حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • حکومت اسلامی با انتخاب رهبر در اختیار فردی حکیم است
    شناسه : 4048
    8
    رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا ضمن تشریح روند تدوین قانون اساسی و اقدام مدبرانه امام(ره) در دخالت دادن روحانیت در تدوین آن گفت: نظام جمهوری اسلامی در حقیقت تجسم قانون اساسی است و پس از اینکه نظام بر کرسی نشست و رهبر هم انتخاب شد حکومت به معنای واقعی در اختیار یک حکیم قرار گرفت؛ فردی که هوای نفس ندارد و مطیع امر الهی است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و رونمایی از کتاب «روایت اساسی» عصر امروز، سه‌شنبه ۲۳ آذرماه با حضور آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا و عباسعلی کدخدایی، رئیس پژوهشکده شورای نگهبان، در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار ‌شد.

    آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، با اشاره به اهمیت مسئله پژوهش و ضعف دانشگاه‌های ما در این باره گفت: امروز یک جور پژوهش‌های تحریفی سیاسی داریم که بیشتر یهودی‌ها و صهیونیست‌ها انجام می‌دهند و حتی سعی می‌کنند به این طریق تاریخ ما را منحرف کنند و در ادامه قانون اساسی و مبانی ما را منحرف نمایند و این بنا وجود دارد.

    وی در ادامه بر کار بیشتر دانشگاه‌های کشور در رشته حقوق مخصوصا در حقوق اساسی تأکید کرد و گفت: این به خاطر اساسی‌تر بودن حقوق اساسی است.

    آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی اشاره کرد و گفت: مصداق رهبری الهی در امام(ره) و بسیار دقیق و ظریف و خوب ایشان اندیشید و ابتدا انقلاب را به پیروزی رساند و بعد مسئله رأی مردم را مطرح کرد و بعد هم فرمودند قانون اساسی باید تهیه شود.

    وی ابراز کرد: به ما قوانین اساسی سایر کشورها مانند آمریکا و فرانسه را دادند و خواندیم و حفظ شدیم که بدانیم قانون اساسی یعنی چه و از طرفی در اسلام این بحث را داریم که حاکمیت از کیست، بر کیست و حق کیست. اینها مطالب ظریفی بود و خاطراتی از من در این باره چاپ شده است.

    آیت‌الله خامنه‌ای بیان کرد: جوی که در آن زمان و هنگام تشکیل مجلس خبرگان شکل گرفت تخریب و مسخره کردن روحانیت بود و بعد هم فشاری شکل گرفت که همین نسخه پیش‌نویس قانون اساسی تصویب شود و ما فقط باید آن را امضا کنیم و سومین کار یک سری اداهای خاص مانند دادن یک ماه فرصت برای تدوین قانون اساسی بود. بعد می‌گفتند اصلا ولایت فقیه یعنی چه؟ در حالی که دیدیم این اصحاب نهضت آزادی چه مدیریت ضعیفی داشتند.

    وی اضافه کرد: ما که با علمای تراز اول قانون اساسی از قدیم آشنا بودیم می‌دانستیم که در مجلس روحانیت باید حق رأی و به قول امروزی‌ها حق وتو داشته باشد. شورای نگهبان در اینجا حق ولایت را اعمال می‌کند که این اعمال ولایت در تدوین و تصحیح قانون است. الان هم باید همه نهادها براساس قانون اساسی باشند حال اینکه هستند یا نیستند بحث دیگری است، اما به بعضی از اصول قانون اساسی عمل نمی‌شود یا نسبت به آن مسامحه می‌شود.

    آیت‌الله خامنه‌ای یادآور شد: قانون اساسی فقط برای دانستن محض نیست و باید به آن عمل شود. قانون اساسی به زحمت از این مسیر سخت گذشت و خیلی خوب رأی آورد و بر مسند نشست. نظام جمهوری اسلامی ایران در واقع تجسم قانون اساسی است و امروز می‌خواهند آن را زشت جلوه دهند و قبیح‌سازی کنند. اما نظام بر کرسی خودش نشست و رهبر هم انتخاب شد تا حکومت به معنای واقعی در اختیار یک حکیم باشد؛ حکیمی که هوای نفس ندارد و مطیع امر الهی است. در چنین وضعیتی است که حسن اداره کشور به نفع مردم رقم می‌خورد.

    وی با بیان اینکه بعد از انقلاب دولتی که برپایه قانون اساسی شکل گرفته باشد، کم داریم، گفت: باید شورای نگهبان کاری کند که این نامزد شدن‌ها براساس فریبکاری و تبلیغات و قدرت پول و زر و تزویر از بین برود.

    در پایان این مراسم از کتاب «روایت اساسی» رونمایی شد که این کتاب به گوشه‌ای از تاریخ حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد و با استفاده از کتب و اسناد و مدارک دسته اول فرآیند پیچیده و هوشمندانه شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران و استقرار برخی نهادهای اساسی آن را بررسی کرده است و به دریافت دقیق‌تر امکانات و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نظام سیاسی ایران و شناخت عینی‌تر آن کمک می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.