حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • توصیه امام سجاد (ع) به دوری از دردسر سازی برای خود و دیگران
    شناسه : 1045
    3
    امام سجاد (ع) دعایی درباره دوری از رذایل اخلاقی بیان کرده اند.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    توصیه امام سجاد (ع) به دوری از دردسر سازی برای خود و دیگران

    بعثت نیوز – امام سجاد (ع) دعایی درباره دوری از رذایل اخلاقی بیان کرده اند.
    در فرازی از صحیفه سجادیه آمده است:

     اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَیَجَانِ الْحِرْصِ ، وَ سَوْرَهِ الْغَضَبِ ، وَ غَلَبَهِ الْحَسَدِ ، وَ ضَعْفِ الصَّبْرِ ، وَ قِلَّهِ الْقَنَاعَهِ ، وَ شَکَاسَهِ الْخُلْقِ ، وَ إِلْحَاحِ الشَّهْوَهِ ، وَ مَلَکَهِ الْحَمِیَّهِ
     خدایا! به تو پناه می‌آورم از توفان حرص و تندی و شدّت خشم و چیرگی حسد و ناتوانی صبر و کمی قناعت و ناسازگاری اخلاق و پافشاری و سماجت شهوت و عادت و خوی هواداریِ لجوجانه.
     وَ مُتَابَعَهِ الْهَوَى ، وَ مُخَالَفَهِ الْهُدَى ، وَ سِنَهِ الْغَفْلَهِ ، وَ تَعَاطِی الْکُلْفَهِ ، وَ إِیثَارِ الْبَاطِلِ عَلَى الْحَقِّ ، وَ الْإِصْرَارِ عَلَى الْمَأْثَمِ ، وَ اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِیَهِ ، وَ اسْتِکْبَارِ الطَّاعَهِ .
     و پیروی از هوای نفس و ناسازگاری و تجاوز از هدایت و خواب غفلت و انجام کار سخت و پرمشقّت و برتری دادن باطل بر حق و پافشاری بر گناه و کوچک شمردن نافرمانی و گناه و سنگین دانستن طاعت. 

    یکی از رذایلی که کمتر به آن برای تسلط به نفس توجه میکنیم صفت دردسر سازی است.
    استاد فاطمی نیا در تفسیر تَعَاطِی الْکُلْفَهِ در دعای بالا میگوید:«وَ تَعَاطِی الْکُلْفَهِ»؛ کلفت یعنی زحمت و تکلیف که از این ریشه استخراج شده است. امام می‌فرمایند :خدایا پناه می‌برم به تو که دردسر ساز و مشکل‌ساز شویم؛ چه برای خودمان و چه برای دیگری.
    استاد فاطمی نیا مثالی میزنند: بعضی برای خودشان مشکل‌سازی می‌کنند. مثلاً برای نشان دادن به دیگران با اقساط سنگین به خرید یک ماشین گران اقدام می‌کنند و حالا ناراحتی و نگرانی برای پرداخت اقساط پیدا می‌کنند.

    بعضی هم برای دیگران دردسر سازی می‌کنند؛ مثلاً از دیگران توقعات سخت و گرانی داشتن. شاه مردان، سلطان اولیاء امیر المؤمنین (ع) خطبه‌ای به نام همام (خطبه ۱۸۴ در بعضی نسخه‌ها) دارند. در آنجا متقین را که وصف می‌کنند با جان ما سخن می‌گویند. “انفسهم عفیفه و حاجاتهم خفیفه”؛ متقین نفس‌های عفیفی دارند و شرم دارند که دردسر سازی کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.