حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • بررسی جزئیات نشست دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها
    شناسه : 7178
    4
    فعالیت قرآنی » فعالیت های قرآنی مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار شد و طی آن آخرین جزئیات برگزاری نشست دبیران کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در این نشست بر گسترش نگاه تحولی به جشنواره ملی قرآن دانشجویان تأکید شد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، ظهر امروز ۱۷ مهرماه با حضور مدیران فرهنگی و قرآنی بخش دانشگاهی کشور در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین هادی فلاح، رئیس اداره قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها انتصاب جلیل بیت‌مشعلی به عنوان سرپرست جدید سازمان قرآن و عترت دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) را تبریک گفت و بیان کرد: امیدوارم این انتصاب منشأ خیر و برکت برای بخش این سازمان و بخش دانشگاهی شود.

    وی در ادامه به برگزاری سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور اشاره کرد و گفت: این جشنواره به بهترین شکل ممکن و در سطح فاخری برگزار شد که جا دارد از مسئولان دانشگاه فرهنگیان برای برنامه‌ریزی خوب جهت برگزاری این رویداد قدردانی کنیم.

    فلاح افزود: اولین دستور این جلسه برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست دبیران کانون‌های قرآن و عترت است، این برنامه از قبل پیشنهاد داده شده بود و با برخی دوستان صحبت شد که مورد استقبال قرار گرفت. لازم است همه دستگاه‌ها پای کار باشند تا کار به صورت مشارکتی پیش برود.

    بررسی جزئیات نشست دبیران کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها؛ نگاه تحولی به جشنواره ملی

    رئیس اداره قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به میزبانی وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی از دوره آینده جشنواره قرآنی دانشجویان و بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن، گفت: نمی‌‌توان تمام فعالیت‌ها را بر دوش یک دستگاه انداخت و لازم است در این نشست همه دستگاه‌ها مشارکت داشته باشند.

    فلاح تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما شبکه‌سازی در حوزه دانشجویان قرآنی است که یکی از راه‌های تحقق این شبکه‌سازی برگزاری همین نشست است. در حال حاضر مشغول برگزاری جلسات مختلف برای برنامه‌ریزی جهت تهیه محتوای مورد نیاز برای ارائه در این نشست هستیم.

    رئیس اداره قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه جلسات تدوین محتوا ادامه خواهد داشت، گفت:‌ در نهایت و پس از اتمام کار، محتوای نهایی به دستگاه‌ها ارائه خواهد شد تا به شور گذاشته شود.

    در ادامه این جلسه اعضای حاضر در مجمع به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در مورد این دستور پرداختند. در این بخش ابتدا سیده فاطمه‌سادات موسوی، مدیر کل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: سال گذشته همایشی برای دانشجومعلم‌های قرآنی از جمله حافظان قرآن برگزار شد، در این ‌همایش کارگاه‌هایی برگزار شد که برای دانشجویان جذاب بود. در نشست‌‌هایی از این دست، موضوعی که اهمیت دارد، این است که خروجی کار چه بوده است. با توجه به اینکه مخاطبان ما دانشجو هستند، ‌توقعشان از فضای دانشگاه این است که چنین نشست‌هایی برای آنها آورده داشته باشد.

    موسوی با اشاره به اینکه با اصل برگزاری این نشست موافق است، گفت: در چنین نشست‌هایی به کارگاه‌هایی نیاز داریم که بتواند دانشجویان را از بعد انگیزشی توانمند سازد. دانشجویان توانایی‌های بسیار زیادی دارند اما باید با حضور در این دوره‌ها و این نشست‌ها این توانمندی‌ها به منصه ظهور برسد و انگیزه لازم را برای این کار پیدا کنند.

    در ادامه این نشست رضایی، نماینده دانشگاه آزاد در مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها نیز گفت:‌ دانشگاه آزاد ۴۰۰ واحد قرآن و عترت در بخش آقایان و ۴۰۰ واحد قرآن و عترت در بخش بانوان دارد و هر ساله همایش مسئولان قرآن و عترت را با حضور این افراد برگزار می‌کند.

