حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • نبوت برای هیچ پیامبری شکل نگرفت مگر با اعتراف به برتری حضرت زهرا(س)
    شناسه : 6649
    1
    معارف » اندیشه حجت‌الاسلام محمدباقر علوی تهرانی ضمن اشاره به شماری از مناقب و فضائل اهل بیت(ع) در روایات تصریح کرد: امام صادق(ع) می‌فرماید نبوت برای هیچ پیامبری شکل نگرفت مگر اینکه اقرار و اعتراف کرد به برتری فاطمه زهرا(س). به خاطر همین من از چهارده معصوم نام می‌برم، نه دوازده امام.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

     شب پنجم از مراسم سوگواری ماه محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی، در مسجد حضرت امیر(ع) برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید.

    ما در مقام بیان جایگاه اهل بیت(ع) در نظام هستی هستیم. من مناقبی را در این مسئله مطرح کردم که از عالم نور است ولی عموما در مجالس از عالم امر یعنی دنیا صحبت می‌شود مثلا گفته می‌شود امیرالمومنین(ع) در جنگ خیبر چکار کرد. این مسائل ابعاد شخصیت امام را روشن نمی‌کند. نهایتا چیزی که در جنگ‌ها اتفاق می‌افتد بروز شجاعت است. اگر ما خیلی به این مسائل بپردازیم جایگاه ایجاد نمی‌کند ولی وقتی می‌گوییم اهل بیت(ع) از عالین بودن و عالین معاف از سجده‌ بر جناب آدم بودند ولی دلیل سجده‌اند جایگاه اهل بیت(ع) را نشان می‌دهد. اگر خود حضرت آدم استقلالا دلیل سجده بود حداقل باید در سلسله انبیا اولوالعزم باشد در حالی که نبود. این به این معنا نیست که مقام آدم پایین است بلکه به این معنا است که اهل بیت(ع) خیلی بالا هستند. ما هیچ وقت مقایسه نمی‌کنیم می‌گوییم این چهارده نفر تافته جدابافته تمام خلقت هستند.

    جلسه گذشته عرض کردم اهل بیت(ع) برتر از همه انبیا هستند. وقتی پیامبر(ص) از انبیای قبل از خود سوال کرد چه شد شما پیامبر شدید، پاسخ دادند ما ولایت تو و اهل بیت(ع) را پذیرفتیم. ذیل این مطلب این نکته را عرض کردم که ولایت علی(ع) چیزی نیست فقط در امت اسلامی مطرح شده باشد امری است که اقرار به آن شرط نبوت انبیا است و تبلیغ آن نیز شرط نبوت است. پس ولایت علی(ع) در همه امت‌ها مطرح بوده است و این مطلب در کتب اهل کتاب هست ولی اینکه کتمان می‌کنند به خودشان برمی‌گردد. در روایت دیگر از پیامبر(ص) آمده است که هیچ پیامبری از دنیا نرفت مگر اینکه مسئولیت داشت برای بعد از خودش به بهترین فرد از امتش وصیت کند. پیامبر(ص) از خداوند پرسید من به که وصیت کنم. خداوند فرمود به پسر عمومیت علی بن ابی‌طالب(ع)، من وصایت او را در کتب گذشتگان تثبیت کردم و در آن کتاب‌ها نوشتم این شخصیت وصی تو است و بر منبای ولایت نسبت به خلایق میثاق گرفتم.

    در مورد اهل بیت(ع) نمی‌شود جمع‌بندی کرد

    امام صادق(ع) می‌فرماید نبوت برای هیچ پیامبری شکل نگرفت مگر اینکه اقرار و اعتراف کرد به برتری فاطمه زهرا(س). به خاطر همین من از چهارده معصوم نام می‌برم، نه دوازده امام. اگر در مقام معرفت اهل بیت(ع) تحیر داشتی بدان به شناخت رسیدی چون نمی‌شود راجع به اهل بیت(ع) جمع‌بندی کرد. امام صادق(ع) امام ما است، در محضر ایشان راجع به امام عصر(عج) صحبت می‌کنند و می‌پرسند قائمی که وعده دادند شما هستی؟ ایشان می‌فرماید، خیر اگر من او را درک کنم خدمت‌گزارم می‌شوم. ما می‌فهمیم این حرف یعنی چه؟ وقتی از امیرالمومنین(ع) در روایات صحبت می‌شود گفته می‌شود افضل بر همه ائمه است ولی دختر ایشان در گودی قتلگاه به امام حسین(ع) می‌فرماید پدرم فدای تو باد.

    این روایت هم در منابع شیعه و هم منابع اهل سنت آمده است که اگر مردم بر محبت علی(ع) اجتماع داشتند خدا جهنم را خلق نمی‌کرد. از این روایت سه نکته برداشت می‌شود؛ نکته اول اینکه می‌گوید اگر همه مردم اجتماع می‌کردند یعنی محبت ایشان در تمام دوران‌ها مطرح بوده است. دوم، محبت علی(ع) واجب است چون روایت می‌گوید اگر ولایت علی(ع) را می‌پذیرفتند جهنم را خلق نمی‌کردیم و جهنم عقاب در برابر تکلیف واجب است. پس جزای کسانی که محبت علی(ع) را ندارند جهنم است. سومین نکته این است که می‌گوید این مسئله ربطی به عالم امر و دنیا ندارد چون در دنیا یک عده برای قرن یک هستند یک عده برای قرن سه که اجتماع میان آنها امکان ندارد. این اجتماع مربوط به عالم ذر است. آنجا که خدا تصمیم گرفت از ذریه آدم برای ربوبیت خود اقرار بگیرد، ولایت علی(ع) هم مطرح بوده است.

    عقاب جهنم نتیجه دشمنی با علی(ع)

    عقاب جهنم نسبت به کسی که بغض علی(ع) داشته باشد جدی است و خدا در این مواخذه هیچ سستی ندارد. پیامبر(ص) فرمودند؛ ابن عباس، اگر ملائکه مقرب و تمام پیامبران و مرسلین بر بغض علی(ع) اجتماع داشتند گرچه هرگز این اتفاق نیفتاده است، خداوند عذابشان می‌کرد. ابن عباس تعجب کرد و گفت مگر می‌شود کسی بغض علی(ع) داشته باشد. حضرت فرمودند بله، یک طایفه‌ای از امت من هستند که نصیبی از اسلام ندارند و با علی(ع) کینه دارند. بعد حضرت فرمودند علامت بغض علی(ع) این است که دیگران را بر علی(ع) ترجیح بدهد.

    یک نفر شب گذشته از من سوال کرد وقتی این مطالب را برای دوستانمان نقل می‌کنیم می‌گویند ما روایات را قبول نداریم، به قرآن استناد کن. من می‌خواهم عرض کنم وقتی به کسانی رسیدید که می‌گویند روایات را قبول نداریم چکار کنید. این چیزی که اینها می‌گویند شبهه نیست، بهانه است. چرا بهانه است؟ شما در زندگی این آدم‌ها ببینید، مگر همه‌اش منطبق بر قرآن است که چون اسم علی(ع) در قرآن نیست ولایت ایشان را نمی‌پذیرند. بعضی از اینها قرآن را یکبار از رو نخواندند. ثانیا حجیت روایات از خود قرآن است. آیه ۴۴ سوره نحل می‌فرماید: «و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى و اميد كه آنان بينديشند». آیه می‌فرماید قرآن را فرستادیم تا توی پیامبر(ص) آن را برای مردم تبیین کنی. پس روایات از قرآن جدا نمی‌شود چون تبیین قرآن است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.