حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • تجربه موفق رسانه ملی در محرم
    شناسه : 6915
    2
    فرهنگی » هنر رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در جلسه تقدیر از عوامل برنامه‌‌های محرم رسانه ملی گفت: نمره رسانه ملی در برنامه‌های امسال محرم، نمره‌ مثبتی است، این رسانه با وجود هجمه‌های سنگین دشمن برای ناکامی رسانه ملی در جذب مخاطب، توانست با برنامه‌هایی چون «حسینیه معلی» قلب‌ها را تسخیر کند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۲۲ مرداد، در نشستی از عوامل ویژه‌برنامه‌های شاخص رادیویی و تلویزیونی در دهه نخست محرم سال جاری تجلیل کرد.

    در آغاز این جلسه نصرالله پژمان‌فر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس گفت: بعد از بیش از هزار و ۴۰۰ سال از واقعه عاشورا هنوز این رویداد برای مردم تازگی خاص خود را دارد. از این ظرفیت می‌توان تا سال‌ها استفاده کرد به ویژه رسانه ملی قادر است قدم‌های بسیار مهمی با تکیه بر مفاهیم عاشورایی بردارد.

    وی افزود: دو نگاه به واقعه عاشورا وجود دارد؛ برداشت اول این است که بابت این امر حزن و اندوه ایجاد کنیم و در ایام عزاداری اباعبدالله(ع) اشک ریخته و بر دشمنانش لعن فرستیم. این رویکرد صحیح است اما باید توجه داشت پیام عاشورا را در عرصه زندگی خود نیز وارد کنیم. این همان نگاه دومی است که می‌توان به عاشورا داشت. در حقیقت تأکید می‌کنم همه انسان‌ها باید فلسفه عاشورا را در زندگی خود مد نظر قرار دهند. امام حسین(ع) فرموده‌اند مرا در مسیری قرار دادند که دو انتخاب بیشتر ندارم؛ یکی انتخاب ذلت و دوم راه عزت و سربلندی که همان مقاومت است. این انتخاب در زندگی همه ما می‌تواند وجود داشته باشد و به همین دلیل هم معتقدم فلسفه عاشورا باید در زندگی همه ما جاری و ساری باشد.

    پژمان‌فر با بیان اینکه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با تجلیل از برنامه‌سازان تلویزیون درصدد تشویق فعالان این حوزه است، بیان کرد: در برنامه‌های امسال سیما اتفاق‌هایی خوبی را شاهد بودیم. البته دشمن سعی می‌کرد با برچسب‌هایی چون تحجر، از میزان مخاطبان برنامه رسانه ملی بکاهد اما با استقبالی که از برنامه‌هایی نظیر حسینیه معلی به عمل آمد، مشخص شد مردم تا چه میزان شیفته برنامه‌های عاشورایی هستند. البته برنامه‌های دیگری نظیر باب القبله» و «یاد حسین(ع)» و … نیز توانستند در جذب مخاطب موفقیت خوبی داشته باشند. در این راستا به مسئولان سیما می‌گویم که برنامه‌هایی شما مخاطب دارد برای همین امیدواریم ساخت چنین برنامه‌هایی ادامه داشته باشد.

    وی با بیان اینکه تلاش‌های فضای مجازی خللی در عزاداری مردم ایجاد نکرد، گفت: قبل از محرم هشتک‌هایی نظیر نه به مشکی پوشیدن و نه به عزاداری راه افتاد اما هیچ یک از این تلاش‌ها راه به جایی نبرد و ما شاهد حضور بیشتر مردم در عزاداری‌های حسینی بودیم. بخشی از شکست دشمن به واسطه برنامه‌های موفق سیما حاصل شده است که باعث شد شور و شعور حسینی در جامعه رواج لازم را داشته باشد. ما به عنوان نمایندگان مردم از رویکرد صدا و سیما حمایت کرده و انتظار تنوع‌بخشی بیشتر به برنامه‌های سیما را داریم.

    «سوران» نقاب از چهره کومله برداشت

    مسعود خاتمی، نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه بیان کرد: برنامه‌های موفق سیما خوشبختانه با ورود جوانان متعهد، شکلی فاخر به خود گرفته است. برای نمونه به سریال «سوران» اشاره می‌کنم. در این برنامه نمایشی، ظلمی که گروهک کومله نسبت به مردم ایران انجام داده‌اند به تصویر کشیده شد. همچنین در این مجموعه نشان داده شده نفاق کومله در نهایت به حمله نیروهایی بعثی به کشور اسلامی ختم شد. این سریال همچنین پایان‌بندی بسیار خوبی داشت. سوران به همیاری و همدلی مردم به انقلاب اسلامی نیز به شکل مطلوبی پرداخته بود.

    جوانان انقلابی را حمایت کنیم

    سیدجلیل میرجلیلی، نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از برنامه‌سازان رسانه ملی بیان کرد: استقبال خوبی که از تولیدات رسانه ملی در محرم امسال به عمل آمد، نشان می‌دهد استفاده از جوانان انقلابی همیشه منجر به اتفاقات مثبتی خواهد شد. البته دشمن نیز تلاش کرد با برنامه‌های مختلف، برنامه سیما را خنثی جلو دهد اما تمام این هجمه‌ها بی‌فایده بوده و مردم با استقبال خود از تولیدات عاشورایی عشق خود را به انقلاب و امام حسین(ع) نشان دادند.

