حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • اهمیت جذب معلمان حرفه‌ای قرآن در آموزش‌ و پرورش
    شناسه : 7767
    1
    فعالیت قرآنی » فعالیت های قرآنی امیر لعل اول گفت: آموزش‌ و پرورش در دوره‌ای به فکر جذب معلمان حرفه‌ای قرآن افتاد، اما بعد از مدتی این مسئله را رها کرد، حتی در آموزش ابتدایی باید معلمان‌ قرآن ماهری داشته باشیم که دانش‌آموزان را برای روخوانی و روان‌خوانی آماده کنند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    امیر لعل اول، نفر اول هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه از خراسان رضوی، اظهار کرد: در جلسات قرآنی که اساتید برگزار می‌کنند، حتی کودکانی که هیچ اطلاعاتی در زمينه قرآن ندارند هم پیشرفت چشم‌گیری دارند، چون عملکرد استاد حرفه‌ای است.

    وی ادامه داد: آموزش‌ و پرورش و دانشگاه‌ها به قرآن کریم نگاهی مانند دروس ریاضی، ورزش و هنر و … دارند و ارتباطی با این کتاب مقدس برقرار نمی‌شود و نتیجه این نوع نگاه به کتاب الهی در فارغ‌التحصیلان نیز مشاهده می‌شود، مثلاً اگر با افراد تحصیل‌کرده یا برخی از پزشکان ارتباط برقرار کنید به ندرت افرادی هستند که بتوانند روخوانی قرآن  را صحیح داشته باشند.

    آموزش قرآن در جامعه کم‌اهمیت است

    لعل اول با انتقاد از نوع نگاه جامعه به فعالیت‌های قرآنی، افزود: آموزش قرآن برای دستگاه‌های آموزشی و خانواده‌ها اهمیت چندانی ندارد، خانواده به این فکر می‌کند که اگر فرزندش در دروس ریاضی، فارسی و علوم پیشرفت کند، آينده خوبی دارد. اما یادگیری قرآن برایش منفعت نخواهد داشت، نتیجه چنین تفکری این است که ما رنگ و بویی از قرآن در جامعه نمی‌بینیم.

    این قاری ممتاز کشور بیان کرد: آموزش‌ و پرورش باید در هر شهری به تناسب جمعیت تعدادی معلم حرفه‌ای قرآن جذب کند تا این معلمان بتوانند از حد صفر دانش‌آموزان را به حد توانایی ابتدایی روخوانی و روانخوانی قرآن برسانند و در سال‌های آینده این سطح ابتدایی قرآن‌خوانی توسط معلمان حرفه‌ای دیگری به حد متوسط و عالی برسد.

    وی تصریح کرد: اگر روند آموزش حرفه‌ای قرآن از مقطع ابتدایی تا دانشگاه‌ ادامه پیدا کند، فرزندان ما به صورت عادی خود به یک استاد حرفه‌ای قرآن تبديل می‌شوند. اما متأسفانه برداشت ما از قرآن در جامعه این است که در ابتدای هر مراسم چند دقیقه‌ای آن را تلاوت کنیم و یا برای تبریک سر سفره عقد و برای خانه جدید آن‌را همراه داشته باشیم.

    لعل اول اظهار کرد: واقعیت جامعه ما این است که حتی در رده مسئولان کشوری نیز تلاوت قرآن جایگاهی ندارد. همچنین زمانی‌که در جامعه مشکل فرهنگی روی می‌دهد، قصد داریم در زمان کوتاهی با امر به معروف و نهی از منکر آن‌را تصحیح کنیم و به نتیجه مطلوب برسیم، اما غافل از اینکه امر به معروف، باید قبل از این در خانواده و مراکز آموزشی آغاز شده باشد، فرزند ما عاشق اعتقادات خود باشد و به هيچ قیمتی آن‌را کنار نگذارد.

    نظام آموزشی؛ نیازمند جذب نخبگان قرآن

    این قاری ممتاز قرآن افزود: بخش بسیاری از این موارد به آموزش‌وپرورش مربوط است، چرا جذب نخبگان قرآنی در آموزش‌ و پرورش باید در سطح حداقلی باشد و از طرفی معلمان قرآن مجرب مشاغل غیرمرتبط با حرفه خود را داشته باشند و حتی معلمان و اساتید قرآنی در جامعه بیکار باشند.

    وی با تأکید بر نقش محوری معلمان در نظام تعلیم و تربیت، گفت: وقتی از افراد متخصص در آموزش قرآن استفاده شود، حتی ایرادات محتوایی در متن کتاب‌های آموزشی نیز قابل تصحیح خواهد بود، مهم این است که هرکسی سرجای خود و در مسئولیت مرتبط با تخصص خود قرار گیرد، البته این ایراد منحصر به موضوعات قرآنی نیست و در دیگر حوزه‌ها نیز به چشم می‌خورد.

    قاری ممتاز مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه اظهار کرد: تخصص در جامعه ما ارجح نیست، ظاهرسازی و رابطه‌ها زمینه‌ساز پذیرش مسئولیت‌ها در بخش‌های مختلف می‌شود و تا این روند تصحیح نشود این آسیب‌ها همچنان دیده خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.