حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • جریان باطل در دست و پا زدن‌های رو به زوال خود قرار دارد
    شناسه : 7235
    2
    سیاست و اقتصاد حجت‌الاسلام رستمی گفت: جریان باطل در دست و پا زدن‌های رو به زوال خودش قرار دارد و این مسئله یکی از همان حقایقی است که دین آمده تا چشم ما را بر روی آن باز کند، حقیقت این است که ظلم پایدار نیست.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم گرامیداشت شهدای مظلوم فلسطین که به همت دفتر نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی و با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی و جمعی از دانشجویان این دانشگاه شامگاه ۲۷ مهرماه در مسجد امام رضا(ع) دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دین که انبیای الهی عامل آن بوده‌اند و خداوند متعال، انبیا را برای آن فرستاد، باز کردن چشم بشر به روی حقایقی است که با چشم‌های عادی و مادی قابل دیدن نیست. انسان‌ها به اقتضای زندگی در عالم ماده، محدودیت‌هایی دارند، هرچه از عالم ماده فاصله بگیرد، این محدودیت‌ها کمتر می‌شود. جالب آن است که این موضوع اختصاص به متدین‌ها ندارد، چنانکه برخی با ریاضت و کم کردن تعلقشان به دنیا، قدرت روحی و باطنی می‌یابند. از جمله مرتاض‌ها را می‌توان نام برد که با کم کردن بهره خود از آرامش، لذایذ و شهوات دنیوی، وسعت و قدرت می‌یابد.

    ضرورت فاصله از دنیا برای دیدن حقایق

    وی ادامه داد: فاصله از دنیا به آدمی فرصت می‌دهد که حقایقی را ببیند، از آنجا که ریاضت‌ها و فرصت‌ها از مسیر غیرشرعی با قدرتی که برای فرد می‌آورد، تنها ارزشی در این دنیا ایجاد می‌کند، دین آمده که چشم ما را به حقایقی جاودانه باز کند. برخی از حقایق مانند آیه شهداست. قرآن برای این حقایق جاودانه تعابیری دارد، چنانکه قطعیات قرآن با آنچه ما قطعی می‌پنداریم، متفاوت است. به‌عنوان مثال ما شهیدی می‌بینیم که قطعه قطعه شده، جان از دست داده و احکام میت را بر او اجرا می‌کنیم، حال آنکه خداوند حقیقت را در آیه ۱۶۹ سوره «آل‌عمران» عنوان می‌کند: «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ؛ و كسانى را كه در راه خدا كشته شدند مرده مپندار بلكه زنده‌اند در نزد پروردگارشان روزى مى‌يابند» با قطعیت به ما می‌گوید که آنان زنده‌اند، اما شما متوجه نیستید. در واقع آنها حقیقتی را دیدند که شما نمی‌توانید ببینید. بنابراین دین آمده تا چشم ما را به روی حقایقی باز کند که به صورت عادی قابل دیدن نیست.

    رستمی به بیان آیه ۱۰ سوره «نساء» پرداخت و گفت: «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا؛ آنان که اموال یتیمان را به ستمگری می‌خورند، در حقیقت آنها در شکم خود آتش جهنم فرو می‌برند و به زودی در آتش فروزان خواهند افتاد» در این جا قرآن حقیقت مال حرام را به آتشی در درون انسان نشان می‌دهد، اما آنچه ما می‌بینیم جذابیت مال است که برای فرد قدرت خرید آورده است.

    رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: کسانی که به غیب و فرستادگان الهی ایمان می‌آورند، ارزشمند هستند. به واقع کسانی که وقتی امام از ایشان کاری را بخواهد که انجام دهند، یقین داشته باشد، آن کار خیر است، زیرا می‌داند امام برای امور بیهوده یارانش را به خطر نمی‌اندازد.

    دین و دیدن حقایق غیر قابل دیدن

    وی تأکید کرد: دین آمد تا چشم ما را بر روی حقایقی باز کند که با چشمان ماده قابل دیدن نیست. بنابراین اگر کسی ایمان و باور به غیب  داشته باشد، از بسیاری محدودیت‌هایی که انسان‌های دنیاطلب به آن دچارند، رهایی می‌یابد.

    رستمی افزود: چنانکه در آیه ۱۵۷ سوره «اعراف» آمده: «… وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ…؛ احکام پر رنج و مشتقی را که چون زنجیر به گردن خود نهاده‌اند از آنان برمی‌دارد»؛ پیامبر(ص) آمده تا بندهای بردگی را از گردن انسان‌ها بردارد.

    رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به حقیقتی دیگر از قرآن اشاره و تصریح کرد: در آیه ۲۴۹ سوره بقره آمده است: «…كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ؛ چه بسیار شده که گروهی اندک به یاری خدا بر سپاهی بسیار غالب آمده، و خدا با صابران است»؛ همان‌طور که به اذن خداوند پیامبرش مرده را زنده می‌گرداند، فلج و کور مادرزاد را شفا می‌داد، همان اذن به گروه اندک مؤمن توان پیروزی‌های بزرگ می‌دهد. چنانکه در آیه ۴۹ سوره «انفال» آمده «…غَرَّ هَٰؤُلَاءِ دِينُهُمْ…؛ این مسلمین به دین خود مغرور و فریفته‌اند» در جنگ بدر  تجهیزات، تعداد و آمادگی نفرات جنگی مسلمانان در مقابل هزار نفر از قبیله قریش با آمادگی و تجهیزات فراوان به نظر منافقین دین‌شان آنها را گول زده بود و با فریب دین به جنگ با قریش راهی شده‌اند، اما به اذن خداوند پیروز می‌شود.

