حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • بهره‌مندی از تاکتیک‌ رسانه‌ای راهبرد مقابله با اهانت به مقدسات است + فیلم
    شناسه : 6831
    2
    بین الملل » غرب آسیا موسی عبداللاوی از اندیشمندان الجزایری با بیان این‌که قرآن کریم قبل از اینکه کتاب مسلمانان و مؤمنان باشد، یک کتاب انسانی است، گفت: ما باید در برابر اهانت‌های مکرر به قرآن، برنامه‌ریزی داشته باشیم و با بهره‌مندی از تاکتیک رسانه‌ای چهره واقعی کلام وحی و مسلمانان را به جهانیان نشان دهیم.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    موسی عبداللاوی از اندیشمندان الجزاير، عضو انجمن علمای مسلمان این کشور و عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان در گفت‌وگوی اختصاصی به علل حادثه قرآن‌سوزی و راه‌های مقابله با آن در غرب به ویژه دانمارک و سوئد پرداخت.
    عبداللاوی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه قرآن کریم کتابی است که برای هدایت انسان و اصلاح فرد و جامعه مسلمانان در همه ابعاد زندگی نازل شده است، گفت: قرآن کریم نزد مسلمانان و پیروان دیگر ادیان از بین اندیشمندان و متفکران بی طرف از شان و منزلت بالایی برخوردار است، زیرا کلام پروردگار جهانیان و معجزه‌ای است که بشر از آوردن مشابه آن عاجز است و همچنین کتابی است که هر روز رموز و معجزات علمی در حوزه‌های مختلف از آن کشف می‌شود.
    این اندیشمند الجزایری با بیان اینکه قرآن‌سوزی با هدف تحریک احساسات مسلمانان انجام می‌شود، گفت: آتش‌زدن نسخه‌های قرآن کریم موجب از بین‌رفتن موجودیت قرآن کریم نمی‌شود یا لطمه‌ای به احکام و علومی که در آن آمده نمی‌زند، زیرا قرآن کریم معجزه‌ای است که در دل‌ها مصون مانده است.
    عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان زندگی می‌کنند، گفت: ده‌ها میلیون نفر از این مسلمانان حافظ کل قرآن کریم هستند. در الجزایر میلیون‌ها نفر حافظ قرآن کریم هستند. در موریتانی در هر خانه‌ای دست کم یک نفر حافظ قرآن کریم یافت می‌شود  و این مسئله در مورد ایران و سایر کشورهای اسلامی نیز صدق می‌کند.
    عبداللاوی تأکید کرد: بنابراین قرآن کریم در دل‌ها محفوظ است و خداوند متعال هم حافظ آن است، هر چقدر هم کوته نظران یا بیماران روانی بخواهند دست به نمایش‌هایی بزنند، هرگز خدشه‌ای به ساحت مقدس قرآن کریم وارد نمی‌کند و تنها به احساسات مسلمانان لطمه می‌زند.
    وی افزود: ما تکرار اهانت‌ها به ساحت کتاب خدا را محکوم می‌کنیم و هرگز آن را نمی‌پذیریم و از نهادهای بین‌المللی نظیر سازمان ملل و حتی نهادهای بزرگ علمی می‌خواهیم که قوانینی برای احترام به کتب مقدس و در رأس آن قرآن کریم وضع کنند.

