هفتمین گردهمایی مدیران شعب انتشارات جهاد دانشگاهی سراسر کشور با حضور جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حامد اکبرزاده؛ رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی و علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، امروز شنبه ۱۴ اسفندماه در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار و ضمن رونمایی از پایگاه اطلاعرسانی جدید سازمان انتشارات، از شعب برگزیده جهاد دانشگاهی تقدیر شد.
جمال رحیمیان در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: امیدواریم در عرصه کتاب که از مهمترین عرصههای مورد تأکید مقام معظم رهبری است با حضور نهادهایی مثل جهاددانشگاهی، مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و … به اهداف ترسیم شده برای انقلاب اسلامی برسیم و شاهد شکوفایی این موضوع باشیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ضمن بیان اینکه سال سخت و پرتلاشی در جهاددانشگاهی و حوزه نشر پشتسر گذاشتیم، اضافه کرد: در دو سال اخیر با وجود شرایط کرونایی خوشبختانه آمار نشر نسبت به دوران پیش از کرونا بیشتر بوده است.
رحیمیان در ادامه با تأکید بر اینکه حوزه نشر حق بزرگی بر گردن موضوع علم، پیشرفت علم و تکنولوژی و فرهنگ دارد، تصریح کرد: با وجودی که از گذشته تا امروز که رفتن به سمت فضای مجازی و نشر الکترونیک و… مقداری نشر مکتوب را تحت تأثیر قرار داده است این حوزه همچنان بسیار مهم است. کار نشر، بسیار کار سختی است و از طرفی معمولا به چشم نمیآید، یک کتاب از لحظهای که متن خام آن به دست ما میرسد تا لحظهای که تبدیل به کتاب میشود، زحمات زیاد اجرایی، محتوایی و علمی دارد؛ لذا باید قدر آن را دانست.
وی تأکید کرد: کاری که کتاب انجام میدهد را بسیاری از قالبهای فرهنگی و هنری نمیتوانند انجام دهند؛ لذا نگاه همکاران ما در انتشارات جهاددانشگاهی به کتاب باید یک نگاه مقدس باشد. نیت قربتالیالله داشته باشید و قدر وقتی که میگذارید را بدانید.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در بخش دیگر صحبتهای خود با بیان اینکه نشر هم صنعت است و هم هنر عنوان کرد: کسانی که وارد عرصه نشر میشوند، مانند صنعت سینما، اگر توجیه و پیشبینی درست اقتصادی برای کار خود نداشته باشند، در ادامه مسیر دچار مشکل میشوند. بسیاری از ناشرها به همین دلیل که فضا و اقتصاد نشر را نمیدانستند، ورشکسته شدند.
وی ضمن بیان اینکه صنعت نشر یک صنعت سهل و ممتنع است، اضافه کرد: نشر هم هنر است و نیاز به دقت و زیباشناسی خاص خود را دارد و هم صنعت است و به دوراندیشی و توجیه اقتصادی نیاز دارد.
رحیمیان با اشاره به اینکه از مجموعه جهاد دانشگاهی کار جهادی توقع میرود، عنوان کرد: کار جهادی مختصاتی دارد و نیازهای علمی و فرهنگی روز به عنوان یکی از شاخصهای اصلی آن مدنظر است. حتی باید نیازهای چند سال آینده کشور در حوزه نشر و دیگر حوزهها را پیشبینی کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.
وی افزود: خوشبختانه جهاد دانشگاهی تامینکننده بخشی از نیازهای علمی دانشگاهها پس از انقلاب فرهنگی و از دهه ۶۰ به بعد بوده و سابقه درخشانی از خود به جای گذاشته است. البته این نیاز همچنان وجود دارد، مهم شناخت مخاطب و نیاز جامعه علمی و فرهنگی کشور است که باید در این مسیر گام برداریم.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نوآوری و خلاقیت در عرصهها و فعالیتهای جدید نشر را از اقدامات مورد انتظار از انتشارات جهاد دانشگاهی خواند و افزود: خواهشم از همکاران جهاد این است که در تعامل با اهالی قلم، نشر و تالیف، بهویژه اساتید دانشگاه نهایت تکریم و احترام در دستور کار باشد و رویکرد حمایتی نسبت به دانشجویانی که به ما مراجعه میکنند را داشته باشیم.
رحیمیان ضمن تاکید بر پرهیز انتشارات جهاد دانشگاهی از چاپ کتابهای زرد تصریح کرد: کتابهایی که به بازاری بودن و زرد معروف هستند، شاید برای ما درآمدزا باشند اما قطعا از شأن و جایگاه جهاد دانشگاهی خواهد کاست.
