حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • توسعه را در پرتو عدالت اقتصادی و اجتماعی دنبال می‌کنیم
    شناسه : 7622
    1
    سیاست و اقتصاد » اقتصادی حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی توسعه را یک امر اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: جوامع توسعه‌یافته بسیاری هستند که در آنها توسعه صنعتی اتفاق افتاده اما از عدالت خبری نیست. ما هم همین توسعه را در پرتو عدالت اقتصادی و اجتماعی دنبال می‌کنیم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ
    حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی صبح امروز، دوشنبه ۲۰ آذر، در مراسم افتتاح «همایش اقتصاد ایران» که در سالن اجلاس سران برگزار شد، تحول را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در کشور خواند و گفت: انتظار مردم از دولت و صاحب‌نظران و اندیشمندان تحول در تمامی حوزه‌ها است.
    وی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب اسلامی بر ضرورت تحول، اظهار کرد: تحول برای دولت، اتاق‌های فکر و همه محافل یک ضرورت است و همواره باید در دستور کار باشد.
    رئیس‌جمهور بر علم‌پایه بودن اقتصاد تأکید کرد و گفت: تحول باید مبنای علمی و قابل دفاع داشته باشد و اگر تحول مبتنی بر نگاه سلیقه‌ای باشد، یک تحول مقطعی و موسمی است.
    رئیسی با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد اجرای عدالت است، گفت: همه برای عدالت در توزیع ثروت و عدالت اقتصادی تلاش کنیم. توسعه در کشور اجتناب‌ناپذیر است اما همین توسعه باید در پرتو عدالت انجام شود.
    وی ابراز کرد: جوامع توسعه‌یافته بسیاری هستند که در آنها توسعه صنعتی اتفاق افتاده اما از عدالت خبری نیست. ما هم همین توسعه را در پرتو عدالت اقتصادی و اجتماعی دنبال می‌کنیم.
    رئیس‌جمهور بیان کرد: در هر زمینه‌ای که مردم وارد شوند، موفقیت کسب خواهد شد. در زمینه اقتصاد هم باید نگاه ما به مردم باشد و اقتصاد را مردم‌پایه و علم‌پایه کنیم.
    رئیسی یک جلوه از اقتصاد مردم‌پایه را حمایت از فعالیت بخش خصوصی دانست و گفت: باید سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی اجرایی شود و هر کجا ناکامی وجود دارد، نشان از غلط بودن سیاست نیست، بلکه به معنی نادرست بودن مسیر اجرا است.
    وی تأکید کرد: نگاه دولت این نیست که از مقابل چاله‌های موجود عبور کند بلکه باید برای چاله‌ها چاره کرد. مشکلات باید خوب شناخته شده و حل شوند. دانشگاه‌های ما باید مشکلات بشناسند. در کشور ۱۰۱ هزار عضو هیئت علمی داریم و این سرمایه عظیمی است و دستگا‌ه‌ها و سازمان‌های کشور باید از نظرات این اعضای هیئت علمی بهره ببرند.
    رئیس‌جمهور در ادامه به تشریح اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در سال نخست فعالیت دولت تلاش کردیم کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را با ایجاد درآمد جبران کنیم که موفق هم شدیم. در سال بعد آن تلاش کردیم تغایر آن‌چنانی بین مصارف و منابع نداشته باشیم که در این زمینه هم موفق عمل کردیم. امسال هم تمام تمرکز و تلاش ما این است که کسری بودجه نداشته باشیم.
    رئیسی ادامه داد: اکنون شاهد کنترل رشد نقدینگی هستیم و در حالی که به سمت نقدینگی ۴۰ درصد حرکت می‌کردیم، به ۳۴ درصد واکنون ۲۶ درصد رسیده‌ایم. کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد نیز تا پایان سال هدف‌گذاری شده است.
    وی با اشاره به مصمم بودن دولت برای فعال کردن تولید گفت:  تا امروز بازگشایی و احیای ۶۴۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل انجام شده است. اولویت دولت سیزدهم رفع مشکلات کارخانه‌ها و کارگاه‌های موجود است که به هر دلیلی تعطیل شده‌اند، نه ساخت کارخانه‌های جدید.