    اهانت‌کنندگان راه به جایی نمی‌برند

    این استاد دانشگاه گفت: بنابراین هر چقدر هم عده‌ای تلاش کنند به ساحت قرآن کریم اهانت کنند و آن را بسوزانند یا آن را تحریف کنند راه به جایی نمی‌برند؛ زیرا همه این هجمه‌ها از زمان موجودیت قرآن کریم در عصر پیامبر اکرم(ص) وجود داشته است و افرادی درصدد تحریف و تغییر آن برآمدند که همه آنها شکست خوردند، زیرا قرآن کریم معجزه خداوند متعال است و خدا از آن حفاظت می‌کند. خداوند متعال در آیه ۹ سوره حجر می‌فرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ: بى‏ ترديد ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‏ ايم و قطعا نگهبان آن خواهيم بود‌» و یا در آیه ۸ سوره صف می‌فرماید: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ: مى‏‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد».
    عبداللاوی گفت: خاموش‌کردن نور خدا با توطئه‌های بسیاری صورت می‌گیرد، از جمله آتش زدن قرآن کریم، هتک حرمت آن یا اینکه می‌خواهند کلامی از کلام خدا را تغییر دهند. برای مثال در یکی از کشورهای غربی حدود پنجاه سال پیش می‌خواستند یک حرف از کلام خدا در قرآن کریم را تغییر دهند اما نتوانستند. خداوند در آیه ۸۵ سوره آل عمران می‌فرماید: «وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ: و هر كه جز اسلام دينى [ديگر] جويد هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است».
    وی تأکید کرد: همه مسلمانان متوجه این موضوع هستند که هر بار کسانی درصدد تغییر کلماتی از قرآن برآمدند؛ اما هرگز نتوانستند در آن تغییری ایجاد کنند و این قرآن کریم است که ما را تغییر می‌دهد. این ما هستیم که با قرائت قرآن کریم و تدبر در آن تغییر می‌کنیم.
    این استاد دانشگاه درباره تکرار اهانت به قرآن کریم در برابر سفارتخانه‌های کشورهای مختلف گفت: این قضیه می‌تواند پیشینه‌های سیاسی، اقتصادی یا قومی و ملیتی داشته باشد، اما من پیشینه سیاسی را غالب می‌دانم. گفته می‌شود عنصر افراطی که در سوئد اقدام به قرآن سوزی کرد، عراقی و ملحد است و این رفتار وی اولا به این دلیل است که او یک بیمار روانی است و دوم اینکه کسی در پشت پرده او را به این کار تحریک می‌کند و قرآن‌سوزی مقابل سفارت ترکیه هم اشاره‌ای سیاسی دارد که برای ما این موضوع اهمیت ندارد و نمی‌خواهیم به آن بپردازیم. اینکه قرآن در برابر سفارت یک کشوری سوزانده شود این‌ها پیشینه‌های سیاسی دارد و من یک شخصیت آکادمیک در امور دینی هستم که ارتباطی با مسائل سیاسی ندارم.
    وی افزود: چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که این کتاب مقدس که ما را به صلح، مهربانی  و برادری دعوت می‌کند و یک کتاب انسانی است قبل از اینکه کتاب مسلمانان و مؤمنان باشد کتاب رحمت برای همه جهانیان است.
    استاد دانشگاه الجزایر درباره واکنش کشورهای اسلامی به هتاکی‌ها نسبت به قرآن کریم گفت: کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران، الجزایر، کویت، ترکیه و بسیاری از کشورها هتک حرمت به قرآن کریم را محکوم کردند و مخالفت خود را با آن نشان دادند و از نهادهای بین‌المللی خواستند تا به این قضیه ورود کرده و قوانین را برای حفاظت از کتاب مقدس وضع کنند و حتی در برخی کشورهای اسلامی سفیر سوئد را اخراج کردند و خواستار تعطیلی سفارتخانه‌های سوئد شدند، برخی کشورها خواستار تحریم کالاهای سوئدی شدند و ملاحظه کردیم که نهادها و علما در کشورهای اسلامی از مسلمانان خواستند که سوئد را از نظر اقتصادی تحریم کنند.

    بهره‌مندی از تاکتیک‌ رسانه‌ای راهبرد مقابله با اهانت به مقدسات است + فیلم
    عبداللاوی افزود: خدا را سپاس می‌گوییم که هیچ کشور اسلامی یا بهتر بگوییم هیچ ملت مسلمانی نبوده است که در این مدت هیچ حرکتی علیه هتاکی به قرآن کریم نکرده باشد یا آن را محکوم نکرده باشد و مخالفت خود را با این رفتار نشان نداده باشد. خدا را شکر می‌گوییم که امت اسلامی  و ملت‌های اسلامی به خوبی موضع‌گیری کردند و خواستار تدوین قوانینی برای عدم اهانت به کتب مقدس و در رأس آن قرآن کریم شدند.

