حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • اعلام جزئیات برنامه‌های کاروان قرآنی نور در اربعین ۱۴۰۲ + صوت
    شناسه : 6828
    3
    فعالیت قرآنی » فعالیت های قرآنی در برنامه زنده افق رادیو قرآن به پیشینه، اسامی اعضای کاروان نور اعزامی به پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۲ و اجرای برنامه‌ها و محافل متدبرانه و همراه با بیان تفسیر در شهرهای نجف، کربلا و مواکب پیاده‌روی اربعین پرداخته شد
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    برنامه افق رادیو قرآن، ۲۱ مرداد با موضوع «فعاليت‌های قرآنيان در ايام اربعين حسينی» با اجرای تیمور کوشکی و با دعوت از سيدمحمد موجانی، رئيس گروه قرآنی ستاد فرهنگی اربعين و مسئول كاروان قاريان اربعين و میهمان تلفنی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین به صورت زنده به روی آنتن رفت.

    موجانی درباره پیشنیه‌ای از اعزام کاروان نور به پیاده‌روی اربعین گفت: از سال ۹۴ به صورت رسمی که شور اربعین در کشور شکل گرفت و ایرانیان نیز به پیاده‌روی‌ اربعین پیوستند، کاروان قرآنی نیز از آن سال با شش نفر شکل گرفت. هنگامی که اشتیاق قاریان و حافظان را برای حضور در کاروان نور طی این ایام دیدیم، مقدمه‌ای شد که این کاروان در سال ۹۵ با ۳۰ نفر و در سال ۹۶ با ۱۰۰ نفر به پیاده‌روی اربعین اعزام شود.

    کد ویدیو

    وی ادامه داد: حتی در سال‌های کرونا نیز این کاروان با بهره‌مندی از ظرفیت قاریان بین‌المللی که در کشور عراق حضور داشتند چون استاد کریم منصوری در کشور عراق، برنامه‌هایی را به صورت مجازی برای جاماندگان اربعین در ایران اجرا کردیم.

    موجانی درباره فراخوان ثبت‌نام اعضای این کاروان در اربعین ۱۴۰۲ اظهار کرد: امسال نیز پس از فراخوان در ابتدای ماه محرم، حدود ۳۰۰ نفر از قاریان، مبتهلان و گروه‌های تواشیح در بخش آقایان و بیش از ۸۰ نفر از قاریان، حافظان و گروه‌های تواشیح بانوان برای حضور در ایام اربعین ثبت‌نام کردند که پس از جلساتی که در کمیته اعزام قاریان و حافظان انجام شد، قریب به ۴۰ نفر در مجموع بانوان و آقایان جهت حضور در موسم اربعین ۱۴۰۲ انتخاب شدند از این تعداد سه نفر از بانوان و یک گروه تواشیح بانوان نیز حضور دارند.


    بیشتر بخوانید:

    اسامی کاروان نور اربعین ۱۴۰۲ اعلام شد


    مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد اربعین ضمن اشاره به اسامی اعضای این گروه اضافه کرد: این کاروان در دو دسته اعزام خواهد شد. دسته نخست از ۱۰ تا ۱۷ ماه صفر عازم عتبات می‌شوند و دسته دوم از ۱۴ تا ۲۱ صفر در عتبات حضور خواهند داشت. اعزام بانوان در دسته دوم انجام می‌شود، در کنار هر دو قاری، یک مدیر اجرایی در طول مسیر، هماهنگی با مواکب و مقدمات یک محفل را با همراهی مسئول مواکب فراهم می‌کند.

    وی با تأکید بر اینکه کاروان از نجف اجرای محافل را  آغاز می‌کند، اظهار کرد: طی پیش‌بینی انجام شده محافلی در نجف چون حسینیه آیت الله شاهرودی، مقبره صافی‌صفا، مقبره آیت‌الله حکیم، موسسه الامیر نجف، عتبه علویه و محافل در حرم حضرت علی(ع) برگزار خواهد شد. البته شلوغی نجف در ایام اربعین امکان برگزاری محفل را محدود می‌کند. سپس به تناوب، محافلی را در مسیر پیاده‌روی اربعین و در مواکب خواهیم داشت. همچنین محافلی را با هماهنگی رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما و پخش در قالب برنامه‌های تولیدی در محل‌های مشخص انجام می‌شود.

