حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • تأسیس مدارس حافظان قرآن ویژه طلاب
    شناسه : 3764
    4
    حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن حسینی گفت: حوزه‌های علمیه به‌عنوان پرچم‌دار کار محتوایی قرآن و حدیث در کشور و در راستای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب در جهت تربیت ۱۰ میلیون حافظ، مدارس حافظان قرآن را تأسیس کرده است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    مینه‌سازی و برنامه‌ریزی در جهت استقرار نظام مدیریتی و ستادی هماهنگ به منظور تقویت امور قرآن و عترت در نظام آموزشی، پژوهشی، تربیتی، تبلیغی و مدیریتی از رسالت‌های دیرینه حوزه‌های علمیه بوده است.

    استاد حوزه علمیه قم با اشاره به وظایف مدیریت قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه اظهار کرد: تأسیس دفاتر قرآن و عترت در مدارس علمیه استان‌ها، برنامه‌ریزی دوره‌های حفظ، تجوید، ترجمه و مفاهیم، تدبیر و تفسیر قرآن کریم، ترویج فرهنگ قرآن و عترت با استفاده از ابزار‌های هنری، تهیه سیر‌های مطالعاتی قرآن و حدیث، برگزاری مسابقات و محافل قرآن و حدیث کشوری و تهیه محصولات مکتوب در زمینه قرآن و حدیث، بخشی از این وظایف است.

    حسینی، یکی از خروجی‌های مهم مدیریت قرآن و حدیث حوزه را تاسیس مدارس حافظین در سراسر کشور دانست و گفت: حوزه‌های‌ علمیه به‌ عنوان پرچم‌دار کار محتوایی قرآن و حدیث در کشور و در راستای لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب در جهت تربیت ده میلیون حافظ، مدارس حافظین را تأسیس کرده است و طلاب در این مدارس هم‌زمان با گذراندن سطح یک، حافظ می‌شوند و این حفظ به همراه تفسیر و تدبر در قرآن است و هدف مدارس تربیت قرآنی، ابتدا طلاب و سپس جامعه شیعی است.

    تربیت ۴۰۰ مربی حفظ در جهت گسترش طرح حافظین

    حسینی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم در تربیت و رشد حافظین قرآنی موفق شویم و مدارس قرآنی خوبی داشته باشیم، مهم‌ترین عنصر، حضور فعال اساتید حفظ در هر پایه مدارس است تا کار را قدم به قدم جلو ببرند. برای گسترش این طرح تصمیم گرفته شد، ۴۰۰ استاد و مربی ویژه حفظ، تربیت شود و متولیان برای رسیدن به این هدف، تاکنون چندین دوره برگزار کرده‌اند.

    مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه افزود: در این راستا، چندین دوره آموزشی با حضور ۳۱۰ طلبه فاضل و ممتاز برپا شده است که یک دوره مجازی و الباقی نیز حضوری بوده است. از این میان، ۲۷۴ نفر قبول شدند و در حال حاضر، یک دوره حضوری در راستای این اهداف در قم در حال برگزاری است که ۷۸ نفر ثبت نام کرده‌اند.

    رسیدن تعداد مدارس قرآنی به ۷۰ تا پایان سال

    وی گفت: در حال حاضر ۱۸۰۰ نفر در مدارس حافظین در حال حفظ قرآن هستند و بیش از ۶۳ مدرسه حافظین در کشور فعال است که امید داریم تا پایان سال به ۷۰ مدرسه برسد. برای این طلاب در طول سال المپیاد قرآنی برگزار می‌شود و مدارس با یکدیگر رقابت می‌کنند.

    استاد حوزه‌ علمیه قم با بیان اینکه طلابی که حافظ قرآن باشند دارای امتیازات خاصی می‌باشند، افزود: طلابی که حافظ شده‌اند، شهریه خاص حفظ دارند و حوزه این را تکلیف می‌داند و مدارس علمیه ما نیز از آن بسیار استقبال کرده‌اند. در این‌باره شعار معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه، این است که طی چند سال آینده، تمام مدارس علمیه باید مدرسه حافظین شوند.

    حسینی در خصوص کادرسازی اساتید حفظ یا طلاب حافظ و ورود حوزه‌ علمیه تأکید کرد: در عرصه کادرسازی اقداماتی صورت گرفته و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره قرآن و معاونت تهذیب، کادرسازی در سه حوزه مختلف «آموزش، ترویج و حفظ» است، در آموزش، بیش از ۵۰۰ نفر برای استادی تجوید شرکت کرده‌اند که ۲۳۰ نفر موفق به دریافت حکم استادی شدند، در بخش ترویج، بیش از ۱۵۰ نفر موفق شدند دوره را به‌طور کامل سپری کنند.

    وی در بخش دیگری از گفت‌و گوی خود به برنامه تجلیل از برگزیده‌ها و چهره‌های قرآنی حوزه اشاره کرد و گفت: امسال در بهمن ماه، رزمایش دوم «تربیت تهذیب» را برگزار خواهیم کرد و هم‌زمان برنامه‌هایی در دستور کار است. سال قبل، تکریم چهره‌های قرآنی با اولویت تفسیر و مفاهیم در هر استان به صورت جداگانه انجام شد، بعضی از استان‌ها تا ۱۶ نفر تجلیل شدند؛ اما هنوز در قم مراسم تجلیل انجام نشده است. افراد بر اساس آیین‌نامه انتخاب می‌شوند که در قم هنوز اجرایی نشده است. سال گذشته در رزمایش اول، نفرات برگزیده در رشته تفسیر بودند و امسال یکی دیگر از رشته‌ها در اولویت خواهد بود که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. البته دست استان‌ها را در خصوص تکریم از نفرات باز گذاشته‌ایم، اما آیین‌نامه، چهارچوب‌ها و جدول‌گذاری در این موضوع را برای استان‌ها می‌فرستیم. اولویت با چهره‌های فعال قرآنی، نخبگان، فرزانگان، محققان، اساتید، مدرسان و عموم طلاب می‌باشند.

    مدیر قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه در پایان گفت‌وگو تأکید کرد: علی‌رغم تمامی اقداماتی که صورت گرفته و یا در حال انجام است، مهم‌ترین موضوع، پرداختن به قرآن کریم است؛ همان‌طور که تفسیر به‌ معنای عبور از ظاهر قرآن و پرداختن به باطن قرآن است و مفسرین واقعی، معصومین بوده‌اند، هدف معصومین پرداختن به مسائل ظاهری نیست، بلکه عبور از ظاهر قرآن و پرداختن به جان انسان‌هاست. این مسئله ابتدا باید مورد توجه طلاب قرار گیرد به آن مزیّن شوند تا بتوانند این قدم را برای جامعه بردارند، بطوری‌که از ظاهر عبور و در زندگی‌مان به باطن قرآن توجه کنیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.