    رئیس‌جمهور یادآور شد: تلاش بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ این است که مؤسسات را کنترل کند تا انضباط مالی داشته باشند. باید فکری به حال مؤسساتی کرد که نمی‌توانند رفتار مالی خود را کنترل کنند. تمام تلاش همکاران من در دولت این است که انضباط مالی ایجاد کنند تا بتوان تورم را مهار کرد.
    رئیسی در تشریح اقدامات دولت پیرامون صندوق‌های بازنشستگی گفت:‌ از روزهای نخست دولت سیزهم، ۱۴ راهکار برای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی شناسایی شد که در برنامه هفتم توسعه هم دیده شده است. ناترازی صندوق‌های بازنشستگی مشکلات عدیده ایجاد می‌کند اما دولت مشکلات صندوق‌ها را شناسایی کرده و برای حل آن تلاش می‌کند.
    وی در خصوص اهمیت مسئله مبارزه با فساد گفت: مشکل دزدی زمانی حل می شود که دزدان تحویل محکمه شوند. ساختار فسادزا باید اصلاح و نتیجه‌اش به مردم گزارش شود.
    رئیس‌جمهور در خصوص قضیه اختلاس اخیر در موضوع چای گفت: در این قضیه دولت ۹ ماه پیش موضوع را کشف و اعلام کردو در رسانه ملی هم برای تشریح این موضوع چهار میزگرد برگزار شد. به جای بازخوانی صرف خبر ۹ ماه پیش، حالا انتظار می‌رود که اقدامات انجام‌شده پیرامون آن کشف به مردم گزارش شود.
    رئیسی سپس به مسئله فرآیند کار در گمرکات، بنادر و بانک‌ها پرداخت و گفت: این فرایند برای هه فعالان اقتصادی و بازرگانان اهمیت دارد که مسئولان آن را تسهیل کند. در واقع تسهیل امور اقتصادی خواست همه فعالان اقتصادی است.
    وی در ادامه به ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی شانگهای، بریکس و اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری در رشد اقتصادی بسیار مؤثر است. وزارت اقتصاد حمایت جدی از سرمایه‌گذاری داخلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در دستور کار خود قرار دهد.
    رئیس‌جمهور همچنین توجه ویژه به اقتصاد دریا محور را مورد تأکید قرار داد و از وزارت امور اقتصاد و دارایی خواست تمام تلاش خود را در حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام دهد.
    رئیسی بر ضرورت فعال نمودن مولدسازی با کمک و مشارکت بخش‌های مسئول به ویژه سازمان خصوصی‌سازی تأکید و اظهار کرد: برخی تصور کردند دولت در این زمینه به دنبال قانون‌گذاری جدید است در حالی که قانون مولدسازی دارایی‌های دولت مصوبه مجلس شورای اسلامی بوده که در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم و همچنین بودجه‌های سنواتی به آن تصریح شده بود و این دولت صرفاً روشی برای اجرای این قانون ایجاد کرد.
    رئیس‌جمهور برگزاری چنین همایش‌هایی را با هدف ایجاد همفکری و هم‌افزایی صاحبنظران و اندیشمندان در گره‌گشایی از مشکلات کشور مؤثر دانست و گفت: دولت از نظرات و انتقادات سازنده همه صاحبان نظر و اندیشه استقبال می‌کند.
    رئیسی در پایان ضمن گرامیداشت یاد شهدای جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه با بیان اینکه امروز نقاب از چهره نفاق افتاده و همه ملت‌های دنیا دریافته‌اند که آمریکا عامل اصلی جنایت در غزه و مرکز شرارت در دنیاست، تصریح کرد: ما یقین داریم خدای متعال به برکت خون شهدای مظلوم غزه هم پایان رژیم رقم خواهد زد و هم چهره واقعی مستکبران عالم بویژه آمریکا را بیش از پیش در دنیا رسوا خواهد کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.