    موجانی با اشاره به اجرای محافل توسط این کاروان در کربلای معلی اضافه کرد: هر دو دسته پس از اجرای محافل در کربلای معلی، به کاظمین و سامرا مشرف خواهند شد و طی بازه زمانی مشخص از بغداد به ایران بازمی‌گردند.

    مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد اربعین در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌آید اعضای کاروان قرآنی نور از قاریان جوان هستند، گفت: بله البته پیشکسوتانی چون استاد ابوالقاسمی، سعیدیان و … که سال گذشته در خدمتشان بودیم امسال نیز با خانواده به پیاده‌روی اعزام می‌شوند که طی ارتباط تلفنی با این قاریان پیشکسوت، قرار شد در ایام پیاده‌روی نیز برای اجرای برنامه به کاروان ملحق شوند. البته اعضای دیگری نیز در روزهای اخیر به جمع کاروان اضافه شدند چون استادان حسین ابراهیمی از قم و محمدعلی فروغی از افغانستان و سبطین غلامحسین از پاکستان.

    موجانی درباره برنامه این کاروان برای برگزاری محافل تدبرمحور و جلسات تفسیر و بیان مفاهیم در این مسیر بیان کرد: همانطور که سال‌های گذشته این برنامه را داشتیم امسال نیز با همکاری نهادهای مختلف موج قرآنی اربعین را رقم می‌زنیم که یکی از قرارگاه‌هایی که پای کار آمده است، قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین است که در کنار آن جامعة المصطفی(ص) العالمیه است و امسال با اعزام ۴۰ قاری از ملیت‌های مختلف به منظور اجرای محافل متدبرانه و همراه با تفسیر در طول مسیر پیاده‌روی پای کار آمده است.

    مسئول کارگروه قرآنی کمیته فرهنگی، آموزشی ستاد اربعین درباره تبلیغات رسانه‌ای و لزوم تولید محتوا اظهار کرد: بخش رسانه‌ای کمیته فرهنگی موشن‌گرافی‌هایی را در حوزه‌های مختلف بهداشت، گذرنامه، تدبیرهای سفر و فعالیت‌های قرآنی را انجام داده‌اند که انتشار آن از امروز شروع شده که در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده است. امسال نیز رسانه‌ها به صورت جدی‌تر در مسیر پیاده‌روی دیده شده‌اند بطوری که برای آنها جانمایی در نظر گرفته شده است تا امسال اربعین قرآنی‌تر برگزار شود و بتوانیم جواب قرآنی به این اقدامات ضد دینی و الهی داده شود.

    در ادامه طی ارتباط تلفنی با برنامه افق، سیدمصطفی حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان از استان قزوین گفت: بعد از سفر اربعین در سال‌های گذشته، دعوت‌های متعدد به عراق داشتم و امسال نیز اگر توفیق باشد به اجرای برنامه در جمع عراقی‌ها می‌پردازم. جو قرآن در کشور عراق به ویژه در مناسبت‌هایی چون عاشورا و اربعین خوب است و دوستان عراقی به تلاوت قرآن در مواکب و هیئات اهمیت می‌دهند، البته در ایران نیز با هتک حرمت‌ها و قرآن‌سوزی‌های اخیر در برخی کشورهای غربی، در ایام عزاداری حسینی به برنامه‌های قرآنی توجه بیشتری شده است.

    وی با اشاره به اینکه یک هفته تا ۱۰ روز پیش از اربعین از بصره محفل خود را آغاز می‌کند، افزود: عراقی‌ها موکب‌های بدون سقفی را داشتند که از قاریان برای اجرای برنامه دعوت می‌کردند و بدون محدودیت زمانی قاریان به اجرای محافل می‌پرداختند که موجب جذب مخاطبان و مستعمان می‌شد یعنی برگزاری محافل در فضای باز و استماع عموم زائران از این برنامه‌ها، لذتش را دو چندان می‌کند که این امر جزو حرکت‌های فرهنگی خوب جذب‌کننده است.