وی در پایان گفت: ارتباط انتشارات جهاددانشگاهی باید با مجموعه سازمانهای کشوری دستاندرکار حوزه نشر و کتاب وسیعتر و مداومتر باشد. آثاری هم که منتشر میشود در وهله اول مورد نیاز کشور باشد و در درجه بعد در رویدادهای ملی و کشوری مانند جایزه کتاب سال و… که رقابت وجود دارد، حضور قابل توجهی داشته باشیم و به درجهای برسیم که هر یک از شعب جهاد دانشگاهی یک کتاب برگزیده یا شایسته تقدیر در جایزههای ملی و کشوری داشته باشند.
انتشارات جهاددانشگاهی به کار فاخر بپردازد
علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، هم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهاد دانشگاهی؛ بهویژه سعید کاظمی آشتیانی و تبریک اعیاد شعبانیه بیان کرد: وقتی از جهاد دانشگاهی صحبت میکنیم، مفهوم مقدس پیشروی بدون امکانات اولیه و طراحیهای بزرگ بدون مقدمات معمول که برخی تصور میکنند بدون آنها نمیتوان برنامهای را پیش بُرد، به ذهن متبادر میشود؛ لذا مهمترین مطلبی که باید در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی متبلور شود، به سمت کارهای نشدنی حرکت و آنها را شدنی کرد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره دستگاههای جدید علمی را میتوان بهعنوان مرامنامه کاری سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی قرار داد گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند، اقداماتی انجام شود که تکرار اقدامات دیگران نباشد؛ علاوهبر این توصیه میکنند کارها، کوچک شروع شود و به طور طبیعی به پیش برود. شروع کار غیرتکراری، ارزشمند و البته در توان هر دستگاهی نیست اما شروع این اقدامات در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با توجه به پشتوانه معنوی و دسترسی به دانشگاهها و فضای نخبگانی کشور، شدنی است.
وی ادامه داد: بررسی آمار نشر کشور از ابتدای سال جاری، نشان میدهد بیش از ۱۰۲ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده است. نزدیک به ۷۰ هزار عنوان این کتابها بهعنوان چاپ نخست در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت شده و انتظار میرود با این تعداد اتفاقی را شاهد باشیم اما بیتردید مختصری از این تعداد قابل تامل است و میتوان ظرفیت عظیم سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و به واسطه اتصال با جامعه دانشگاهی مصروف کارهای جدید، فاخر و جریانساز شود.
رمضانی با بیان اینکه کتابهای بسیاری از ناشران دولتی و خصوصی قابلیت تکرار در قالب فعالیتهای جهاد دانشگاهی را دارد؛ اضافه کرد: میتوان تقدم را در موضوعات دیگری برای جهاد رقم زد چراکه بسیاری از گرهگشاییها در امور کشور از سوی جهاد دانشگاهی رقم خورده، این جریان در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نیز قابل تکرار است.
وی افزود: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به انجام کاری -ازجمله تولید دائرهالمعارفها -دست بزنند که دیگران بهویژه ناشران بخش خصوصی توانایی انجام آن را ندارند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره ظرفیت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ورود به حوزه علم ادامه داد: شایسته است جهاد دانشگاهی بهعنوان نهاد در ارتباط و تعامل با دانشگاه به حوزه علم توجه ویژه داشته باشد. بسیاری از استادان دانشگاه برای اهداف مختلف، چه شوق و اشتیاق شخصی یا طی مراتب ارتقاء علمی به چاپ کتاب در بیرون از دانشگاه اقدام میکنند؛ بنابراین چه بهتر که از این ظرفیت استفاده شود و با سیاستگذاری سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی پیش برود و این سازمان از یک ناشر نشسته به ناشر ایستاده، مطالبهگر و سیاستگذار تبدیل شود.
رمضانی افزود: نشر کشور در برخی حوزهها به پیشرانهایی از جمله فناوری نیاز دارد تا ارتقاء پیدا کند. به نظر میرسد در این زمینه باید الگوهایی بسازیم؛ از جمله نمایشگاه مجازی کتاب و یا تولید کتابهای الکترونیکی که زمینه حذف انبار را فراهم میکند. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی میتواند در این حوزه پیشتر باشد.
