع آن، امتحان سخت الهی برای او و همسر مکرمه‌اش بود و مرحوم اربابی که روزگاری با خواندن قرآن برای شهدای محله لویزان، تسلی خاطر خانواده‌ها بود و آنها را به صبر با تأسی به قرآن دعوت می‌کرد، حال خود در معرض این امتحان قرار گرفته بود که با تکیه بر قرآن، سعی در کاهش داغ فرزند برای خود و همسرش داشت.

    پس از سخنان موسوی‌بلده، نوبت به اجرای تلاوت قرآن و اولین نفر، حبیب‌الله پوراحمدی بود. از جمله کسانی است که برای تلاوت قرآن از سوی مجری این برنامه دعوت شد؛ امیر سرتیپ دوم خلبان محمود انصاری از فعالان قرآنی بود که او ضمن تلاوت قرآن به ذکر خاطره‌ای از دوران خدمت خود پرداخت.

    امیر خلبان انصاری که به عنوان مسئول آشیانه در نیروی هوایی، وظیفه امنیت پرواز بسیاری از سفرهای مقام معظم رهبری و رؤسای جمهور را نیز به عهده داشته است، به زمانی که در امریکا مشغول طی کردن آموزش‌های تخصصی خلبانی بود، اشاره کرد که آنجا با پخش تلاوت عبدالباسط مصری، افسر ارشد آموزش خود را که مسیحی بود با قرآن آشنا می‌کند تا جایی که او به قرآن علاقه‌مند شده بود.

    تلاوت قاریان مطرحی همچون محمدحسین سبزعلی، سیدهادی حجازی از قاریان شهرستان بابل، حبیب صداقت، قاری ممتاز و همچنین هم‌خوانی سوره «الرحمن» از سوی تعدادی از نوجوانان قرآن‌آموز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

    در بخش دیگری از این مراسم حسین ربیعیان به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت و ابوالفضل خوش‌منش؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران برخی از ویژگی‌های منحصر به فرد آیات قرآن را برشمرد و احمد مرادی، علیرضا سبحانی و سیدحسین موسوی‌بلده، سه پیشکسوت قرآنی نیز به تلاوت قرآن پرداختند. محمدحسین قصری‌زاده و مهدی عادلی نیز از دیگر قاریان جوانی بودند که در این مراسم، تلاوت داشتند.

    تلاوت اختتامیه این مراسم را حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدمحمدجواد موسوی‌درچه‌ای به عهده داشت و مراسم با دعا و آمین‌گویان پایان یافت.

    مرحوم علی اربابی در سال ۱۳۱۸ در تهران متولد شد و از سن ۱۰سالگی با هدایت مادر و پدر بزرگوارش که هر دو نیز قرآنی بودند به مکتبخانه رفت و از همان زمان، قدم در وادی یادگیری قرآن نهاد. وی در محضر «خلیل رحمان» که به منظور آموزش قرائت قرآن از مدینه به ایران آمده بود، تلمذ کرد و در ادامه نیز با حضور در جلسات «استاد مولایی» به میدان فنی قرائت وارد شد. اربابی در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۸۵ پس از تحمل مدت‌ها رنج بیماری دار فانی را وداع گفت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.