    رسانه‌ها چهره واقعی مسلمانان را نشان دهند

    وی در پاسخ به این سؤال که رسانه‌ها چگونه می‌توانند با مسئله هتک حرمت به قران کریم برخورد کنند، گفت: اولا باید بگویم بسیاری از رسانه‌ها، رسانه‌های جعلی و دروغینی شده‌اند که در برخی کشورهای عربی و اسلامی نماینده اسلام و مسلمانان نیستند. آنها مسلمانان را تروریست و مردمی اسیر شهوات تصور می‌کنند.
    این استاد دانشگاه تصریح کرد: هنگامی که رسانه می‌تواند چهره واقعی مسلمانان، اخلاق و انسانیت، تولیدات علمی و فکری، دستاوردهای اقتصادی و سیاسی آنها و انسانیت حضرت  رسول اکرم(ص) را نشان دهد و اخلاق مسلمانان را تبلیغ کند، چرا فیلم‌های نامناسب غربی را پخش می‌کند؛ چرا خود ما مسلمانان فیلم‌هایی را از صحابه پیامبر و سایر انبیا تولید نکنیم. ما میراث کهن بزرگی داریم، اما رسانه‌ها در بسیاری از کشورهای اسلامی هنوز از تبلیغ چهره پاک و حقیقی اسلام که در قرآن کریم نشان داده می‌شود، دور هستند.

    کد ویدیو

    وی افزود: شرکت‌های تولید فیلم و سریال در کشورهای اسلامی بسیاری هستند که یک درصد آنها هم فیلم‌هایی از سیره انبیاء، صحابه و اهل بیت(ع) و سیره بزرگان امت اسلامی از علما و اندیشمندان در حوزه‌های مختلف نظیر ابن سینا، ابن خلدون، رازی، فارابی و ابن رشد تولید نمی‌کنند. چرا ما فیلم‌هایی از این اندیشمندان که تمدن غربی هم براساس آثار علوم و اندیشه‌های آنها بنا شده است، نمی‌سازیم تا چهره اسلام را از این طریق تبلیغ کنیم؟. اگر اسلام در بیشتر تلویزیون‌ها و فیلم‌های کشورهای عربی و اسلامی و جهان تبلیغ شود آن زمان اسلام را با تروریسم، وحشی‌گری و بی سوادی و تحقیر زن نمی‌شناسند.

    عده‌ای از نخبگان در موضوع قرآن‌سوزی خائنند

    این استاد دانشگاه الجزائر درباره نقش نخبگان و شخصیت‌های آکادمیک در واکنش به موضوع قرآن‌سوزی گفت: نخبگان به سه دسته تقسیم می‌شوند عده‌ای از نخبگان بی طرف هستند که موضوع قرآن‌سوزی برای آنها اهمیتی ندارد، یعنی آنها ساکت و خاموش هستند، دسته دوم نخبگان فرهیخته عربی و اسلامی هستند که متاسفانه به دروغ آزادی بیان اعتقاد دارند. آزادی که تنها علیه اسلام و مسلمانان است و آن را آزادی بیان و آزادی فردی تلقی می‌کنند و من آنها را خائنان و جاسوسان علیه اسلام و نه نخبه می‌خوانم، زیرا نمی‌دانند که بزرگ‌ترین کتاب در همه علوم و بزرگ‌ترین کتاب برای هدایت بشریت و بزرگ‌ترین کتاب رحمت قرآن کریم است. این‌ها هم با سکوت خود در تخریب چهره مسلمانان نقش دارند و امثال این دسته کم نیستند.
    وی افزود: اما دسته سوم نخبگانی عرب و مسلمان در هر نقطه جهان هستند که قرآن کریم را به عنوان کتابی برای هدایت بشریت باور دارند و آن را کتابی برای همه بشریت می‌دانند و به قرآن کریم به عنوان بزرگ‌ترین کتاب علمی در جهان اعتقاد دارند. این دسته به پا خاستند و تلاش کردند که برای دفاع از قرآن بنویسند و بگویند یا به تصویر بکشند. این دسته برای دفاع از حق و ارزش کتاب خدا اقدام کردند و بسیاری از اجتماعات، سمینارها و سخنرانی‌ها به همت این دسته در دفاع از حق و روشن کردن واقعیت قرآن کریم برپا شده است، زیرا یقین دارند که اسلام بدون قرآن معنایی ندارد.

