حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • حضور پای صندوق‌های رأی؛ فرصتی برای اصلاح امور
    شناسه : 7824
    1
    سیاست و اقتصاد » سیاسی حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران گفت: جوانان عزیز و رأی‌اولی‌ها بدانند حضور پای صندوق‌های رأی مسیر را برای حل مشکلات هموارتر خواهد کرد و قدر این فرصت را باید دانست.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز، بیستم بهمن در مصلای امام خمینی(ره) در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی گفت: قرآن کریم دوران جاهلیت را دوران ذلالت و گمراهی و دوران جنگ و ستیز نام می‌برد و تأکید می‌کند که در این دوران آتش استکبار و خودخواهی و کینه‌توزی موج می‌زد. امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: در این دوران هوا و هوس‌ها بر مردم چیره گشته بودند و جاهلیت، مردم را به پستی انداخته بود. در چنین شرایطی پیامبر اسلام(ص) مبعوث شدند و راه حیات عقلانی را هموار کردند.

    وی افزود: انبیاء آمده‌اند تا کمک کنند در میدان نبرد میان عقل و هوس، عقل پیروز شود. پیامبر اسلام(ص) مسیر وحدت و همدلی را در جامعه اسلامی هموار کردند و مؤمنان در سایه ایشان هم‌کیش یکدیگر شدند و مستکبران خودخواه، خار و ذلیل شدند و ضعفا ارزش پیدا کردند. پیامبر مکرم اسلام(ص) در اوج خلق و اخلاق قرار داشتند و قلبی لبریز از محبت و عشق به سعادت انسان داشتند و واقعاً چه قلبی لبریز از محبت و عشق به سعادت انسان وجود دارد؟ راه و رسم و رفتار پیامبر اسلام(ص) اعتدال و میانه‌روی بود و در سایه اعتدال مسیر رشد و پیشرفت جامعه را هموار کردند.

    خطیب جمعه تهران اضافه کرد: اقتدا به پیامبر اسلام(ص) یعنی گام برداشتن در مسیر رشد و تعالی؛ باید پیامبر اسلام(ص) را الگو قرار دهیم و ضرورت دارد سخنانمان سدید باشد و همچنین حکم و داوری ما در خانواده و جامعه و همه شئونات زندگی مبتنی بر عدالت باشد و این مصداق الگو قرار دادن پیامبر اسلام(ص) است. ایشان با بردباری و دقت تصمیم می‌گرفتند و چون سریع و صریح تصمیم می‌گرفتند چالاک برخورد می‌کردند. اینها درس‌هایی است که باید آموخت.

    توصیفات قرآن از شخصیت پیامبر اکرم(ص)

    ابوترابی‌فرد گفت: قرآن کریم در توصیف شخصیت برجسته تاریخ یعنی پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید: اولین ویژگی پیامبر اسلام این است که از متن جامعه خود برخواسته‌ و با آنها سنخیت دارد و با زبان مردم خود سخن می‌گفت. دومین ویژگی پیامبر عزیز ما آن است که رنج و مشقت مردم برای او گران بود و نمی‌توانست رنج مردم را تحمل کند. پیامبر اکرم(ص) اینگونه بود و ما هم باید طبق مسلک او رفتار کنیم و باید برای قرار گرفتن در صراط مستقیم تلاش کنیم و بی‌اعتنا عبور نکنیم. سومین ویژگی پیامب اکرم(ص) مربوط به اصرار او برای هدایت جامعه است. مثلاً اگر امروز شخصی تصمیم دارد پای صندوق‌های رأی حاضر نشود ما نباید او را رها کنیم و باید اصرار بر مشارکت او داشت. چهارمین ویژگی پیامبر اسلام(ص) مربوط به رئوف و رحیم بودنشان است. پیامبر اسلام(ص) مظهر رحمانیت حق است و این راه با شهادت و رحلت ایشان پایان نیافت و این مسیر در منطق نهج البلاغه تداوم پیدا کرده است.

    براساس این گزارش، امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم گفت: ماه شعبان ماه پیامبر اسلام(ص) و ماه رمضان هم ماه خداست. در ماه شعبان با اقتدا به رسول مکرم اسلام باید آماده ورود به ماه رمضان شد. در ماه شعبان باید توبه کرد؛ توبه‌ای که مقبول واقع شود.

    ابوترابی‌فرد نتایج به دست‌آمده در جام ملت‌های آسیا را به بازیکنان تیم ملی و کادر فنی و ملت شریف تبریک گفت و از اصحاب رسانه و دست‌اندارکاران ورزش فوتبال خواست که به دور از فضاسازی و رفتارهای سیاسی زمینه توسعه تیم ملی را فراهم آورند. از مسئولان انتظار می‌رود توسعه ورزش همگانی به ویژه توسعه ورزش فوتبال را به خاطر اهمیتی که در حوزه وحدت‌بخشی دارد بیش از پیش در دستورکار قرار دهند.

