حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • نیاز مخاطب مبنای انتخاب کتاب برای کتابخانه‌هاست/ لیست سیاه نداریم
    شناسه : 4639
    1
    مهدی رمضانی گفت: نگاه ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی، مخاطب‌محور است و مبنا و اولویت اصلی در انتخاب کتاب، نیاز مخاطب است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    درباره نحوه گزینش ناشران برای خريد کتاب مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی گفت: ما در نهاد کتابخانه‌ها ممیزی کتاب نداریم؛ بلکه انتخاب کتاب داریم. انتخاب هم جایی اتفاق می‌افتد که محدودیت‌هایی باشد. شما در تهيه كتاب برای خودتان هم دست به انتخاب می‌زنید.

    عدم محدودیت در کتابخانه‌های مرکزی برای هیچ کتابی

    وی با بیان اینکه این محدودیت‌ها  شامل منابع مالی و فضای كتابخانه‌ای است، اضافه کرد: در حالت معمول، مخزن هر کتابخانه روستایی ۸ تا ۱۰ هزار نسخه و در بهترین حالت ۱۵ هزار نسخه کتاب گنجایش دارد. به همین ترتیب یک کتابخانه مرکزی ۲۰۰ هزار جلد کتاب ظرفیت دارد؛ بنابراين، در کتابخانه‌های مرکزی هیچ محدودیتی برای هیچ کتابی ـ چه در قالب اهدا و چه خرید ـ نداریم.

    سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی در ادامه گفت: همه کتاب‌هایی که در کشور منتشر می‌شوند، از نظر ما قابلیت قرارگرفتن در کتابخانه‌های مرکزی را دارند؛ ولی وقتی در یک فضای کوچک‌تر و محدودتر مثل کتابخانه‌های روستایی قرار می‌گیریم، محکوم به انتخاب هستیم و اتفاقاً اولویت ما انتخاب رده‌های پرمخاطب و پرامانت است.

    وی افزود: در خرید اخیرمان كه هم اكنون در حال ارسال به کتابخانه‌هاست، کتاب‌های گروه سنی کودک و نوجوان را از همه گروه‌های ناشران خريداری كرده‌ايم.

    رمضانی رمان و داستان را در رده بعدی پرخریدترین کتاب‌های نهاد معرفی کرد و گفت: نگاه ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی نگاه مخاطب‌محور است و اولویت اصلی مبنای انتخاب کتاب ما نیاز مخاطب است.

    او ادامه داد: در درجه بعد، کیفیت آثار- شامل کیفیت محتوایی و فیزیکی ـ مورد توجه است؛ یعنی از ميان دو کتاب مشابه در بازار نشر، کتابی که کتابسازی بهتری داشته باشد را خریداری می‌کنیم زیرا استقامت و پایداری كتاب موجب سالم ماندن آن در جريان امانت‌های پی درپی است. در محتوا هم روال به همین ترتیب است.

    سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی با تأکید بر اینکه فرایندهای ارزیابی ما کاملاً علمی است، تصریح کرد: در نهاد، ارزيابان كتاب‌شناسی داريم كه هر يك در کارگروه تخصصی خود کتاب‌ها را اصطلاحاً «تمام‌خوانی» و ارزیابی می‌کنند.

    لیست سیاه نداریم

    رمضانی با بیان اینکه در فهرست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی ناشر سیاه نداریم اظهار کرد: ناشری که از آن خریداری نکنیم یا ناشری که حتماً از آن خرید کنیم نداريم. من قبل از مسئولیت جدیدم در نهاد کتابخانه، مسئول بالادست حوزه اداره‌کل منابع بودم و با اين فضا كاملاً آشنا هستم.

    وی با اشاره به اینکه قاعدتاً همه کتاب‌ها قابلیت قرارگرفتن در کتابخانه‌ها را ندارند گفت: کتابخانه از حیث امنیت محتوا باید مورد تأیید خانواده‌ها و نهادهای آگاه فرهنگی باشد؛ مثلاً پفک‌نمکی یک کالای جذاب و خوشمزه است که بسياری آن را دوست دارند اما هیچ خانواده‌ای را سراغ نداریم که فرزندش را به خوردن پفک ترغیب کند. هر چیز جذاب و مورد مراجعه لزوماً کالای خوبی نیست و ممکن است کالاهای خوب دیگری هم باشد که آن اشکالات را نداشته باشد.

    ترمیم و جبران معیشت کتابداران

    سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره معیشت کتابداران و در پاسخ به اینکه رویه مسئولان نهاد در دوره جدید در این باره چیست گفت: در این سال‌ها همه پارامترهای قانونی را در احکام حقوقی کتابداران اِعمال کرده‌ایم اما نکته اینجا است که کتابداران هم درست مانند سایر گروه‌های اجتماعی، به دليل تنگناهای اقتصادی موجود در كشور، در مضیقه و فشار اقتصادی هستند و توقع دارند این فشار اقتصادی با کمک‌های مالی نهاد جبران شود.

    وی با بيان محدود بودن منابع مالی نهاد گفت: در تلاش هستیم منابعی را ایجاد کنیم که بتوانیم به‌نوعی حقوق همكاران را در قالب پرداخت‌های معیشتی، ترميم و جبران كنیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.