حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • توصیه‌ امام کاظم(ع) به رفع مشکلات مردم
    شناسه : 6517
    2
    اجتماعی » جامعه یکی از توصیه‌ها و سفارش‌های امام کاظم(ع) توجه و اهتمام به برطرف کردن مشکلات مردم است که ضرورت عمل به آن در جامعه کنونی بیش از گذشته درک می‌شود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین به مناسبت ولادت امام موسی‌بن‌جعفر(ع)، هفتمین امام شیعیان ، مختصری به زندگی آن حضرت و کلامی از ایشان اشاره کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

    «امام موسی، ملقب به کاظم در بیستم ذی الحجه ۱۲۷ قمری در اواخر حکومت امویان بدنیا آمد. حدود چهار سال داشت که قدرت از امویان به عباسیان منتقل شد. امام موسی(ع) ۲۵ سال در کنار پدرش امام صادق(ع) زندگی کرد. با تثبیت حکومت عباسیان، استبداد و ستمگری‌هایشان علیه علویان خصوصاً آل‌علی شدت یافت. با حاکم شدن مهدی عباسی، این سخت‌گیری‌ها بیش از گذشته علیه امام موسی(ع) ادامه یافت. نخستین بار در زمان مهدی عباسی امام موسی(ع) از مدینه به بغداد فراخوانده شدند و در بصره در خانه‌ای محصور گردیدند. پس از آن امام(ع) به بغداد منتقل و به صورت طولانی مدت زندانی شدند. از این رو امام موسی(ع) با شرایط سخت‌تری نسبت به دوران حیات پدر بزرگوارشان روبرو بودند و تداوم بنیاد و نظام آموزشی و فرهنگی‌ای که امام صادق(ع) به شکل علنی اداره می‌کردند، برای حضرتش میسر نشد.
    از نکات قابل توجه در زندگی امام کاظم(ع) در رابطه با کشور ما این است که گویا حضور فرزندان امام کاظم(ع) در کشور ما بیش از سایر ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام است. علاوه بر امام رضا(ع) حضرت فاطمه معصومه(س)، احمد بن موسی مشهور به شاهچراغ و حمزه بن موسی در ری و … بسیاری دیگر نیز از منسوبان امام کاظم در این خاک حضور داشتند!
    از سخنان گهربار امام هفتم (ع) است که می‌فرمایند: خوشا به حال اصلاح‏‌کنندگان بین مردم، که آنان همان مقربان روز قیامت‏ هستند. یکی دیگر از توصیه‌ها و سفارش‌های امام کاظم(ع) توجه و اهتمام به بر طرف کردن مشکلات مردم است که ضرورت عمل به آن در جامعه کنونی بیش از گذشته درک می‌شود. امام كاظم(ع) در این باره فرمودند: خدا در زمين بندگانى دارد كه براى رفع نيازهاى مردم مى‌كوشند؛ اينان در روز قيامت در امان هستند.
    با تبریک مجدد ولادت خجسته و فرخنده امام هفتم(ع)، توفیق زیارت و شفاعت و عمل به آموزه‌های حضرتش را از خداوند منان درخواست می‌داریم و از راه دور به محضر قدسی او سلام می‌کنیم: «السلام علیک یا مولای یا موسی بن جعفر و رحمه الله و برکاته».

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.