حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • ضرورت برپایی کلاس‌های ترویج سبک زندگی در مؤسسات قرآنی
    شناسه : 6359
    3
    یک حافظ کل قرآن کریم گفت: برگزاری کلاس‌های ترویج سبک زندگی در مؤسسات قرآنی، امری ضروری است و باید بیش از پیش به این موضوع اهمیت داده شود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    محمدرضا جاهدی‌نیا، حافظ کل قرآن کریم، در گفت‌وگو باخبرنگاران، در خصوص فعالیت مؤسسات قرآنی در جهت ترویج سبک زندگی قرآنی، اظهار کرد: با توجه به اینکه هدف تمام فعالیت‌های قرآنی، ترویج سبک زندگی قرآنی است، اما این موضوع در برنامه‌های قرآنی کمتر مورد توجه قرار گرفته و بهتر است در کنار آموزش‌های قرآن مانند ترتیل، حفظ، روخوانی و … در مؤسسات قرآنی به تعلیم مفاهیم قرآنی نیز توجه بیشتری شود.

    وی با بیان اینکه آموزش مفاهیم قرآنی را می‌توان به صورت مجزا نیز انجام داد،گفت: همانند برپایی کلاس‌های مختلف قرآن در رشته‌های متنوع کلاس‌هایی هم برای مفاهیم قرآنی و سبک زندگی قرآنی برگزار شود و هم اینکه می‌توان در کلاس‌های حفظ، صوت و لحن و… به آموزش این مفاهیم نیز پرداخت تا به نوعی با این کار، دوری از مفاهیم قرآنی و فاصله گرفتن از سبک زندگی قرآنی جبران شود.

    این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: با توجه به تجربه‌ای که داشته‌ام، متأسفانه این کار تاکنون صورت نگرفته است، زیرا زمانی ‌که در کلاس‌های حفظ، قرائت و… شرکت می‌کردم، به مفاهیم قرآنی آنگونه که باید اهمیت داده نمی‌شد و صرفاً به مباحث قواعد، تجوید، اسلوب، ترتیل و یا صوت و لحن بسنده می‌شد.

    جاهدی‌نیا افزود: البته که حدیثی مبنی بر اینکه جوانی که قرآن بخواند، قرآن در پوست و جانش آمیخته می‌شود، داریم که قطعاً هم اینگونه است، اما برای اینکه از مفاهیم و آموزه‌های قرآنی بیشتر بهره‌مند شویم، لازم است که به‌طور خاص در این زمینه کار کنیم.

    بهره‌مندی از تخصص فعالان قرآنی در مؤسسات قرآنی

    وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: قطعاً می‌توانیم بیش از این از ظرفیت‌هایی که در مؤسسات قرآنی وجود دارد استفاده کنیم، اما این کار منوط به وجود افرادی است که در آن مؤسسه فعالیت دارند. بسیاری از افرادی که در این مؤسسات فعالیت می‌کنند، شاید آنگونه که باید تخصص لازم در زمینه فعالیت‌های قرآنی را نداشته باشند و همین امر باعث شده که از ظرفیت آنچنانی هم برخوردار نباشند که بتوان از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شد.

    این حافظ کل قرآن کریم بیان کرد: از این‌رو استفاده از ظرفیت مؤسسات قرآنی به این موضوع بازمی‌گردد که کارکنان آن مؤسسات نیز تخصص لازم در حوزه قرآن را داشته باشند، اما از طرفی نیز مؤسسه‌هایی هستند که فعالان و مربیان آن‌ها تخصص لازم در زمینه قرآن را دارند و یا اینکه قاری و حافظ هستند و با آموزه‌های قرآن هم آشنایی دارند، اما با این وجود متأسفانه از ظرفیت آن‌ها استفاده نکرده‌ایم که باید به این سمت پیش برویم.

    جاهدی‌نیا در خصوص اینکه چگونه می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد، گفت: در واقع بخشی از این موضوع به دستورالعمل‌هایی که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مؤسسات مبنی بر اینکه آنها ملزم شوند فعالیت‌های مربوط به سبک زندگی قرآنی را در برنامه‌های خود داشته باشند، مربوط می‌شود.

    وی در پایان اظهار کرد: همچنین بخش دیگری از این موضوع نیز به فعالان این مؤسسات مربوط می‌شود، چرا که اگر دستورالعمل‌هایی باشد، اما مؤسسات ارزش این کار را ندانند در این صورت آنگونه که انتظار می‌رود پیشرفتی در این کار حاصل نمی‌شود. بر همین اساس لازم است که ارزش این کار قرآنی را در بین قاریان، حافظان و مربیان ترویج دهیم، زیرا زمانی‌که آنها ارزش این کار را بدانند مسلماً در راه ترویج فرهنگ قرآن و به‌کار گرفتن مفاهیم قرآنی گام برمی‌دارند.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.