حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • ۱۶ ویژگی‌ دولت اسلامی از منظر امام علی(ع)
    شناسه : 3047
    3
    مدیرعامل مؤسسه فرهنگی نهج‌البلاغه در همدان با اشاره به نامه ۵۳ امام علی(ع) به مالک اشتر، گفت: ویژگی یک نظام اسلامی در درجه اول این است که مردمی باشد و با توجه به اینکه ما در کشوری با اقلیت‌های مختلف زندگی می‌کنیم، نظام برای خدمت‌رسانی به آن‌ها نباید تبعیضی قائل شود.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    احمد حبیبیان، استاد دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی نهج‌البلاغه در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، به‌مناسبت هفته دولت و سالروز انفجار دفتر نخست‌وزیری به دست منافقان، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی برآمده از قرآن کریم است و از طریق امام راحل این امانت بزرگ به ما سپرده شده و همه ما مسئولیم به‌عنوان یک وظیفه شرعی در خدمت این نظام باشیم.

    وی با بیان اینکه نظام اسلامی ما برگرفته از نظام علوی است، به تشریح ویژگی‌های یک حکومت و نظام اسلامی از دیدگاه امام علی(ع) پرداخت و گفت: خوشبختانه چارچوب نظام الهی در چند نامه امیرالمؤمنین(ع) به خصوص نامه ۵۳ ایشان به جناب مالک اشتر مدون شده و این منشور حکومتی در سازمان ملل هم به‎ عنوان یک سند ضبط شده است.

    مردمی بودن

    این استاد دانشگاه اظهار کرد: ویژگی یک نظام اسلامی در درجه اول این است که مردمی باشد و با توجه به اینکه ما در کشوری با اقلیت‌های مختلف زندگی می‌کنیم، نظام برای خدمت‌رسانی به آن‌ها نباید تبعیضی قائل شود.

    وی با بیان اینکه اجتناب از بزرگی فروختن به مردم از دیگر ویژگی‌های حکومت‌های اسلامی است، گفت: مسئولان ما در رأس آن رئیس‎جمهور باید به شدت از بزرگی فروختن نسبت به مردم اجتناب کند و به جای رئیس، خودش را خدمت‌گزار تلقی کند که امام خمینی(ره) در این زمینه فرمودند اگر به من خدمت‌گزار گفته شود بهتر است تا رهبر، حضرت علی(ع) نیز در نامه به مالک به این موضوع اشاره و فرمودند که ای مالک تو را پرهیز می‌دهم که خدایی ناکرده بزرگی بفروشی زیرا بزرگی متعلق به خداوند است.

    خودداری از خویشاوندگرایی در حکومت‌داری

    حبیبیان ادامه داد: ویژگی دیگر دوری از گرایش به خویشاوند و فراهم کردن رانت‌ برای آنان است، متأسفانه در بعضی موارد در دولت‌های گذشته این ضایعه را مشاهده می‌کردیم، مخصوصاً در دولت اخیر و آن جریان ارزها و واگذار کردن وام‌های میلیاردی به نزدیکان و خویشاوندان که نمونه آن را در سریال گاندو مشاهده می‌کنیم، بنابراین از دولت اسلامی توقع داریم که به شدت از خویشاوندگرایی خودداری کنند.

    وی ویژگی دیگر دولت اسلامی را فراگیر شدن عدالت در همه زمینه‌ها نه فقط عدالت در زمینه مسائل مالی و اقتصادی بلکه عدالت سیاسی و فرهنگی بیان کرد و افزود: دولت اسلامی در تمام زمینه‌ها به‎ویژه آموزش و پرورش باید به گونه‌ای عمل کند که همه اقشار جامعه از توان کافی برای رسیدن به معلومات و تحصیلات محروم نمانند نه اینکه مدارس غیرانتفاعی دارای معلمان متبحر باشد، اما مدارس دولتی به‎دلیل نداشتن پول محروم باشند، بنابراین بایستی سیاستی اندیشیده شود که همه اقشار جامعه از فرهنگ مساوی برخوردار باشند.

    مدیرعامل مؤسسه فرهنگی نهج‌البلاغه در همدان اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های دولت اسلامی گوش سپردن به انتظارات و اعتراضات مردم است، در دولت جدید سایتی فراهم شده که از اول انقلاب به آن نیاز بود، در این سایت زمینه گفتگوی مستقیم با ریاست جمهور و مسئولان برقرار می‌شود، پس مسئولان باید گوش‌هایشان برای شنیدن ندای مردم باز باشد و این نباشد که فقط بشنوند بلکه باید به این انتقادات رسیدگی شود. مهم‌ترین وسیله برای اصلاح جامعه این است که دردها و مشکلات از سوی جامعه دریافت و نسبت به درمان آن‌ها اقدام کنیم.