    در بخش دیگر این برنامه و طی ارتباط تلفنی حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر قرارگاه مردمی قرآنی اربعین اظهار کرد: قرارگاه مردمی ـ قرآنی اربعین یکی از بزرگترین موکب را در مسیر پیاده‌روی اربعین دارد. امسال همه چیز برای برپای اربعین قرآنی فراهم است و خناسان شاید با کید ضعیف خود گمان می‌کردند با این هتاکی‌ها حرفی داشته باشند، اما شرایط به گونه‌ای رقم خورد که این پویش‌های مع‌القرآن و سایر موج‌های قرآنی راه بیفتند.

    وی ادامه داد: امسال در کنار موکب عظیم قرآنی در عمود ۱۲۲۲، ۱۱۴ موکب، درگیر این محافل قرآنی در طول مسیر خواهند شد تا پاسخی به هتاکی‌های اخیر به مصحف شریف باشد. همچنین در راستای پویش‌های مختلف قرآنی، قرائت سوره فجر، حفظ سوره فجر، هم‌خوانی این سوره و توجه به مفاهیم بلند این سوره (که دربردارنده اهداف قیام عاشورا است)، در نظر گرفته شده است. برنامه‌های قرآنی در موکب‌ها به صورت ویژه اجرا می‌شود. همچنین طی روزهای اخیر با برگزاری همایش فعالان مردمی اربعین در جوار بارگاه امام خمینی(ره)، ایده‌پردازی‌ها و انتقال تجربیات انجام شد و برنامه قرآنی اربعین امسال با کمک همه موکب‌ها به ویژه ۱۱۴ موکب در مسیر به صورت ویژه انجام خواهد شد. افراد و موکب‌های علاقه‌مند به برگزاری محافل قرآنی می‌توانند عدد ۴ را به سامانه ۳۰۰۰۱۴۴۲ ارسال کنند یا افراد مشارکت‌کننده می‌توانند عدد ۳ را به سامانه فوق ارسال کنند.

    حسینی درباره اجرای برنامه‌ها، بیان کرد: در نظر داریم موکب‌هایی که زودتر فعالیتشان را آغاز می‌کنند، محافل قرآنی و فعالیت‌های قرآنی را داشته باشند.

    میهمان سوم ارتباط تلفنی این برنامه جواد تشکر، مدیر شبکه رادیویی اربعین بود، وی طی سخنانی گفت: از شب ابتدای ماه صفر یعنی پنجشنبه این هفته حوالی ساعت ۱۷ فعالیت رادیو اربعین آغاز می‌شود و افتتاح آن از خیمه‌گاه اباعبدالله الحسین(ع) در میدان هفت تیر با سخنرانی حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان انجام می‌شود و برنامه رادیو اربعین تا شام غریبانه شهادت امام رضا(ع) فعالیت خود را ادامه خواهد داد. باید گفت تعدادی از برنامه‌سازان، گویندگان و تهیه‌کنندگان در معاونت صدا دست به دست هم دادند و موکب رسانه‌ای را با اطلاع‌رسانی‌های مختلف در طول پیاده‌روی اربعین و کربلای معلی و در اختیار دادن آخرین اخبار ویژه زائران، راه‌اندازی کرده‌اند.

    یادآور می‌شود، برنامه افق كاری از گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است که با هدف پیگیری مطالبات رهبری از جامعه قرآنی، بررسی و آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی كشور، ارائه گزارش از برنامه‌های مختلف قرآنی در سطح كشور و گفت‌وگو با مسئولان قرآنی، روزهای شنبه حوالی ساعت ۱۴:۲۵ از شبكه رادیویی قرآن موج FM رديف ۱۰۰ مگاهرتز بر روی آنتن می‌رود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.