    نقش پر رنگ لابی صهیونیسم در قرآن‌سوزی

    عبداللاوی در پاسخ به سؤالی درباره نقش لابی صهیونیسم در قرآن‌سوزی و اهانت به مقدسات مسلمانان گفت: من به طور قطع یقین دارم که لابی صهیونیستی مسبب همه مصائب مسلمانان است و این فقط یک ادعا نیست. درست است که یک اعتقاد شخصی است که می‌تواند اشتباه باشد، اما لابی صهیونیستی با نهادها و جاسوس‌ها و دانشمندان خود در شبانه روز پول‌های هنگفتی را در همه بخش‌ها به خصوص در بخش رسانه‌های غربی و به ویژه در آمریکا هزینه می‌کند. منظورمان از لابی صهیونیستی هر کسی است که اندیشه‌های پلید صهیونیستی دارد، تلاش و دغدغه آن نابودی اسلام و مسلمانان و در رأس آن قرآن کریم در دل مسلمانان به ویژه جوانان دختر و پسر است و از همین رو هر بار به شکلی ظاهر می‌شود.
    این اندیشمند الجزایری تأکید کرد: بنابراین این توطئه‌ها ادامه خواهد داشت و با ابزارهای مختلف هر روز و هر شب تکرار خواهد شد، اما ما باید ببینیم که چه چیزی در مقابله با آنها آماده کرده‌ایم. تاکتیک ما در بهره‌مندی از کتب، رسانه، اندیشه‌ها و رادیو و تلویزیون(برای پاسخ به هتاکان) چیست؟ ما باید برای پاسخ به هتاکی این بیماران روانی وابسته به صهیونیست‌ها اقدام کنیم و اقدام ما باید فکری باشد. ما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و کارمان براساس قواعدی برنامه‌ریزی شده باشد تا چهره واقعی از قرآن کریم را ارائه دهیم.
    وی افزود: ما پس از حوادث قرآن‌سوزی که در گذشته نیز اتفاق افتاده است، شاهد بوده‌ایم که بسیاری افراد به اسلام گرویدند و چه بسیار مسلمانان غافلی که پس از این حادثه به خود آمدند و در خود تجدید نظر کردند. فروش قرآن کریم و وجود قرآن کریم در کتابخانه‌های جهان پس از این حوادث بیشتر شد؛ بنابراین همان طور که در ضرب المثل آمده است «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد»، هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد خیریتی در آن است همان طور که خداوند متعال می‌فرماید: «وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ: و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است».
    وی افزود: آیا مسلمانی را می‌یابید که انجیل و تورات را بسوزاند و به ساحت این کتب مقدس توهین کرده باشد؟ ما مسلمانان به ادیان دیگر احترام می‌گذاریم. خداوند متعال در آیه ۲۸۵ سوره بقره می‌فرماید: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ: پيامبر بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ايمان آورده است‏، و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و كتابها و فرستادگانش ايمان آورده‏‌اند و گفتند: ميان هيچ يک از فرستادگانش فرق نمى‏‌گذاريم‏».
    وی افزود: قرآن کریم به ادیان دیگر احترام می‌گذارد همان طور که خداوند در سوره کافرون می‌فرماید: قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ ﴿۱﴾ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾ وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۳﴾ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ ﴿۴﴾ وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿۵﴾ لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ ﴿۶﴾.
    این استاد الجزایری در پایان تأکید کرد: امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم و قوانینی برای ممانعت از تکرار اهانت به قرآن و مقدسات مسلمانان وضع شود و دولت سوئد هم همان طور که برای کتب مقدس انجیل و تورات ارزش قائل است برای قرآن کریم هم احترام و ارزش قائل شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.