    وی افزود: ما در دانشگاه آزاد دوره‌ای با نام خاتم‌الانبیا داشتیم که ۱۰ روزه بود، در این دوره دانشجویان در نوبت صبح‌ در کلاس‌ها و کارگاه‌ها حضور می‌یافتند و در نوبت بعدازظهر نیز در کمیسیون‌های مختلف اعم از مسابقات و … به بحث و تبادل نظر در مورد موضوع مورد نظری که کمیسیون متناظر آن تشکیل شده بود، می‌پرداختند. در این کمیسیون‌ها برنامه‌های سالانه آسیب‌شناسی می‌شود و بعد از جمع‌بندی، ‌برنامه دوره بعد جشنواره قرآنی بسته می‌شود.

    رضایی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که با توجه به نیاز کشور و ضعف بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن در دوره گذشته، این نشست در بازه زمانی و مکانی نمایشگاه قرآن برگزار شود. در ایام نمایشگاه فضا برای برپایی چنین نشست‌هایی بیشتر فراهم است.

    در ادامه این نشست جلیل بیت‌مشعلی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نیز به بیان نکاتی در مورد فعالیت‌های قرآنی بخش دانشگاهی پرداخت و گفت: دوستان با سازمان قرآنی دانشگاهیان و ایکنا آشنا هستند، ما برای همراهی و کمک به برگزاری این نشست نه تنها در بحث خبری و انعکاس رسانه‌ای بلکه در موارد دیگر اعلام آمادگی می‌کنیم.

    وی در ادامه در مورد زمان برگزاری نشست فعالان قرآنی دانشگاه‌ها، افزود: معمولاً انتخابات انجمن‌های دانشجویی در آبان و آذرماه است لذا باید زمان برگزاری نشست را به گونه‌ای در نظر گرفت که افراد انتخاب شده جدید در این نشست حضور پیدا کنند و به این صورت نباشد که نشست برگزار شود و کسانی بیایند که بعد از انتخابات در کانون‌ها حضور نداشته باشند.

    بررسی جزئیات نشست دبیران کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها؛ نگاه تحولی به جشنواره ملی

    سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور همچنین اظهار کرد: بعید می‌دانم تاکنون یک پژوهش علمی در مورد آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها صورت گرفته باشد. خروجی‌های این پژوهش می‌تواند نقشه راه ما برای آینده فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها باشد و بتوانیم از این طریق آسیب‌ها را بهتر بشناسیم و به تبع آن راهبردهایی را تعریف کنیم تا خروجی‌های به‌روزتر و مطلوب‌تری از این نشست‌ها داشته باشیم.

    بیت‌مشعلی تصریح کرد: اگر چنین پژوهشی تاکنون انجام نشده است سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور این آمادگی را دارد چنین پژوهشی را انجام دهد.

    در بخش دیگری از این نشست احسان خامنوی‌خیابانی، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم به بیان نکاتی پرداخت و گفت: نشست فعالان قرآنی باید محلی برای ارائه راهبردها و فعالیت‌های یکساله کانون‌ها باشد. نقشه راه بخش قرآنی دانشگاه باید در این نشست ترسیم شود و خروجی آن برنامه جامع برای موضوعاتی که کانون‌ها در طول سال تحصیلی می‌خواهند انجام دهند، باشد.

    وی افزود: در یکسال اخیر بحث‌ نهضت روخوانی و نهضت حفظ قرآن مطرح شده است، مباحث مربوط به این موضوعات می‌تواند در این نشست مطرح شود. جمع‌بندی نشست باید منجر به یک برنامه عملیاتی شود، ما در وزارت علوم در خدمت دوستان هستیم و‌ هر کمکی در این راستا لازم باشد دریغ نخواهیم کرد.

    رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در ادامه با اشاره به اینکه امروز آسیب‌شناسی فعالیت‌های صورت گرفته یکی از ضرورت‌ها هست، اظهار کرد: قبل از شروع فعالیت‌های جشنواره باید یک‌ آسیب‌شناسی جدی در این زمینه انجام دهیم تا اثر فعالیت‌ها را بهتر درک‌ کنیم. این آسیب‌شناسی کار مبارکی است و‌ جای آن تاکنون خالی بوده است.

    بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست محمدجواد باقری‌بیلندی، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در فضای دانشگاهی شدیداً نیازمند حرکت‌های جمعی قرآنی به دلایل مختلف هستیم، گفت: یکی از این دلایل مباحث انگیزشی است، لذا ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی بر کسی پوشیده نیست. به خصوص اگر در این نشست‌ها موارد نو، جدید و بدیعی برای ارائه داشته باشیم. ‌نمونه ‌کوچکی از این نشست را هفته گذشته در دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حضور ۳۵۰ دانشجوی ‌حافظ قرآن برگزار کردیم.

    وی با طرح این سؤال که دانشجویان قرار است در این نشست چه فعالیتی داشته باشند و چه چیزی به آن‌ها ارائه شود، بیان کرد:‌ ما در حال حاضر در بعد انگیزشی با مشکل کم‌انگیزگی دانشجویان مواجه هستیم، این کم‌انگیزگی می‌تواند بررسی شود. چنین نشست‌هایی باید با برنامه‌هایی همراه باشد که دانشجو پس از حضور در آن با کوهی از انگیزه با دانشگاه بازگردد.

    باقری‌بیلندی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت به دنبال شبکه‌سازی هستیم تا بتوانیم ‌مدل‌هایی را برای جریان‌سازی در دانشگاه انجام دهیم، گفت: جشنواره قرآنی دانشگاهیان نیازمند تحول است و اگر بخواهیم مثل سابق پیش برویم چیزی برای عرضه نخواهیم داشت. ما به شدت دنبال تحول در دوره جدید هستیم. ما به عنوان میزبان دوره جدید جشنواره ملی خواستار این هستیم ‌که بدنه دانشجویی را با اساتید پیوند بزنیم.

    بررسی جزئیات نشست دبیران کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها؛ نگاه تحولی به جشنواره ملی

    در بخش دیگری از این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سعید کرمی، مدیرکل فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در سخنانی با اشاره به انتصاب سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، گفت: جهاددانشگاهی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که احساس می‌شود این ظرفیت‌ها برای برخی از دوستان مغفول مانده باشد. پیشنهاد من این است این جمع جلسه آینده در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور حضور داشته باشیم تا بیشتر با این ظرفیت‌ها آشنا شویم.

    وی در ادامه به برگزاری مطلوب سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور از سوی دانشگاه فرهنگیان اشاره و اظهار کرد: در زمان انتخاب دانشگاه فرهنگیان به عنوان میزبان جشنواره وزیر فعلی آقای صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان و جشنواره بود. بعد از مدتی که به وزارت آموزش و پرورش رفتند همچنان درگیر برگزاری مطلوب جشنواره بودند و حتی دو جلسه شورای سیاستگذاری را در دفتر خودشان برگزار کردند. چنین اهتمامی در دوران قبل کمتر وجود داشت. لذا اولاً باید شکرگزار باشیم و در ادامه قدردان هم باشیم.

    کرمی همچنین به اهتمام و همگرایی در بین دستگاه‌های آموزشی عالی اشاره و اظهار کرد: این همگرایی و همدلی در بهترین سطح خود قرار دارد و در هیچ مقطعی به این شکل نبوده است.

    وی افزود: در بحث‌ نشست دبیران کانون‌ها هم اگر جلسه مجمع را داشته باشیم که هیچ، در غیر این صورت کارگروهی در یک جمع مختصرتر داشته باشیم و به صورت فشرده به جزئیات این نشست بپردازیم.

    در ادامه این جلسه گزارش کوتاهی از سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت وزارت بهداشت ارائه شد. همچنین در این بخش به دلیل اتمام زمان جلسه مقرر شد در جلسه آینده مجمع هم به موضوع جشنواره سی و هفتم، آیین‌نامه دوره سی و هشتم و سامانه ثبت نام جشنواره پرداخته شود.

    در پایان نیز مقرر شد جلسه آینده مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها صبح روز دوشنبه ۲۴ مهرماه برگزار شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.