    شباهت دفاع مقدس با مقاومت مردم غزه

    خطیب جمعه با اشاره به برگزاری کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت اظهار کرد: شهدا اقتدار و عزت ملی را برای ما رقم زده‌اند و اینها بدون هیچ‌گونه ادعایی در مقابل دشمن قرار گرفتند. این کنگره در شرایطی برگزار شد که غزه قهرمان در چهار ماه گذشته بیش از ۲۸ هزار شهید تقدیم کرده و لذا میان مقاومت مردم غزه و دفاع مقدس شباهت‌هایی وجود دارد. جبهه‌ای که در دفاع مقدس مقابل ملت ایران ایستاده بود امروز هم مقابل مردم مظلوم غزه ایستاده است. هدف آن جبهه، شکست اسلام و تغییر نقشه منطقه و هدف این جبهه هم شکست مقاومت و تغییر نقشه جنوب غربی آسیاست. مقاومت غزه قطعه‌ای از سرزمین دفاع مقدس است که ملت فلسطین با الهام از فرهنگ متعالی اسلام و بعثت پیامبر اکرم(ص) و مدرسه انسان‌ساز عاشورا درخشان‌ترین صحنه شکست‌ناپذیری را ترسیم کرده‌ است.

    وی افزود: سرزمینی که وسعت اندکی دارد از زمین و هوا و دریا محاصره شده و از دسترسی به نیازهای حداقلی محروم است و با پیشرفته‌ترین تسلیحات مورد هدف قرار گرفته و در مقابل، جوامع مدعی حقوق بشر سکوت کرده‌اند. اگر تمامی اندیشکده‌های مادی جهان دور هم جمع شوند نمی‌توانند از رازهای استقامت فولادین مردم غزه پرده‌برداری کنند و این همان چیزی است که در دفاع مقدس شاهد آن بودیم.

    خطیب جمعه تهران ادامه داد: افسوس که آموزه‌های دفاع مقدس برای قشر جوان به خوبی بازگو نشده تا جوانان بدانند که عزت امروز از کجا نشئت می‌گیرد. دشمن تلاش بسیاری کرده تا انقلاب اسلامی را از بین ببرد و سرزمین ایران را قطعه‌قطعه و ذلت را به ما تحمیل کند ولی موفق نشد. امروز دفاع مقدس به الگویی برای حزب‌الله، حماس و مقاومت مردم عراق تبدیل شده است.

    امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در دفاع مقدس خدامحوری، معنویت، شجاعت، قاطعیت، فرهنگ عاشورایی و خودباوری موج می‌زدند، گفت: اینها گوهرهایی هستند که امروز به آن نیاز داریم و جوانان و دانشگاهیان باید بدانند که در سختی‌هاست خودباوری‌ها تجلی پیدا می‌کند. امروز مردم ایران باید با حضور پای صندوق‌های رأی این خودباوری را به نمایش بگذارند و همچنین حضور پای صندوق‌ها به معنای پیوند با خون شهداست.

    یک توصیه به جوانان و رأی‌اولی‌ها

    ابوترابی‌فرد اضافه کرد: همچنین جوانان عزیز و رأی‌اولی‌ها بدانند حضور پای صندوق‌های رأی مسیر را برای حل مشکلات هموارتر خواهد کرد و قدر این فرصت را باید دانست.

    وی درباره اهمیت حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن یعنی حضور در کنار مردم غزه، هم‌عهدی و هم‌پیمانی با شهدا و لذا باید این روز را به یک نقطه اوج و شکوه تبدیل کرد. امروز دشمن استقلال و عزت و یکپارچگی کشور را هدف قرار داده و نباید اجازه تحقق این خواسته شوم دشمن را داد.

    امام جمعه موقت تهران در پایان تأکید کرد: تصمیم‌های حساب‌شده ملی در بهبود سیستماتیک مسائل داخلی به ویژه مسائل اقتصادی تأثیر اساسی و مهم دارند. نمایندگان مجلس بدانند اتخاد تصمیماتی که دولت را تحت فشارهای بیشتر قرار دهد جایز نیست. کسری بودجه در کشور نهادینه شده و با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب بر اصلاح نظام بودجه‌ریزی تأکید کرده‌اند ولی این کار صورت نگرفته است. امروزه افزایش هزینه‌های کشور در راستای مهار تورم و رشد تولید نیست. باید نظام بانکی را اصلاح کرد و هدایت نقدینگی را به صورت صحیح انجام داد و این هزینه‌ها را در این راستا به کار گرفت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.