حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

×
  • اوقات شرعی

  • پاسخ به سؤال تاریخی چگونگی وفات حضرت معصومه(س)
    شناسه : 3692
    1
    در خصوص شیوه وفات حضرت معصومه(س) یک سؤال تاریخی وجود دارد و آن این است که آیا حضرت را مانند امام رضا(ع) مسموم کردند؟
    ارسال توسط :
    پ
    پ

    حضرت فاطمه معصومه(س) خواهر بزرگوار امام رضا(ع) و دختر امام موسی کاظم(ع) و نجمه خاتون است. آن حضرت در اول ذی‌القعده ۱۷۳ هجری قمری در مدینه متولد شده و در سن ۲۸ سالگی روز دهم یا دوازدهم ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ در شهر قم به رحمت ایزدی پیوستند.

    در تاریخ نوشته‌هایی در خصوص سفر حضرت معصومه(س) برای پیوستن به برادر بزرگوارش حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) به ایران آمده است، چراکه انس و الفت آن حضرت به برادر بزرگوارشان همانند انس و الفت بانو زینب کبری(س) به امام حسین(ع) برادر بزرگوارشان بوده است که هیچ‌گاه حاضر به جدایی از برادر نشد و قصه زیبای عشق خواهر به برادر را به زیباترین شکل در تاریخ رقم زده‌اند.

    حضرت فاطمه معصومه(س) که ملقب به کریمه اهل بیت(ع) هم هستند در سال ۲۰۱ هجری قمری همراه تعدادی از برادرانش برای دیدار با حضرت علی بن موسی الرضا(ع) راهی ایران شد و در طول راه به شهر ساوه رسيدند، ولی در آنجا عده‌ای از مخالفين اهل بيت با مأموران حكومتی همراهی کرده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند كه عده‌ای از همراهان حضرت در اين حادثه غم انگيز به شهادت رسيدند.

    شاید جانکاه‌ترین لحظه برای حضرت معصومه(س)، آن لحظه‌ای بود که برادرش همه اهل منزل را جمع کرد و از آن‌ها خواست تا گریه کنند و او گریه آن‌ها را بشنود و به آنان خبر داد که این سفری است که بازگشتی در آن نیست و آن حضرت در حالی که گریان و حزین بود، با خانواده‌اش وداع کرد.

    هنگامی که در ساوه تمام برادران حضرت به شهادت رسیدند بر اثر شدت تألمات بیمار شدند و حضرت در حالی‌كه از غم و حزن بسيار بیمار بود با احساس نا امنی در شهر ساوه فرمود: مرا به شهر قم ببريد، زيرا از پدرم شنيدم كه فرمود: «شهر قم مركز شيعيان ما می‌باشد» و در نهایت در همین شهر هم به رحمت ایزدی پیوستند اما در خصوص شیوه وفات آن حضرت یک سؤال تاریخی وجود دارد و آن این است که آیا حضرت را مانند امام رضا(ع) مسموم کردند یا به شهادت رساندند.

    بنا به نوشته علامه سیدجعفر مرتضی عاملی(ره) در کتاب «الحیاة السياسيه للأمام الرضا(ع)» (ص ۴٢٨)، قول شهادت حضرت معصومه(س) نیز از سوی برخی مطرح شده و بر این اساس با سم صورت گرفته است. مرحوم علامه ابتدا ماجرای حمله پاسبانان مأمون به قافله سادات علوی که حامل ۲۲ تن از سادات به زعامت کریمه اهل بیت(ع) بود- را روایت می‌کند و از کشتار مظلومانه آن‌ها می‌گوید. آنگاه می‌نویسد: «اما درباره سرپرست قافله بانو حضرت فاطمه معصومه دختر امام موسی(ع) گفته می‌شود وی یکی دیگر از کسانی بود که [ عامل مأمون] در ساوه به او سم خوراند و از این رو چند روز پس از حمله به آن قافله، بیشتر نزیست و به شهادت رسید. [بنابراین قول شهادت حضرت، یکی از اقوال تاریخی است که مرحوم عاملی خالی از تمایل بدان نبوده است و بررسی این نظریه نیز مجالی دیگر می‌طلبد].»

    حضرت معصومه(س) در حالی از این دنیا رفتند که به شوق دیدار برادر و امام زمان خود و به عشق ولایت، سختی راه را به جان خریده و با پیمودن مسافتی طولانی از بیابان‌های گرم و سوزان سرزمین حجاز گذشته بود و سعی داشت خود را به امام و مقتدایش برساند و با این هجرت خود پیام غربت برادر را در فضای بین سرزمین حجاز تا سرزمین ایران طنین‌انداز کند و این خبر را در تاریخ به ثبت برساند که: «حضرت معصومه(س) جهت دیدار امام زمان خود عزم سفر کرده است» تا شاید شیعیان را بیاموزد که اگر امام را از مدینه به سرزمین غربت کشاندند، شما اجازه ندهید که او در غربت بماند؛ گرد او آیید تا مظلومانه به زهر جفا او را به شهادت نرسانند.

    هرچه هست امروز مقبره مطهره بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه(س) به عنوان دومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی منشأ نورانیت و انتشار علوم اهل بیت(ع) به تمام نقاط دنیاست و هر ساله در پرتو انوار مبارک آن حضرت شمار بسیاری از زائران و عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) از نعمت ذووجود مزار مطهرش بهره‎‌مند می‌شوند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.