    طوفان الاقصی؛ آرزوی دیرینه شهید سلیمانی

    وی با اشاره به اتفاقی که در طوفان الاقصی افتاد، بیان کرد: این اتفاق آرزوی دیرینه مقاومت و شهید سلیمانی بود. اینکه جریان مقاومت چنان به هم بپیوندد که بتواند در مقابل هجمه اسرائیل مقاومت کند، بلکه اگر به مسجدالاقصی توهین کرد و فلسطینی‌های قدس را آزار داد، بتواند گوش اسرائیل را بکشد.

    رستمی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی گفت: اسرائیل با به کار گرفتن ابزارهای نظارتی و تجهیزات پیشرفته از جمله دیوار بتنی، سنسورهای حساس حرارتی و…، به‌گونه‌ای که اهالی غزه از ۱۰۰ متری دیوار مجاز به نزدیک شدن نیستند، در قلعه امن خود می‌خوابد، اما خداوند در کمین‌گاه است، چنانکه در آیه ۷۸ سوره نساء آمده: «أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ …؛ هر کجا باشید اگر چه در کاخ‌های بسیار محکم، شما را مرگ فرا رسد…».

    رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: اگرچه این روزها مصائب بسیاری از فلسطین داریم، اما درس‌های بزرگی دارد، گروهی که انتهای جسارتشان برداشتن سنگ و زدن به تانک‌های اسرائیلی بود، امروز به نقطه‌ای رسیدند که تعداد اسرای اسرائیلی هنوز مشخص نیست. اگرچه نتانیاهو رفتنی است، اما برای اینکه بتواند بماند و برگ برنده‌ای نشان دهد، برای زیر و رو کردن غزه و ریشه‌کن کردن حماس چنین جنایاتی را انجام می‌دهد.

    وی اظهار کرد: اینکه به دیپلمات‌های آمریکایی اعلام شده که نباید چیزی راجع به توقف خشنونت و حمله غیرنظامیان بیان کنند، چراغ سبز آمریکا به اسرائیل و اقداماتش است. در واقع جریان باطل در دست و پا زدن‌های رو به زوال خودش قرار دارد و این مسئله یکی از همان حقایقی است که دین آمده تا چشم ما را بر روی آن باز کند، حقیقت اینکه ظلم پایدار نیست.

    رستمی با اشاره به تفسیری از نورالثقلین درباره داستان حضرت موسی(ع) یادآور شد: خداوند فرمود که ای موسی(ع) و هارون دعای شما مستجابت شد، با فرعون برخورد خواهم کرد، محکم بایستید. در روایت آمده میان استجابت تا پیروزی بر فرعون ۴۰ سال طول کشید. بنابراین در دفاع مقدس نتیجه صبر را در کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهیم دید.

    رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: خداوند به کار مؤمنانه چنان برکتی می‌دهد که خروجی آن از محاسبات مادی ما بسیار بالاتر است. نگران کارهای خوب خود نباشیم، بدین معنا که طبق سخن امام خمینی(ره)، ما مکلف به نتیجه نیستیم. تشخیص صحیح و انجام کار بر عهده ماست، نتیجه را دیگری تضمین کرده است. بنابراین یکی دیگر از آن حقایق که خداوند در آیه ۴۰ سوره فصلت به انسان‌های ثابت‌قدم، وعده داده، وعده نصرت است: «إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ آنهايى كه ايمان به يكتايى خدا آورده و گفتند پروردگار ما ذات اقدس الهى است و در اين گفتار خود راسخ بوده و پايدار و استوار ماندند، فرشتگان رحمت بر ايشان نازل گشته و آنها را مژده مى‌دهند كه بيم بر خود راه مدهيد و غمگين نبوده و بر گذشت خود نگران و خائف مباشيد و اكنون بهشت جاويدان كه به شما وعده داده شده بود، در انتظار شماست و ورود به آن را به شما بشارت مى‌دهيم.»

    وی خطاب به کسانی که در فضای رسانه‌ای سکوت اختیار کردند، گفت: اظهار بیزاری از جنایت حداقل مرتبه با خوبی بودن است و بدانید که آثار سکوت و همراهی با جنایت در چنین مواقعی دیده خواهد شد.

    رستمی بیان کرد: از اوضاع جهان و تطبیق روایات با شرایط موجود، انتظار اینکه دنیا منتظر وقوع حوادث بزرگی است و مهیا بودن بشریت برای یک اتفاق بزرگ و بیزاری از مظالم از یک‌سو و اوج‌گیری ظلم از دیگر سو، از آن جمله است. اینکه چرا به جنایت امروز غزه و حمله به بیمارستان به صورت ویژه‌تری پرداخته می‌شود، در صورتی که اسرائیل سابقه انسان‌کشی بسیاری دارد، به این دلیل است که در این نقطه، صراحت رخداد و جنایت و از آن مهم‌تر وقاحت روایت علنی از این حادثه را داریم. در گذشته مجامع بین‌المللی نسبت به جنایات اسرائیل اظهار خشم، نفرت و انزجار و آن را محکوم می‌کردند، اما امروز و در این نقطه، بدی‌ها در اوج و صراحت خود قرار گرفتند. باید گفت مرزهای خوبی و بدی روشن شده است و دیگر شکی نیست.

    رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان افزود: چنانکه مقام معظم رهبری وضعیت جامعه ما را وضعیت در پیچ تاریخی در آستانه تحولات و رقم خوردن اتفاقات بزرگ در عالم می‌داند. بنابراین مراقبت از نخبگان و دانشجویان برای انتخاب جبهه صحیح از نکات حائز اهمیت است. اتفاقاتی پیش روی ماست که قرار است تحولاتی را در عالم رخ دهد که دانشگاهیان در آن نقش‌آفرین هستند. باید خودمان را برای اتفاقات بزرگ آماده کنی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.