    وی اضافه کرد: آثار با محوریت امام حسین(ع) نباید به ایام محرم ختم شود بلکه باید در تمام طول سال جاری باشد زیرا پیام ابا عبدالله(ع) برای تمام مراحل زندگانی بشر است.

    «حسینیه معلی»، برنامه‌ای موفق در حوزه تولیدات عاشورایی

    علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک دیگر سخنران این جلسه بود. او در سخنانی تصریح کرد: هجمه‌های متعددی در رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی صورت گرفت تا از میزان مخاطبان رسانه ملی کاسته شود اما هیچ یک از این دشمنی‌ها نتیجه نداد چون جوانان انقلابی وارد عرصه شده و با تولید کارهایی فاخر مخاطب کثیری را جذب کردند. یکی از این برنامه‌های موفق حسینیه معلی بود. این برنامه فارغ از هر سلیقه‌ای با استقبال مخاطبان مواجه شد زیرا هر جا نام امام حسین(ع) باشد مردم از آن استقبال می‌کنند. همچنین در «حسینیه معلی» به فرهنگ اقوام مختلف نیز به شکل صحیحی پرداخته شد که این اتفاق در راستای تحکیم وحدت باید ادامه پیدا کند.

    جهاد تبیین در رسانه ملی با حضور جوانان معنا شد

    علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان بیان کرد: ما هر آنچه داریم از عاشوراست، پس باید در تمامی حوزه‌ها از عاشورا بهره بریم. این مسئله نیز با بهره‌ بردن از جوانان انقلابی رخ می‌دهد. حضور جوانان متعهد بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته است. جوانان انقلابی صدا و سیما در محرم امسال نشان دادند چگونه می‌توان با برنامه‌سازی صحیح در مسیر جهاد تبین قدم برداشت. برای همین به عنوان خادم مردم موظف هستیم از چنین تلاش‌هایی تجلیل به عمل آوریم البته توصیه می‌کنیم برای اربعین تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

    رضا تقی‌پور، نماینده تهران در ادامه این جلسه تأکید کرد: از ابتدای انقلاب تا به امروز هجمه‌های مختلفی بر انقلاب اسلامی وارده شده است. زمانی با جنگ نظامی این دشمنی را شاهد بودیم و در زمانی دیگر با جنگ نرم اما آنچه اهمیت دارد این است که در هر دو جنگ توانسته‌ایم دشمن را ناامید و سرافکنده کنیم.

    رسانه ملی پرمخاطب‌تر از همیشه به کار خود ادامه می‌دهد

    محسن برمهانی، معاون سیما در بخش بعدی این جلسه ضمن تشکر از فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه یک نکته ویژه دارد و آن هم اینکه وقتی از ما برای برنامه‌سازی در این حوزه تجلیل می‌شود، متوجه می‌شویم تلاش‌هایمان بی‌ثمره نبوده و با جدیت به کارمان ادامه می‌دهیم. در ضمن نظراتی که از سوی نمایندگان مجلس ارائه می‌شود ما را در برنامه‌سازی یاری خواهد کرد.

    وی ادامه داد: تجلیل از برنامه‌سازان سیما باید عاملی در جهت رشد و کیفیت بیشتر باشد و الا صرف تشویق چندان کارگشا نخواهد بود. در محرم امسال تمام تلاش ما این بود که میدان و رسانه را به شکل مطلوبی مدنظر قرار دهیم. خوشبختانه این اتفاق با حمایت‌‌های مردم محقق شد. گواه این ادعا حضور پرشور مردم در عزاداری‌های امام حسین(ع) بود. همچنین در حوزه رسانه ما پر مخاطب‌ترین دوره را پشت سر گذاشتیم. امسال برنامه حسینیه معلی پر مخاطب‌ترین برنامه سیما در تاریخ رسانه‌ای خود شد. همچنین در سال جاری بعد از مدت‌ها برنامه‌هایی معارفی سیما شب‌ها روی آنتن رفت.

    ۷۲ درصد مردم خواستار حضور در راهپیمایی اربعین هستند

    روح الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در این برنامه تصریح کرد: برنامه‌های استعدادیابی مختلفی تا به امروز روی آنتن شبکه‌های مختلف سیما رفته، اما در میان این تولید «حسینیه معلی» تحولی شگرف بود زیرا در این عرصه معنا به شکل زیبایی مورد توجه قرار گرفت. سریال«سوران» یکی دیگری از مجموعه‌هایی موفق سیما در محرم امسال بود این برنامه ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کرد و همچنین پیوند خوبی از رمان و فیلم را در این سریال شاهد بودیم.