    حبیبیان اظهار کرد: ویژگی دیگر حکومت اسلامی راه ندادن انسان‌های بخیل و ترسو در حکومت‌داری است که امام علی(ع) در نامه ۵۳ اشاره می‌کنند بایستی مقامات عالی کشور (مخصوصاً ریاست جمهور) مشاورینی انتخاب کند که همچون خودش شجاع باشند. بنابراین، انتخاب مشاوران شجاع و دلسوز باید از مهم‌ترین دغدغه‌های یک دولت اسلامی باشد.

    وی با بیان اینکه در دولت‌ اسلامی باید بین نیکوکار و بدکار تفاوت گذاشته شود‌، ادامه داد: این افراد باید از هم جدا شوند و کسانی که عمل خوب دارند مورد تجلیل و افرادی که بدکاری کردند به اندازه جرمشان مجازات شوند، کاری که امیرالمؤمنین(ع) دائماً آن را انجام می‌دادند و نالایق‌ها را از حکومت عزل می‌کردند.


    این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه دیگر ویژگی حکومت اسلامی احترام به مقدسات مردم است، گفت: ما بایستی نسبت به همه احترام قائل باشیم حتی اگر چنانچه آنچه را باور دارند با اعتقادات ما تفاوت داشته باشد، از طرفی لحن مسئولان نسبت به آن‌ها می‌بایست لحن احترام‌آمیز باشد که رنجیده خاطر نشوند.

    اهتمام به رفع مشکلات افراد

    وی اظهار کرد: دیگر ویژگی حکومت اسلامی اهتمام به رفع مشکلات از طریق افراد شاخص همچون وزرا است مخصوصاً آن مواردی که مربوط به معیشت مردم باشد امیدواریم در دولت جدید افرادی که سر کار آمده‌اند مشکلات فراروی خودشان را که میراث گذشته است را زودتر برطرف کنند.

    حبیبیان با بیان اینکه تأمین عزت نظام و مردم در مواجهه با زیاده‌خواهی و زورگویی دولت‌های مستکبر از دیگر ویژگی‌های حکومت اسلامی است، گفت: دولت گذشته بر این باور بود که از طریق مذاکره و کوتاه آمدن در برابر زیاده‌خواهی دشمن می‌توان مشکلات معیشتی مردم را حل کرد در حالی که دشمنان ما مانند گرگی هستند که هر چه بیشتر نزدیک‌تر شویم حریص‌تر می‌شوند.

    وی تصریح کرد: یک دولت اسلامی با الگوگیری از دولت علوی امیرالمؤمنین(ع) و یارانش بایستی از موضع قدرت با دشمن برخورد کنند، مطمئناً اگر از موضع قدرت با آمریکا برخورد کنیم بسیاری از ترفندهای آنان را خنثی خواهیم کرد و قطعاً برداشتن تحریم‌ها کار آسانی خواهد بود. دیگر ویژگی حکومت اسلامی نظارت کامل بر عملکرد وزیران و در صورت مشاهده کوتاهی عزل آنان است، یکی از کم‌کاری‌های دولت قبلی نبود نظارت بر کار مسئولان بود.

    اهتمام ویژه بر فرهنگ

    حبیبیان بیان کرد: اهتمام ویژه بر فرهنگ مردم به‎ویژه در حوزه عفاف و حجاب بانوان یکی دیگر از ویژگی‌های حکومت اسلامی است که متأسفانه در عملکرد برخی دولت‌های گذشته کوچک‌ترین اعتنایی به فرهنگ و باورهای دینی مردم نمی‌شد، ما شاهد بودیم در دولت قبلی کمترین بودجه را برای مسائل فرهنگی اختصاص می‌دادند و اصلاً اعتنایی به مسائل فرهنگی نمی‌شد.

    وی تصریح کرد: بایستی وزارت ارشاد این دولت به گونه‌ای عمل کند که مردم مخصوصاً بانوان ما با رغبت تمام به دامن حجاب و عفاف برگردند به این علت که مهم‌ترین شاخصه و اصالت آن حجاب بانوان است. دیگر ویژگی حکومت اسلامی تکیه بر درآمدهای غیر نفتی و تقویت بخش تولید است؛ به‎عنوان مثال یکی از نعمت‌های خدادادی ایران گاز و نفت است که باید از خام‎فروشی آن‌ها خودداری و روی به فروش صنایع تبدیلی بیاوریم.

    وی دیگر ویژگی حکومت اسلامی را ایجاد محبت در میان مردم از طریق خدمت صادقانه دانست و گفت: مسئولان باید در جمع مردم حضور پیدا کرده و در اقدامی فیزیکی نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند و همین امر باعث محبوبیت آن‌ها می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های دولت اسلامی برخورد کریمانه با معارضان داخلی و جذب حداکثری آن‌ها است، لذا دولت فعلی ما صرف‌نظر از مواضع سیاسی افراد باید به حرف آن‌ها کاملاً گوش و آنان را جذب کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.