وی با اشاره به اقدام سازمان جهاد دانشگاهی در انتشار مجموعه «روایت پیشرفت» گفت: خوشحالم این حرکت که از جمله نیازهای کشور است، در سازمان جهاد دانشگاهی پیگیری میشود. مهم است روایت خودمان را در مقابل جنگ روایتها، قرائت کنیم؛ البته نیازمند رعایت ظرافتهایی است، بنابراین فکر میکنم ناشران فعال در این حوزه با همفکری دستورنامههایی در این حوزه تدوین کنند تا جای اشکالگیری از متون وجود نداشته باشد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر توجه به ترویج کتابخوانی بیان کرد: برای کتابهای سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، مسئله ترویج جدی گرفته شود.
رمضانی همچنین به مسئولان سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تاکید کرد به اعلام وصول کتابهای سازمان برای ثبت در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران، مشارکت در جشنوارههای مختلف و دریافت کاغذ توجه کنند.
در تولید محتوا به مرز ۱۱ هزار عنوان نزدیک شدهایم
حامد اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی هم ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای این انتشارات عنوان کرد: در زمینه تولید محتوا امسال به مرز ۱۱ هزار عنوان نزدیک شدهایم و در شعب رکورد زدیم و تقریبا به هدف قطببندی که داشتیم رسیدهایم و میدانیم اولویتهای انتشاراتی شعب جهاددانشگاهی چه چیزی است.
رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی ضمن تاکید تعامل و همافزایی خوب شعب و مرکز انتشارات جهاددانشگاهی، عنوان کرد: آنچه که مسلم است این است که باید در کنار کمیت باید کیفیت را جدی بگیریم، در همین راستا بحث ارزیابی شعب را از سال گذشته بهصورت جدی شروع کردیم و ادامه دارد و گزارش خوبی هم از وضعیت واحدهای ما در حوزه فعالیتیشان تهیه شده است.
اکبرزاده با اشاره به شروع به کار برند «شانزده» و تغییر نام کتابفروشی جهاددانشگاهی به همین نام از سال گذشته را از فعالیتهای اقتصادی ویژه انتشارات جهاد دانشگاهی در سال گذشته خواند و اضافه کرد: یک فروشگاه اینترنتی بسیار خوب با قابلیتهای بالا هم ایجاد کردیم که از نیمههای سال ۱۴۰۰ به ثمر رسیده و از اتفاقات خوب این حوزه بود.
وی افزود: در حوزه توزیع هم همکاریها بسیار جدی شده است و تعداد قابلتوجهی از شعب ما الان همکاری کامل با ما دارند و تمامی آثارشان در تهران توزیع میشود. در حوزه زیرساختی هم علاوه بر فروشگاه، سایت فروش هم فعالیت دارد و سایت جدید هم امروز رونمایی میشود.
اکبرزاده در ادامه گفت: از سال گذشته استفاده از ظرفیت نشر الکترونیک را هم در جدی دنبال کردیم و امسال به ثمر نشست و امسال با تاخیر اولین کتاب صوتی مجموعه انتشارات جهاددانشگاهی را رونمایی کردیم؛ دومین کتاب هم آماده رونمایی است.
رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در خصوص برنامههای پیش روی این سازمان در سال آینده هم عنوان کرد: مسئله اول ما بحث کیفیت است و باید در کیفیت تولید آثار و فعالیتهای ترویجی که انجام میدهیم، بازبینی داشته باشیم. همچنین توجه به فعالیتهای فرهنگی و ترویجی را در دستور کار قرار دهیم. همچنین اولویتهای موضوعی انتشارات را با هماهنگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اعلام و بر اساس آن تولید محتوا خواهیم کرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: عمدتا کارهایی که جهاد دانشگاهی تولید میکند، متون علمی و دانشگاهی است اما در زمینه تولید متون فرهنگی هم باید جدیتر وارد شویم که در خود مجموعه ستاد سازمان و در بحث تاریخ شفاهی جهاددانشگاهی شروع شده است را در حوزههای دیگر پیش ببریم.
اکبرزاده در پایان گفت: با همکاری و همراهی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اساسنامه سازمان انتشارات تغییرات اساسی خواهد داشت حتی نام آن تغییر خواهد کرد و کارها رنگ و بوی فرهنگی بیشتری خواهد گرفت.
در پایان این گردهمایی ضمن رونمایی از پایگاه اطلاعرسانی جدید سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی از شعب دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان شعب برگزیده و سازمانهای جهاد دانشگاهی واحد استانهای کردستان، زنجان و البرز بهعنوان شعب شایسته تقدیر، تجلیل شد.
ثبت دیدگاه