حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • پیوند امت و امامت در حل مسائل ضروری است
    شناسه : 5496
    4
    عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: پیوند امت و امامت در حل مسائل نظام اسلامی امری ضروری است و این پیوند در سایه مشارکت عمومی و با حضور فعال ملت در صحنه میسر است.
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری صبح امروز، اول خرداد ماه در همایش تخصصی «جریان‌های حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی» با بیان اینکه حکمرانی مردمی و جریان‌های حلقه‌های میانی مبنای دینی و فقهی روشنی دارد، اظهار کرد: در دموکراسی‌های لیبرال بعد از انتخابات و پس از سر کار آمدن حکومت، مردم از حکمرانی حذف می‌شوند و  فقط حزب حاکم حکمرانی می‌کند اما در نظام مردم‌سالاری اسلامی کار مردم بعد از انتخابات شروع می‌شود و مردم به شکل سازمان‌یافته و منسجم در همه اعمال حکمرانی به دولت کمک می‌کنند و مشارکت دارند.

    وی افزود: پیوند امت و امامت حل مسائل نظام اسلامی امری ضروری است و این پیوند در سایه مشارکت عمومی و با حضور فعال ملت در صحنه میسر است و در کنار این موضوع؛ تعاون، تواصی به حق و تواصی به صبر، امر به معروف و نهی از منکر در معنای عام و گسترده کاربرد دارد.

    عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه احترام و اهتمام به امور مسلمین یک فریضه واجب برای حکومت محسوب می‌شود، گفت: وجوب عینی و همگانی ساخت جامعه اسلامی در پیوند مشترک بین دولت و ملت است و به تعبیر فقهی، یکی از واجبات سیاسی و اجتماعی بنیادین بر هر مسلمان مشارکت عمومی در ساخت جامعه و ایفای نقش سازنده در این حوزه است. هر مسلمان و هر شهروند حکومت اسلامی علاوه بر تکالیف فردی، مجموع تکالیف سیاسی و اجتماعی را برعهده دارد که به رشد و پیشرفت جامعه اسلامی کمک و بر آن اثرگذار است. اقامه نماز جماعت و جمعه، حضور مسلمانان در مساجد و اعتکاف و پرداخت زکات و خمس، موقوفات و تقویت تولید، تلاش و تعاون و غیره از این دست تکالیف اجتماعی است که این مجموع تکالیف به استقلال، ترویج علم و عفاف و حجاب و گسترش آزادی های فردی و اجتماعی و غیره منجر می‌شود.

    کعبی ضمن تأکید بر پیوند و ارتباط همه‌جانبه در حل مسائل اسلامی به نظام مسائل مهم اشاره کرد و گفت: مسئله معیشت و سلامت، جمعیت، حجاب و عفاف، اخلاق و معنویت، ساخت جامعه بر مدار ایمان و تقوا، توانمندسازی جامعه از مسائل مهم نظام اسلامی محسوب می‌شوند که با پیوند و ارتباط همه‌جانبه قابل حل هستند.

    وی افزود: در نظام حل مسائل باید تشکل‌های مردم‌نهاد شناسایی، سازمان‌دهی و پشتیبانی شوند اما این تنها راه‌حل نیست، بلکه باید مردم را بسیج و از ظرفیت مردم استفاده کرد و آنها را به میدان آورد تا در حل مسائل بنیادین نظام اسلامی و دولت اسلامی مشارکت داشته باشند.

    عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۱۵۳ نهج البلاغه مطرح می کنند. همانگونه که نماز ستون دین است، جامعه و مردم هم ستون مدیریت جامعه اسلامی محسوب می‌شوند. بدون حضور فعال مردم، سامان‌دهی و نظام‌بخشی به حل مسائل ناقص می‌ماند. مردم ستون مدیریت نظام اسلامی هستند.

    کعبی بیان کرد: پیوند امت و امامت در سایه سامان‌دهی مردم در نظام مدیریتی ممکن است و باید این کار در قالب مشورت و کارشناسی و اندیشه‌ورزی انجام شود. به نظر من بهتر است یک شورای اندیشه‌ورز برای بسیج مردم در عرصه‌های مختلف شکل گیرد.

    وی با بیان اینکه حضور مردم در صحنه دارای معیارها و ملاک‌هایی است، متذکر شد: مردم باید مطالبه‌گر باشند اما مطالبه‌گری نباید به آنارشیسم و بی‌نظمی منجر شود. اما باید چه‌ کرد تا مطالبه‌گری به بی‌نظمی و انحراف کشیده نشود؟ شاخص اول در مبانی دینی ریشه دارد. مبنای اصلی و پایه‌ای برای ساماندهی به مطالبات ملی در جهت حل مسائل نظام اسلامی، عنصر ولایت است. ولایت عنصر پایه‌ای و نظم‌بخش به مطالبات ملی محسوب می‌شود و عدالت بدون شاخص ولایت عدالت نیست بلکه انحراف است. شاخص دوم حفظ نظام و تقویت نظام اسلامی در جهت حل مسائل مردم است. شاخص سوم رعایت مصالح عمومی و جلوگیری از مفاسد عمومی است و این شاخص باید از سوی شورای اندیشه‌ورز ملی برای سامان‌دهی به حلقه‌های میانی صورت بگیرد. شاخص بعدی سیاست‌های کلی نظام است، سیاست‌های کلی نظام باید به خط مش عمومی و قانون و ازجمله فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود.

    کعبی در پایان تأکید کرد: تبیین و گفتمان‌سازی و جریان‌سازی ملی در جهت تقویت نظام و ولایت، پیش‌نیاز مطالعات حلقه‌های میانی است.

    انتهای پیام

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.