حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • برخلاف تلقی علوم امروز بشری، قلب مرکز فهم انسان است
    شناسه : 8009
    0
    دین واندیسه ( علوم انسانی ) حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: مهمترین دلیلی که این عالم خدا دارد امیر مؤمنان امام علی (ع) است. در قیامت پیامبر (ص)، اهل بیت (ع) و شیعیان آنها همه بر امیرمومنان امام علی (ع) تکیه دارند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان کارشناس دینی به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: همه آیات سوره مبارکه الرحمن بیان کننده شگفتی‌های خلقت خداوند مهربان در دنیا و آخرت است.

    وی افزود: این سوره از سوره‌هایی است که واجب است مردم برای شناخت هنر و صنعت پروردگار در تک تک آیات آن تدبر کنند، کسانی که دنبال تدبر و عمق شناسی آیات نمی‌روند پروردگار از آنها گلایه می‌کند و می‌فرماید در این قرآن تدبر نمی‌کنند و خود را به عمق آیات نمی‌رسانند مگر کسانی که قفل‌هایی بر در دل‌های آنها وجود دارد.

    حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه عمق شناسی آیات با قلب میسر است، عنوان کرد: طبق آیات قرآن قلب مرکز فهم انسان است که امروز علوم بشری به این معنا هنوز نرسیده است، معمولاً در علوم ما وقتی قلب را تعریف می‌کنند آن را مرکز پمپاژ خون به همه بدن می‌دانند اما قرآن مجید قلب را مرکز فهم عقل و مرکز دریافت می‌داند.

    این کارشناس دینی با بیان اینکه برای بسیاری از مردم قلب وجود دارد اما برای فهم حقایق آن را به کار نمی‌گیرند، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید رحمت بی‌نهایت و بدون حد و مرز الهی برای کسانی است که آنچه را متوجه نمی‌شوند از اهل ذکر می‌پرسند. به طور قطع اهل ذکر ما نیستیم زیرا هیچ انسانی با هیچ هویت علمی به اعماق قرآن نمی‌رسد بلکه اهل ذکر ائمه طاهرین و اهل بیت (ع) هستند. کسانی که خداوند کل قرآن را به آنها تعلیم داده است و بر قلب آنها قرار داده است پیامبر و اهل بیت او هستند.

    وی با بیان اینکه خداوند فرموده خلقت من اینگونه به وجود آمده است که اگر اراده کنم که چیزی باشد موجود خواهد شد، ابراز کرد: خداوند در شش دوره آسمان‌ها و زمین و خلقت خود را به وجود آورده است. جهان تجلی اراده، علم، حکمت و رحمت خداوند است. این رحمت بی‌نهایت قرآن را به پیامبر (ص) آموزش داده است. خالق خداوند است و به اراده خداوند پیامبر (ص) با این قرآن کریم امیرمومنان امام علی (ع) را تربیت کرده است.

    حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه خداوند به امیرمومنان امام علی (ع) روان‌ترین زبان عالم را عطا کرد که بسیاری از معماهای عالم را به راحتی حل کند. گفت: امیرمومنان امام علی (ع) که مکتب و مدرسه نرفت پیامبر تمام قرآن را به حضرت انتقال دادند و همه علم در قلب او قرار گرفت. علم گسترده و عبادات شگفت انگیز امیرمومنان امام علی (ع) یک طرف وجود حضرت و طرف دیگر وجود ایشان فرزندان او هستند که از وجود او به وجود آمدند.

    این کارشناس دینی ادامه داد: با چنان جایگاه عظیمی که حضرت امیرمومنان امام علی (ع) نزد خداوند داشتند کل غذای ایشان نان خالی یا نان جو یا نان و خرما یا نمک یا نان و دوغ یا مقدار اندک عدس بوده است. چه کسی در عالم وجود دارد که با این برداشت اندک از سفره عالم این همه تولید معنوی در دنیا داشته باشد، غذای حاکمان امروز چند می‌ارزد. روزی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) تصمیم گرفتند بر روی نان امیرمومنان امام علی روغن زیتون بمالند، چنین کردند و آن را سر سفره آوردند، حضرت نگاه کرد و نپذیرفت که آن را بخورد نان دیگری خورد.

    وی افزود: مهمترین دلیلی که این عالم خدا دارد امیر مؤمنان امام علی (ع) است، بهترین توحید، ولایت به حق، بهترین عبادت، بالاترین علم، بیشترین شجاعت، بهترین پدر برای امت بعد از پیامبر (ص)، بهترین فرزندان عالم را داشتن و بهترین همسر بودن را امیرمومنان امام علی دارند. با این اوصاف چه دلیلی بر وجود خدا بالاتر از امیرمومنان امام علی (ع) وجود دارد.

    حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه امام صادق (ع) می‌فرمایند ولایت علی برای من از ولادت من برای من محبوب‌تر است، اظهار کرد: روزی امیرمومنان امام علی (ع) به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) فرمودند من یک سال است که هوس خوردن جیگر پخته گوسفند کردم. همه خوشحال شدند که چون حضرت ۶۲ سال از چنین غذایی نخوردند حال برای او تهیه می‌کنند. رفتند جگر گرفتند و آن را پختند و در کنار نان گذاشتند و نزد حضرت آوردند. امیرمومنان امام علی (ع) فکر کردند و فرمودند آیا در این محل کسی هست که این غذا را نداشته باشد سپس فرمودند کل آن را بردارید و به آنها بدهید که چنین غذایی را ندارند.

    وی بیان کرد: باید از مردم آن زمان پرسید به چه جرمی امیرمومنان امام علی (ع) را کشتند، او که چنان دل رقیقی داشتند که هر یتیمی را می‌دیدند گریه می‌کردند، چرا مردم کوفه فرزندان او را در کوفه یتیم کردند. اینکه خدا دل شما را با امیرمومنان امام علی (ع) آشنا کرده است نعمت بزرگی است زیرا حضرت گوهری است که در دریای خلقت پس از پیامبر (ص) دومی است، حضرت گوهری است که هیچکس قیمت او را جز خدا نمی‌داند و خداوند این گوهر را به صورت رایگان در خرابه دل ما قرار داد است.

    این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: امیرمومنان امام علی (ع) جوانی ۲۳ ساله بودند نزد پیامبر (ص) رفتند، با آمدن او پیامبر بلند شدند او را بغل گرفتند. حضرت خطاب به پیامبر (ص) فرمودند من یک درخواست دارم که از خدا بخواهید علی را بیامرزد. پیامبر (ص) چنین دعا کردند که خدایا به حق علی، علی را ببخش؛ و خطاب به امیرمومنان امام علی (ع) فرمودند ای علی تمام عالم را بررسی کردم دیدم هیچ فرشته‌، جن و انس در این عالم محبوب‌تر از تو در نزد خداوند نیست ای علی خداوند عاشق تو است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.