    وی افزود: براساس نظرسنجی‌ها ۸۶ درصد از مردم اعلام کرده‌اند که حداقل یک شب در عزاداری‌ها شرکت کرده‌اند و  در این بین ۴۶ درصد گفته اند که هر ده شب، ۲۵ درصد اکثر شب‌ها و ۱۵ درصد یک یا دو شب حضور داشته‌اند. طبق آماری که گرفته شده، ۷۲ درصد مردم ایران در صورت مهیابودن شرایط خواستار حضور در راهپیمایی اربعین هستند. این آمار می‌تواند بهتر شود؛ یعنی ۲۳ درصد باقیمانده نیز با برنامه‌هایی فرهنگی و هنری جذب شوند. دستیابی به این خواسته وظیفه رسانه ملی است.

    رسانه ملی روضه خوانی‌ها را به خانه‌ها آورد

    حسن ملکی، مدیر شبکه‌هایی جام جم سیما با اشاره به اینکه دشمنان همیشه تلاش کرده‌اند به اسلام ضربه بزنند، گفت: این امر در سال ۶۱ هجری رخ داد و بارها در طول تاریخ نیز تکرار شده است. در زمان حال برخی از این هجمه‌ها را نسبت به انقلاب به خوبی شاهد هستیم. اما رسانه ملی بعد از انقلاب همیشه تلاش کرد بازویی در جهت خنثی کردن اقدامات دشمنان باشد.

    وی ادامه داد: یکی از اقدامات جریان‌ساز رسانه ملی در محرم امسال آوردن روضه خوانی‌ها به منازل بود. این امر با استقبال وسیع مردم مواجه شد، زیرا عده‌ای که امکان حضور در مجالس عزاداری را نداشتند، می‌توانستند مراسم روضه را در خانه‌ برپا کنند. همچنین تلاش شد در محرم امسال مفاهیم عاشورایی به شکلی کاربردی مورد توجه قرار گیرد. برای مثال به بحث عدالت محوری اشاره می‌کنم. نکته دیگر در برنامه‌هایی عاشورایی امسال پرهیز از بدعت و خرافه بود چون این دو آسیب همیشه خطر بزرگی برای آیین‌های مذهبی بوده است.

    وی اضافه کرد: شبکه جام جم در ایام محرم برنامه‌ای تحت عنوان«روز حسین(ع)» داشت در این برنامه عزاداری شیعیان سراسر جهان نشان داده شد. جالب است بدانید میزان عزاداران حسینی در خارج از کشور بسیار چشمگیر است. در این راستا امیدواریم با سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه فیلم بتوانیم جذب بیشتری در خارج از مرزها داشته باشیم.

    ظرفیت رسانه را ناچیز نبینید

    نجم‌الدین شریعتی، مجری رسانه ملی و برنامه حسینیه معلی بیان کرد: من با دو برنامه حسینیه معلی و به سمت خدا در رسانه ملی فعالیت دارم که خوشبختانه این برنامه‌ها با استقبال وسیع مخاطبان روبرو شده است. این امر به ما نشان می‌دهد که باید روی ظرفیت رسانه توجه و تمرکز بیشتری داشته باشیم. البته با حضور جوانان مستعد رشد چشمگیری را در چند سال اخیر شاهد بودیم.

    وی ادامه داد: عشق به ابا عبدالله(ع) اقیانوس عظیمی است که تمام مردم جهان را در بهر می‌گیرد این ظرفیت اگر به شکل مناسبی در برنامه سازی‌ها مورد نظر باشد مطمئن باشید شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

    حضور فعال شبکه قرآن در اربعین حسینی 

    محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن به عنوان دیگر سخنران جلسه بیان کرد: مهمترین اتفاق محرم امسال پیروزی رسانه ملی بر هجمه دشمنان بود این اتفاق با تلاش برنامه‌سازان و مدیران رسانه به دست آمد. البته این موضوع نباید ما را مغرور کند بلکه باید بر میزان تلاش‌هایمان بیفزاید.

    وی تصریح کرد: شبکه قرآن همانند دیگر بخش‌های سیما هتک حرمت به قرآن کریم را به شدت محکوم کرد و برنامه‌هایی متعددی را با این محوریت روی آنتن برد. تلاش‌های شبکه قرآن متوقف نخواهد شد و با جدیت ادامه خواهد داشت. این ادعا را در اربعین امسال شاهد خواهیم بود. در ضمن شبکه قرآن تلاش کرد تا مداحی‌ها را از تهران خارج کرده و شهرستان‌ها را هم پوشش دهد. همچنین چهره‌های جدید منبری را معرفی کند.

    جذب ۲۰ درصدی مخاطب در رادیو محرم 

    مسعود کاویانی، مدیر رادیو محرم به عنوان آخرین سخنران این مراسم بیان کرد: محرم امسال شور و شعور فراوانی را در رسانه ملی به ویژه رادیو معارف و محرم شاهد بودیم. در همین راستا مخاطبان رادیو محرم به ۲۰ درصد هم رسید جالب است بدانید در مناطق اهل سنت رادیو محرم مخاطب فراوان داشت.

    براساس این گزارش در پایان این نشست با حضور رئیس فراکسیون قرآن، جمعی از نمایندگان مجلس، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی و … از عوامل برنامه‌های شاخص رسانه ملی در محرم سال جاری تجلیل شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.