حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • شناسه : 1179
    2
    یک پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با بعثت نیوز، از خراسان رضوی گفت: حوزه‌ علمیه باید تخصص‌گرایی و خصوصی کردن رشته‌های درسی را بیاموزد،
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    تخصص‌گرایی و خصوصی‌سازی رشته‌های درسی در حوزه‌ علمیه

    یک پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با بعثت نیوز، از خراسان رضوی گفت: حوزه‌ علمیه باید تخصص‌گرایی و خصوصی کردن رشته‌های درسی را بیاموزد، اگر فلسفه هست در گرایش‌های مختلف آن و اگر فقه و کلام هست در روش‌های مختلفش باشد و هرچه رشته‌ها بازتر و گسترده‎تر شوند، تخصص طلبه یا دانشجو در آن بیشتر خواهد شد.

    حوزه‌علمیه تخصص‌گرایی و خصوصی‌سازی رشته‌های درسی را بیاموزد

     

     

     

     

     

     

    حجت ‌الاسلام جواد معین پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: اینکه بتوانیم سنگ بنای وحدت حوزه و دانشگاه را بنا سازیم، شناخت هر دو محیط از دو طرف، تشکیل جلسات همفکری مشترک و تبادل میان دانشجو و طلبه است.

    وی ادامه داد: شهید مطهری کتابی به‌ نام «مجموعه مقالات» دارد، که در آن به این نکته اشاره می‌کند که چه اشکالی دارد که حوزه از آن محسنات علمی و ساختاری دانشگاه و دانشگاه نیز از آن توانایی‌های ساختاری و اعتقادی حوزه بهره ببرند، یعنی هر دو مکمل یکدیگر باشند، این موضوع را می‌توان دریافت که حوزه و دانشگاه باید مکمل یکدیگر در جهت پیشبرد اهداف اسلام باشند.

    معین تصریح کرد: حوزه باید تخصص‌گرایی و خصوصی کردن رشته‌های درسی را بیاموزد، اگر فلسفه هست در گرایش‌های مختلف آن و اگر فقه و کلام هست در روش‌های مختلفش باشد، در واقع هرچه رشته‌ها بازتر و گسترده‎تر شوند، تخصص طلبه یا دانشجو در آن بیشتر خواهد شد، به‌عنوان مثال در دانشگاه رشته تخصصی علوم و معارف نهج‌البلاغه، همچنین علوم و حدیث به صورت جدا داریم.

    این پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه گفت: مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند که حوزه به این سمت برود که خود را متخصص، طلبه را متخصص و رشته‌های تخصصی را ایجاد کند که البته در چند سال اخیر در حوزه علمیه خراسان تحول عظیمی اتفاق افتاده و بخش آموزش به‌سمت تخصصی کردن رشته‌ها رفته است.

    وی ادامه داد: ایشان همچنین در چند سال اخیر فرموده‌اند که ما باید یک حوزه تحولی، تحول در نوگرایی، تحول در استفاده از روش‌های علمی جدید، تحول در پویا کردن حوزه و آینده‌نگری، داشته باشیم.

    معین تصریح کرد: یکی از حسنات که در حوزه‌ها و خصوصا خراسان وجود دارد این است که همواره به آن سنت‌های اصیل، اندیشمندان و متخصصان خودمان، احترام می‌گذارد و این احترام تنها در لفظ نیست، بلکه گسترش آن تفکرات خوب این سنت‌ها و آن اشخاص است. جلسات، نشست‌ها، کتاب‌ها، اینها همه جزء آن حسنات حوزه است که باید همه این‌ها به سمت دانشگاه بروند.

    این پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: هماهنگی‌ سازنده با مردم جامعه همچنین استفاده از روش‌های علمی سنتی مفید بومی یکی از محسناتی است که در حوزه وجود دارد، چرا که این سنت‌ها را نباید فراموش کرد، سنت به این معنا نیست که باید در مقابل مدرنیست باشد، آن سنتی که مفید است را باید استفاده کرد.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.